Každý člověk chodí nakupovat a každý si jistě všiml, že se za poslední roky rozrostl počet obchodů, které nabízejí zboží z celého světa. Toto zboží je však ve všech obchodních řetězcích podobné nebo stejné. Příčinou tohoto jevu je tzv. globalizace.
Globalizace spočívá v propojování světových trhů a zapojování národních ekonomik do celosvětových ekonomických vazeb. Jedním z nejvýznamnějších aktérů ekonomické globalizace jsou nadnárodní společnosti, které jsou schopny působit mimo rámec státu.http://www.rozvojovka.cz/globalizace
Globalizace má také přímý dopad na způsob prodeje a vývoj obchodů a obchodních center. Kromě změny plateb a trendu přechodu k elektronickým transakcím, využití internetových nákupů, jež ovlivňují také oblast prodeje potravinářského a spotřebního zboží, je asi nejmarkantnější přechod na velké formáty prodejen, kdy jsou drobní obchodníci vytlačování a vzniká stále více obchodních center, hypermarketů, supermarketů a obchodních sítí převážně v nadnárodním formátu. Jejich konkurenční výhodou je skutečnost, že zákazník nalezne veškerý sortiment na jednom místě nebo se setká se širokou nabídkou. Obchodní centrum dále nabízí kromě prodávaných produktů také mnoho podpůrných služeb a v neposlední řadě nižší ceny s ohledem na lepší vyjednávací pozici vůči dodavatelům a odběry ve velkém množství (Nedvědická 2013).
V reakci na tento trend však vznikají nové formáty obchodu, zejména s potravinářským zbožím, např. farmářské trhy, bedýnky, prodej ze dvora… Výhodou těchto „lokálních“ forem prodeje je jasný původ zboží a důraz na kvalitu, odrážející se však v mírně vyšší ceně. Rychle se také rozšiřuje internetový obchod, nejdříve s elektronikou, oděvy, ale dnes už i s potravinami. Změny v obchodě jsou velmi rychlé, avšak tím, že se v tomto sektoru všichni pohybujeme, je naše adaptace na tyto změny poměrně dobrá.
Ve vybrané městské části Brna nebo jiného města zhodnoťte na základě práce s mapou rozmístění provozoven maloobchodu s potravinami. U každé provozovny určete typ (diskont, supermarket, hypermarket, specializovaný obchod…) podle velikosti a dalších znaků. Pokuste se obchody rozdělit v rámci prostoru města podle následujícího schématu
Ve vybraných dvou obchodech s potravinami rozdílných řetězců podle vlastního výběhu zmapujte rozložení jednotlivého zboží (struktura – mapka, co je víc nahoře, co dole, co ve výšce očí). Má rozložení nějaký význam? Pokuste se doložit na základě vlastního názoru nebo potvrdit pomocí článku/studie.
Zajistěte si letáky dvou zvolených obchodů (pokud jsou) a analyzujte, na co se prvně zaměříte. Jak vyhovuje barevnost, rozložení… Zhodnocení letáků – do kterého byste po prostudování letáku šli (aniž byste něco o daném obchodě věděli)?
ve zvolených dvou obchodech si vyberte 10 položek zboží. Liší se ceny a jak? Zpracujte do tabulky včetně značek a výrobce produktu. Myslíte, že byste někde nakoupili levněji nebo dráž a proč?
Výrobek | Obchod 1: (cena výrobku v Kč) |
Obchod 2: (cena výrobku v Kč) |
---|---|---|
1. | ||
2. | ||
3. | ||
4. | ||
5. | ||
6. | ||
7. | ||
8. | ||
9. | ||
10. |
Pokuste se ve vybraných obchodech vybrat zboží privátních značek (5 ks). Kdo je vyrábí a v jaké zemi? Porovnejte cenu těchto výrobků s obdobnými výrobky jiných výrobců.
Výrobek, země výroby | Běžný výrobek (cena výrobku v Kč) |
Výrobek privátní značky (cena výrobku v Kč) |
---|---|---|
1. | ||
2. | ||
3. | ||
4. | ||
5. |
V každém obchodě s potravinami se prodává celá škála ovoce. Zaměřte se na jablka. Kolik druhů jablek dané dva obchody, které jste si zvolili, nabízí? Odkud jablka pochází (zejména se zaměřte na poměr českých a zahraničních jablek) a kolik stojí? Jaká jablka byste si koupili a proč?
Obchod 1: | Obchod 2: | |
---|---|---|
Počet druhů jablek | ||
Země původu jablek | ||
Srovnání cen jednotlivých odrůd: | ||
odrůda 1. | ||
odrůda 2. | ||
odrůda 3. | ||
odrůda 4. | ||
odrůda 5. |
Globalizace | Globalization |
Supermarket | Supermarket |
Hypermarket | Hypermarket |
Diskont | Discount |
Specializovaný obchod | Specialized store |
Farmářský trh | Farmers' market |
Internetový obchod | E-shop |
Nadnárodní řetězec | Transnational chain |
Privátní značka | Private label |