Vážené kolegyně, vážení kolegové,
srdečně Vás zveme na 8. ročník Open space konference o e-learningu IS MU, která se koná pod záštitou rektora Masarykovy univerzity doc. PhDr. Mikuláše Beka, Ph.D. Ústředním tématem příspěvků bude smysluplný e-learning. Dozvíte se, které e-learningové aktivity dávají ve výuce smysl vyučujícím z různých fakult a zda mají očekávaný efekt na studenty. Opět budou prezentovat odborníci a učitelé, kteří mají zkušenosti z praxe. Konference si zachová formát „otevřeného prostoru“ a znovu bude příležitostí k setkání s kolegy, ke konzultaci dotazů a porovnání zkušeností. A hlavně, zase Vás rádi uvidíme.
Termín konání | středa 14. 2. 2018 (registrace od 8.30) |
Místo konání | Fakulta informatiky, Botanická 68a, Brno |
Ústředním tématem konference bude, které e-learningové aktivity dávají ve výuce smysl vyučujícím z různých fakult a zda mají očekávaný efekt na studenty. Příspěvky a doprovodné postery konference poodhalí, jak učitelé přemýšlejí a na co se dívají, když mají vyhodnotit, zda je jejich energie vložená do tvorby e-learningových aktivit smysluplná. O praktické zkušenosti se v rámci příspěvků podělí vyučující, kteří budou mluvit o:
videích, která dávají slabším studentům šanci dohnat ostatní studenty a předmět úspěšně dokončit,
vyhodnocování obtížnosti testů a důvodech k revizi otázek,
tom, co přináší pravidelné průběžné testování studentům a co učiteli,
krátkých Skype videokonferencích s experty v hodinách,
multimédiích, která dokáží zpřístupnit cenné sbírky i velkému množství studentů,
tom, zda se vyplácí příprava interaktivní osnovy.
První blok 9.00–10.40 |
|
Přestávka na kávu | |
Druhý blok 11.05–11.55 |
|
Doprovodný program s občerstvením 11.55–12.35 |
|
Třetí blok 12.35–14.10 |
|
Jak udržet studenty ve správné provozní teplotě po celý semestrPhDr. Petr Suchý, Ph.D.Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií, Fakulta sociálních studií Příspěvek představí využívání odpovědníků k pravidelnému on-line testování studentů v průběhu celého semestru. Poukáže na užitečnost těchto nástrojů pro motivaci studentů k pravidelné přípravě na výuku a na závěrečnou zkoušku. Průběžné testování napomáhá udržování studentů v optimální provozní teplotě po celý semestr. Zvyšuje kvalitu jejich přípravy a tím i celé výuky. Současně přispívá ke snižování neúspěšnosti studentů při ukončování předmětu. Diskutovány budou i možné limity užívání uvedených nástrojů. Jak udržet studenty ve správné provozní teplotě po celý semestrPrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Digitální technologie ve výuce – krátké Skype hovoryMgr. Barbora Padrtová, Ph.D.Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií, Fakulta sociálních studií Správné využívání digitálních technologií ve výuce může mít pozitivní vliv na dosahování lepších výsledků a vzdělávání studentů. Díky interaktivnímu zapojení studenti získávají možnost přímo participovat na výuce, což zároveň zvyšuje jejich zájem a motivaci. Příspěvek se bude věnovat využití živých vstupů ve výuce prostřednictvím Skype a jakým způsobem mohou tyto krátké video-hovory s experty obohatit kurzy. Cílem příspěvku je představit pozitiva a zároveň sdílet zkušenosti a možná úskalí, která zavedení tohoto prvku do výuky s sebou přináší. Zmíněna bude také náročnost přípravy z pohledu vyučujícího i studentů. Digitální technologie ve výuce – krátké Skype hovoryOnline prezentace (Prezi.com) Digitální technologie ve výuce – krátké Skype hovory Prezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Jak řešené videopříklady zvyšují šanci na úspěšné dokončení předmětuIng. Ondřej Krčál, Ph.D.Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta Pokud v předmětu vyučujete různorodou skupinu studentů s různým základem znalostí, není jednoduché dát stejnou šanci na úspěšné dokončení všem. Někteří studenti jsou již od začátku například znevýhodnění svou střední školou, kde nebyl kladen takový důraz na matematický základ, a musí dohánět své spolužáky, nebo tím, že jako kombinovaní studenti mají méně přímých hodin výuky a ledacos od dob svých studií zapomněli. V příspěvku bude představena jedna z možných cest, jak s těmito studenty pracovat a pomoci jim například vytvořením sady řešených videopříkladů s komentářem vyučujícího. V příspěvku zazní zejména praktická zkušenost s tvorbou takových příkladů za pomoci tabletu, časová náročnost a v neposlední řadě odezva studentů na tento doplňující materiál a dopad na výuku předmětu. Jak řešené videopříklady zvyšují šanci na úspěšné dokončení předmětuPrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Virtuální učebnice pro studium morfologie kostry člověkaMgr. Ivana ŠplíchalováÚstav antropologie, Přírodovědecká fakulta V příspěvku představíme volně přístupnou víceúčelovou učební pomůcku pro studium morfologie kosterní soustavy člověka. Motivací pro její vznik byla potřeba ucelených studijních materiálů, sledujících současné trendy v morfologické a virtuální antropologii, které znázorní morfologii lidského skeletu pomocí dostupných moderních vizualizačních prostředků a tak usnadní pochopení studované látky. Učebnice má formu webové aplikace a obsahuje interaktivní elektronické učební texty humánní osteologie a dentální antropologie s detailními ilustračními fotografiemi a rozsáhlou sbírku počítačových 3D modelů celé kosterní soustavy i jednotlivých kostí a zubů člověka, které jsou zobrazitelné přímo v prohlížeči nebo volně stažitelné. Kromě znázornění normativní morfologie kostí poskytuje učebnice ukázky tvarové a velikostní variability kostí, kostní mikrostruktury i základy osteometrie. Nedílnou součástí učebnice jsou testovací aplikace sloužící k prověření znalosti probírané látky a podporující aktivnější samostudium. Mgr. Ivana ŠplíchalováPrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Využití e-learningových nástrojů ve výuce statistiky pro psychologyMgr. Helena Klimusová, Ph.D.Psychologický ústav, Filozofická fakulta Příspěvek představuje komplexní využití e-learningových nástrojů ve dvousemestrálním kurzu statistiky pro psychology na FF MU. Studijní materiály jsou prezentovány v podobě interaktivních osnov uspořádaných podle týdnů výuky. Součástí kurzu jsou instruktážní videa představující postupy zadávání a interpretace jednotlivých statistických procedur, odpovědníky pro zadávání úkolů ve cvičení i domácích úkolů a odevzdávárny pro shromažďování výstupů z těchto úkolů. Rovněž zkoušení na konci obou semestrů probíhá s podporou těchto nástrojů. Prezentace z přednášek a cvičení jsou studenty využívány nejen v rámci absolvování předmětu, ale také později v situacích, kdy si potřebují znalosti statistiky osvěžit, např. při analýze dat diplomové práce. Využití e-learningových nástrojů ve výuce statistiky pro psychologyPrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Využití analýzy výukových dat z pohledu učiteledoc. Mgr. Radek Pelánek, Ph.D.Katedra strojového učení a zpracování dat, Fakulta informatiky Jednou z klíčových výhod e-learningu je možnost snadno zaznamenávat data o interakci studentů s výukovými materiály a testy. Analýza těchto dat může dát učitelům zajímavé poučení pro přípravu a