Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

VYUŽITÍ QR KÓDŮ VE VÝUCE REGIONÁLNÍ GEOGRAFIE OCEÁNIE

VYUŽITÍ QR KÓDŮ VE VÝUCE – TEORETICKÝ ÚVOD

Do výuky na všech stupních škol neustále pronikají nové technologie, které je nezbytné využívat, aby výuka neztrácela kontakt s žáky, kteří tyto technologie používají v běžném životě. To klade vysoké nároky nejen na techniku, ale také na znalosti a dovednosti učitele tyto technologie využívat. Jak ukazují některé studie (So 2011, Neumajer 2014) je chytrý mobilní telefon nebo tablet s vhodně využitými aplikacemi velmi silným výukovým nástrojem a neměli bychom se bránit jejich zahrnutí do výuky na všech stupních škol.

Jednou z technologií, jež je velice snadná na použití a skrývá v sobě velký výukový potenciál, je QR kód. QR kód je směsicí černobílých čtverečků různé velikosti připomínající nevzhledně rozsypaný čaj, avšak s ohromujícím využitím. Zkratka „QR“ pochází z anglického „quick response“, což v doslovném překladu znamená „rychlá odpověď“ a ve skutečnosti tomu tak opravdu je.

Vytvořit QR kód je velmi snadné, a to např. pomocí webové stránky qrgenerator.cz. Zde stačí do připraveného pole pouze napsat text či polohu pomocí souřadnic a stisknout „Generovat QR kód“. Webová stránka automaticky vytvoří kód se zadaným obsahem, který je možné stáhnout do počítače a používat opakovaně.

QR generátor
Obr. 9 : QR generátor
Pramen: www.qrgenerator.cz

Pro přečtení QR kódu je potřeba chytrý telefon nebo tablet vybavený fotoaparátem a aplikací pro čtení kódu (např. Seznam QR čtečka nebo QR Droid, existuje však celá řada dalších čteček). K přečtení kódů pouze s textem není potřeba připojení na internet; to je však potřeba pro čtení kódů, které obsahují internetovou adresu odkazující na externí obsah uložený na vzdáleném serveru. Přístroj se spuštěnou aplikací se přiloží ke kódu a ten je během okamžiku rozšifrován a jeho obsah zobrazen na displeji mobilního telefonu či tabletu.

Co lze ve výuce s QR kódy realizovat?

Využití QR kódu alternuje využití geolokačních her s GPS jako např. geocaching, wherigo či GPS drawing/sketching (blíže např. Svobodová, Mrázková 2014, Zálešáková 2015). Využití QR kódů lze využít zejména při krátkodobých či střednědobých formách terénní výuky zeměpisu, biologie, tělesné výchovy či jiných předmětů. Krátkodobá terénní výuka obvykle probíhá v bezprostředním okolí školy např. na školním pozemku, který je vhodné si pro terénní výuku upravit. Délka této formy terénní výuky probíhá 1–3 vyučovací hodiny. Střednědobá terénní výuka zahrnuje takovou výuku, která většinou trvá jeden vyučovací den. Může se týkat např. tematických vycházek do okolí školy, které by měly sloužit především jako úvod k dalším formám terénní výuky, jako jsou terénní cvičení, problémově zaměřené terénní studie apod.

Pomocí QR kódu je možné připravit několik stanovišť či trasu s úkoly, díky nimž si žáci nejen vyzkouší práci s moderními technologiemi, ale naučí se nové poznatky či procvičí již probrané učivo. Konkrétní ukázka využití QR kódu ve výuce zeměpisu bude uvedena níže.

Velmi vhodné je, aby žáci pro práci s QR kódy využívali vlastní mobilní telefon či tablet podle konceptu BOYD (bring your own device = přines si svůj vlastní přístroj), jelikož každý žák je zvyklý na své vlastní nastavení přístroje a nemusí tedy prvně zjišťovat, jak vypůjčený přístroj funguje. Učitel však musí dopředu myslet na to, aby žáky informoval, že si mají nainstalovat určitou aplikaci. Samozřejmě, že práce s těmito přístroji může znamenat hendikep pro žáky, kteří podobné zařízení nemají, avšak tyto přístroje stále více pronikají i do běžného života, a tak by měl učitel podobné situace umět řešit (např. předem zjistit, kolik žáků přístroj nemá a poté jim zapůjčit přístroj ze školy či zorganizovat práci ve skupinách).