Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

PŘÍPRAVA A SCÉNÁŘ HODINY

Aktivita „Využití QR kódů ve výuce regionální geografie Oceánie“ je pojata jako pohybově-orientační hra, která může být pro zvýšenou motivaci žáků zorganizována jako soutěž na čas, ale žáci musí především splnit stanovené úkoly.

Žáci se vtělí do role mořeplavců, které pověřila britská královna úkolem prozkoumat Pitcairnovy ostrovy v Oceánii. Zadání pro žáky je dále uvedeno v pracovním listu.

Příprava této aktivity je pro učitele poměrně specifická, jelikož už před výukou je nezbytné nachystat řadu pomůcek a rozmístit je na vhodném místě – ideálně na školním hřišti. V následujících bodech bude uvedeno, co všechno musí učitel před výukou provést:

  1. Vyhledat vhodné místo pro realizaci aktivity, ideálně školní hřiště. Toto místo musí být bezpečné pro pohyb žáků, dostatečně velké pro „promítnutí“ mapy Oceánie na jeho povrch. Na místě by měla být možnost modelování z písku/hlíny.
  2. Vytvořit mapu Oceánie (promítnout na vhodný pozemek).
  3. Nachystat, vytisknout, zalaminovat a rozmístit QR kódy a úkoly na stanoviště v krabičkách.
  4. Vytisknout pracovní list a mapu pro žáky.
  5. Zajistit dohled na jednotlivých stanovištích.

Úkoly pro žáky

Papírky s úkoly se vkládají do krabiček na jednotlivá stanoviště. Žáci při „plavbě na ostrovy“ hledají krabičky, ve kterých úkol najdou a na místě ho plní. Zároveň si načítají QR kód, který v některých případech pouze poskytuje informaci o ostrově, v některých případech je pomůckou pro splnění úkolu. Do krabičky je vhodné vložit tolik papírků s úkoly a QR kódů, kolik je skupin žáků. Oboje si mohou z krabičky vzít. Načtený QR kód se žákům rovněž ukládá do mobilního telefonu.

Úkol 1: Na Velikonočním ostrově

Napodobte slavné sochy Moai, které jsou roztroušené na ostrově, a navzájem se u toho vyfoťte. Sochy jsou typické tím, že nemají nohy, tělo je jen naznačeno a nejpropracovanější je hlava.

sochy Moai
Obr. 10 : sochy Moai
Pramen: neznámy