Informační společnost a právo

Práva a povinnosti z online zábavy - František Kasl

Online zábava se stává stále dominantnější formou trávení volného času a zejména i velmi ekonomicky relevantní.

Základní okruh otázek, kterým se budeme věnovat je:

  • regulace online hazardu u nás a ve světě
  • ochrana dětí a mladistvých ve videohrách - PEGI, IARC, omezení přístupu
  • prvky hazardu ve videohrách - monetizace, regulace lootboxů
  • hazard, děti a online reklama - reklama ve videohrách, regulace reklamy
Výukové cíle

Po absolvování tohoto semináře by měli studenti umět:

  • zmapovat regulatorní prostředí online hazardu
  • popsat výzvy spojené s ochranou dětí a mladistvích ve vztahu k regulaci obsahu videoher
  • charakterizovat regulatorní přístupy k řešení hazardních prvků ve videohrách
  • shrnout právní rámec reklamy dopadající na online zábavu

Prezentace

CORE25 egamblingegaming 2024
PDF ke stažení

Aktuální a relevantní zdroje k jednotlivým tématům jsou dostupné pod odkazy v prezentaci

Další zdroje k dílčím tématům

Hazardní prvky ve videohrách
BÖHM, Ondřej. Videohry v kontextu právní úpravy hazardních her. Online. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Právnická fakulta. 2024. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/fskrk/

RICHTER, Štěpán, 2019. Právní problematika lootboxů. Revue pro právo a technologie [online]. 10(19), 69–85. ISSN 1805-2797. Dostupné z: doi:10.5817/RPT2019-1-3

Právní otázky E-sportu
Autorskoprávní otázky ochrany videoher

Téma ochrany videoher přibližuje seriál popularizačních článků z klávesnice Matyáše Taubera na serveru epravo.cz:

Zajímavá je i webová stránka WIPO (Světové organizace duševního vlastnictví) s odkazy na další zdroje: https://www.wipo.int/copyright/en/activities/video_games.html

WOZNICA, Ondřej. Streaming Video Games: Copyright Aspects [online]. Brno, 2020, p. 23–33. Master Thesis. Masaryk University, Faculty of Law. https://is.muni.cz/th/oi23a/

Popis, byť poněkud zastaralejší, o patentech v videohrách: https://www.reddie.co.uk/2015/01/12/tips-for-patenting-computer-games-in-europe/

Omezení převodu či přeprodávání účtů

Profilování ve videohrách

2017 přehled - [zdroj]

2019 Sběr dat o hráčích skrze profily [zdroj]

2022 špehování hráčů skrze hry [zdroj]

Kybernetická bezpečnost a videohry

Trend se nezpomaluje, zabezpečení není priorita  - viz VentureBeat
Rizika - Credentials stuffing a únik údajů na darkweb ; Doxing ;Spyware
Doporučení na vhodná opatření na svou ochranu viz Kaspersky

Umělá inteligence ve videohrách

Generativní AI + NPC = NPC s vlastním životem - 2023 – paper Generative Agents: Interactive Simulacra of Human Behavior [zdroj] + Rozhovor s autorem paperu [zdroj]

AI ve hrách - přehled [zdroj]

Demo z 5/2023 - [zdroj - video]

Demo z 1/2024 - [zdroj vč. videa]