vylepšování výuky. Často přitom nejsou potřeba žádné komplikované analýzy, je potřeba si především ujasnit otázky, které nás zajímají, a mít k dispozici jednoduché statistiky, na základě kterých je můžeme odpovědět. Příklady takových otázek jsou: Které úkoly dělají studentům největší problémy? Které výukové materiály jsou nejvíce využívané? Jaký je vztah mezi výkonem studentů na závěrečné zkoušce a jednotlivými domácími úkoly? Které otázky v závěrečné písemce jsou nevhodně formulované? V příspěvku budou ukázány konkrétní příklady analýz výukových dat z ISu i z výukových systémů určených pro širokou veřejnost. Využití analýzy výukových dat z pohledu učitelePrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Praktické důsledky GDPR v e-learningu IS MUMgr. Veronika SmítkováPrávní odbor, Rektorát V květnu tohoto roku vstupuje v platnost nařízení o ochraně osobních údajů (angl. General Data Protection Regulation, zkráceně GDPR). Jde o novou legislativu EU týkající se zpracování osobních údajů, ale také práv osob, jejichž údaje jsou zpracovávány. Novému nařízení musí vyhovět také Informační systém MU, takže se s jeho důsledky setkají všichni uživatelé IS MU, a to i v oblasti e-learningu. V prezentaci zazní, jaké konkrétní dopady bude nařízení mít v této oblasti, ale i v širším kontextu. Vysvětlení, co pro uživatele bude znamenat, a odpovědi na konkrétní otázky typu "Jak nakládat se sbíranými údaji o subjektech v řadě každodenních situací na univerzitě?", "Zda bude možné sbírat údaje o frekventantech e-learningových kurzů?" a "Za jakých podmínek?", poskytne v rámci příspěvku Mgr. Veronika Smítková z Právního odboru RMU. Praktické důsledky GDPR v e-learningu IS MUPrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Praktické důsledky GDPR v IS MU – ilustrace a ukázkydoc. Ing. Michal Brandejs, CSc.Vedoucí vývoje Informačního systému MU, Fakulta informatiky MU Novému nařízení GDPR musí vyhovět také Informační systém MU. Doc. Ing. Michal Brandejs, CSc. posluchače krátce seznámí s tím, jaké kroky jsme v IS MU již udělali, a pro ilustraci představí, jak by mohlo být nařízení v IS MU od 25. května 2018 uplatňováno. Praktické důsledky GDPR v e-learningu IS MU – ilustrace a ukázkyPrezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Novinky v IS MUMgr. Jitka DaňkováKoordinátorka s-techniků, Uživatelská podpora IS MU Příspěvek je určen posluchačům, kteří chtějí mít přehled o vývoji e-learningu, jeho nových funkcích a možnostech. Shrnuje nejzajímavější novinky elektronické podpory výuky v Informačním systému MU z uplynulého roku. Posluchači se mimo jiné dozvědí, jaká předsevzetí si Vývojový tým IS MU stanovil na rok 2018 a na co se mohou v nejbližší době těšit. |
|
Strategie e-learningu Masarykovy univerzity 2018–2020Mgr. Jitka DaňkováKoordinátorka s-techniků, Uživatelská podpora IS MU Přednášející seznámí posluchače s dokumentem Strategie e-learningu Masarykovy univerzity 2018–2020 schváleným Radou pro informační technologie MU. Tento dokument konkretizuje strategii, cíle a nástroje k tomu, co vše by se v oblasti e-learningu mělo v následujících letech stát. Seznamte se s vizí, jaký by měl e-learning na Masarykově univerzitě být v roce 2020. Strategie e-learningu Masarykovy univerzity 2018–2020Formát PDF, autentizováno Strategie e-learningu Masarykovy univerzity 2018–2020 Prezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat) |
|
Informační postery z předchozích ročníků konference si můžete prohlédnout na Elportále MU:
http://is.muni.cz/elportal/prezentace/postery/Podívejte se, jak probíhaly minulé ročníky: