Osobní bezpečnost

Komunikace v konfliktu

V minulé kapitole jste se seznámili s jednáním a působením na okolí v rámci prekonfliktu, tento týden se zaměříme na přechod mezi konfliktem a prekonfliktem, komunikaci. Jak už bylo řečeno komunikace má ohromnou sílu. Používáme-li komunikační strategie obratně, vždy dosáhneme toho, co chceme. Ať už je to manipulace s ostatními, prosazení svého názoru, rozdmýchání konfliktu nebo naopak jeho uklidnění. Je důležité si uvědomit, že komunikujeme nejenom hlasem a řečí, ale také tělem, vzdáleností, gesty, výrazem tváře a podobně. Komunikací tedy nesdílíme pouze informace, ale a to hlavně, naše emoce, náladu, rozpoložení i názory. Jelikož je komunikace převážně interakcí, neměla by probíhat pouze jedním směrem. To, co jsme schopni vyjádřit a sdílet, musíme být schopni také vnímat a přijímat.

Než začneme, odpovězte si upřímně na následující otázky:

Co se mi v komunikaci daří?

Jak se mi daří nebrat si věci osobně?

Co všechno můžeme komunikací ovlivnit?

Co se mnou dělá kritika?

Nechávám lidi mluvit nebo se více prosazuji?

Skáču druhým do řeči? Kdy to dělám?

Naslouchám nebo jen čekám, až druhý domluví?

Co mě při komunikaci s jinými rozčílí?

Čím já rozčiluji svoje okolí? (u každého člověka, se kterým mluvíte, to může být něco jiného)


Při komunikaci s lidmi je klíčové naslouchat, a to nejen ušima, ale také očima a srdcem. Vnímat člověka, který s námi mluví jako celek, neoddělovat pouze informaci, kterou sděluje slovy. Důležitost tohoto vnímání celku lze jednoduše demonstrovat při komunikaci přes chaty (messenger, what´s upp apod). kolikrát se vám stalo, že jste psanou informaci pochopili jinak, než byla zamýšlená? Otevřete si ve vašem telefonu chatovací aplikaci a přečtěte si poslední zprávy a představte si, že vlastně nejste kamarádi nebo že jste se předtím pohádali. Vzpomeňte si, když vám někdo "předčítá" chatovou konverzaci, jak moc do tohoto přednesu vkládá vlastní emoce a uvědomte si, jak moc tyto "falešné" emoce ovlivní vnímání informací uvnitř. Zkuste si zprávu, která vás rozčílila přečíst tak, jako by to daný člověk vůbec nemyslel jako útok na vás. Možná zjistíte, že vaše interpretace textu je odrazem VAŠICH emocí, nikoli emocí toho, kdo vám je napsal.

Pokud začneme oddělovat svoje emoce od obsahu sdělení, komunikace nám půjde snáz. 

PREVENTIVNĚ se pak můžete vyhýbat komunikačním stylům, které ostatní rozčiluje. Pokud vyjadřujete nesouhlas s jednáním, používejte zásady efektivní zpětné vazby:

1)  Mluvím sám za sebe (já jazyk)

2)  Referuji o pozorovaném chování
3) Nehodnotím
4) Dávám konkrétní příklady


Vyhýbejte se nekonstruktivním komunikačním prvkům: 

Nekonstruktivní komunikační prvky
PDF ke stažení

Pozor na manipulaci

Typy manipulace
PDF ke stažení

a škodlivá přesvědčení v komunikaci

Škodlivá přesvědčeni v komunikaci
PDF ke stažení

Na téma komunikační strategie v sebeobraně vypracovala Simona Straková svoji bakalářskou práci. Výňatek z této práce máte zde: 

Celou práci včetně informačních zdrojů ke studiu zde:

Oblast komunikace je natolik rozsáhlá, že ji nelze pojmout v jedné kapitole, proto si vyberte jakoukoli knihu o komunikaci (verbální či neverbální) a do odevzdávárny napište její název a autora.

Mimo již zmíněné v bakalářské práci výše doporučuji: