Před krizí – prevence, příprava, krizový scénář, krizový plán, krizový tým (FOJTOVÁ) - ZADÁNÍ SEMINÁRNÍCH ÚKOLŮ
Prezentovat by měli:
Jana Kolafová
Barbora Kolářová
Daniel Komenda
Zadání seminární práce pro studenty předmětu Krizová komunikace – jaro 2023
Pro zpracování seminární práce vytvoří studenti pracovní skupiny, z nichž každá je tvořena maximálně 3 studenty. Každá skupina si ke zpracování vybere jedno z níže uvedených témat.
Studenti se k tématu přihlašují po vytvoření pracovní skupiny zde:
Hotové práce budou studenti odevzdávat do odevzdávárny:
https://is.muni.cz/auth/el/fss/jaro2023/ZURb1228/ode/137542447/
do 25. dubna 2023 ve formátu textového dokumentu s případnými ukázkami konkrétních návrhů komunikace v přílohách. Společná prezentace prací se ukteční v kurzu 2. 5. 2023 (první část ) a 9. 5. 2023 (druhá část). Pro tuto prezentaci si týmy připraví shrnující ppt.
Přehled témat, ze kterých si každá skupina vybere pro následné zpracování pouze jedno.
1) Reakce na krizi v důsledku nevhodného chování pedagoga vůči studentkám na Přírodovědecké fakultě.
Z vedení Přírodovědecké fakulty jste dostali informaci, že si část studentek prostřednictvím univerzitního ombudsmana stěžovala na nevhodné chování ze strany pedagogů směrem ke studentkám v rámci praktického kurzu v terénu. Vedení fakulty sice je připraveno se stížností zabývat, nejprve ale chce získat stanovisko všech, jichž se to týká, což si vyžádá delší dobu. Na univerzitě se nejedná o první případ, v minulosti se podobná kauza řešila na Fakultě sociálních studií i na Pedagogické fakultě. Hrozí, že se informace brzy dostane do médií.
- Na základě reálných mediálních výstupů proveďte srovnání mediálního obrazu kauzy řešené na FSS a na PedF.
- Pro „nový“ případ na Přírodovědecké fakultě navrhněte krizový plán, ve kterém popíšete: kdo bude součástí krizového týmu k řešení situace, komu a jakými komunikačními kanály a v jakém časovém sledu budou předány informace s cílem, v krátkém čase snížit dopady negativní publicity, kdy a za jakých okolností budete informovat média.
- Připravte návrh stručných sdělení pro jednotlivé cílové skupiny.
- Navrhněte seznam očekávaných otázek a reakcí na ně pro novináře a na sociální sítě.
- Navrhněte dlouhodobější řešení z hlediska komunikace, které by mělo podobným případům krizové komunikace předcházet.
2) Reakce na protesty studentů proti navyšování cen jídla v menzách a cen kolejí
Na Masarykově univerzitě protestují studenti proti navyšování ceny jídel v menzách a zdražování cen kolejí. Podle studentů, kteří sepsali i petici, plánované zdražení neodpovídá navyšování nákladů, protože ostatní koleje a menzy v ČR tolik nezdražují. O zdražení navíc studenti nebyli dle svých vyjádření informováni v dostatečném předstihu. Terčem kritiky je i kvalita jídla a ubytovací standardy na kolejích.
- Navrhněte postup pro reakci a krizový plán. Zvažte, zda a případně jak se studenty jednat, koho všeho je třeba informovat.
- Popište, kdo bude součástí krizového týmu, komu, jakými komunikačními kanály a v jakém časovém sledu budou informace předány.
- Navrhněte seznam očekávaných otázek a reakcí na ně pro novináře a na sociální sítě.
- Navrhněte dlouhodobější řešení z hlediska komunikace, které by mělo podobným případům krizové komunikace předcházet.
3) Zneužití AI při vypracování bakalářské práce
Novinky.cz chystají článek o tom, že se na Masarykově univerzitě množí případy, kdy byla odevzdána i obhájena bakalářská práce, kterou z velké části napsal software umělé inteligence. Způsob zpracování práce neodhalil ani systém na odhalování plagiátů ani vedoucí práce ani oponent. Redakce má údajně k dispozici vyjádření studenta, který sám přiznal, že k práci skutečně využil AI, tvrdí ale že jeho přínosem byla jednak tvorba zadaní pro AI a další kreativa a že chtěl svou prací vlastně upozornit, že pro tyto případy škola nemá nastavena pravidla. Je přesvědčený, že postupoval správně.
- Navrhněte reakci pro Novinky.cz.
- Navrhněte varianty krizových scénářů pro případ, že se vedení školy rozhodne pro zahájení řízení o odebrání titulu, nebo naopak nikoliv. Z hlediska další komunikace navrhněte vhodné řešení konkrétního případu pro vedení školy.
- Zvažte, zda a proč je třeba zřídit krizový tým a pokud ano, kdo má být jeho součástí.
- Navrhněte dlouhodobější řešení z hlediska komunikace, které by mělo podobným případům krizové komunikace předcházet.