Bolest: jednání s pacientem

Obecné zásady pro jednání s pacientem

  1. Podejte dostatek informací, vysvětlete příčinu bolesti, pokud je známa
  2. Zajistěte přesnou informaci, aby se zmenšil strach z dalších událostí
  3. Ukažte, že akceptujete reakci nemocného na bolest
  4. Poučte rodinu o nesprávných názorech ohledně bolesti a jejího léčení
  5. Vysvětlete příčiny, proč pacient může pociťovat zvýšenou bolest
  6. Zajistěte, aby pacient mohl odpočívat během dne a aby měl v noci klid
  7. Pokuste se nemocnému zmírnit bolest pomocí relaxace, distrakce, stimulace pokožky
  8. Zajistěte, aby pacient dosáhl optimálního zmírnění bolesti pomocí předepsaných analgetik
  9. Zajistěte, aby pacienti měli možnost prodiskutovat své obavy, hněv i frustrace v soukromí, uznejte jejich obtížnou situaci
  10. Vybídněte pacienta, aby popsal své bolesti

Zásady jednání lékaře a sestry s pacientem, kterého něco bolí

  1. Nechoďte kolem pacienta nevšímavě
  2. Nebuďte hluší k jeho projevům bolesti
  3. Sledujte neverbální projevy nemocného
  4. Nepospíchejte, když nemocný sděluje, že ho něco bolí
  5. Nebagatelizujte slovní stížnosti pacienta
  6. Nikdy pacientovi neříkejte „… to Vás nemůže bolet“
  7. Nikdy neříkejte „… to nic není“, když má nemocný bolesti
  8. Nikdy neoznačujte pacienta slovy „hypochondr, hysterka, simulant“
  9. Pacienta informujte před každým bolestivým zákrokem, že se bolest dostaví a jak dlouho asi bude trvat
  10. V jednání s nemocným nabídněte důvěru a důvěryhodnost
  11. Vždy a všude zaujímejte empatický vztah k pacientovi
  12. Posilujte vlastní aktivitu pacienta v boji s bolestí