Bolest: jednání s pacientem
Obecné zásady pro jednání s pacientem
- Podejte dostatek informací, vysvětlete příčinu bolesti, pokud je známa
- Zajistěte přesnou informaci, aby se zmenšil strach z dalších událostí
- Ukažte, že akceptujete reakci nemocného na bolest
- Poučte rodinu o nesprávných názorech ohledně bolesti a jejího léčení
- Vysvětlete příčiny, proč pacient může pociťovat zvýšenou bolest
- Zajistěte, aby pacient mohl odpočívat během dne a aby měl v noci klid
- Pokuste se nemocnému zmírnit bolest pomocí relaxace, distrakce, stimulace pokožky
- Zajistěte, aby pacient dosáhl optimálního zmírnění bolesti pomocí předepsaných analgetik
- Zajistěte, aby pacienti měli možnost prodiskutovat své obavy, hněv i frustrace v soukromí, uznejte jejich obtížnou situaci
- Vybídněte pacienta, aby popsal své bolesti
Zásady jednání lékaře a sestry s pacientem, kterého něco bolí
- Nechoďte kolem pacienta nevšímavě
- Nebuďte hluší k jeho projevům bolesti
- Sledujte neverbální projevy nemocného
- Nepospíchejte, když nemocný sděluje, že ho něco bolí
- Nebagatelizujte slovní stížnosti pacienta
- Nikdy pacientovi neříkejte „… to Vás nemůže bolet“
- Nikdy neříkejte „… to nic není“, když má nemocný bolesti
- Nikdy neoznačujte pacienta slovy „hypochondr, hysterka, simulant“
- Pacienta informujte před každým bolestivým zákrokem, že se bolest dostaví a jak dlouho asi bude trvat
- V jednání s nemocným nabídněte důvěru a důvěryhodnost
- Vždy a všude zaujímejte empatický vztah k pacientovi
- Posilujte vlastní aktivitu pacienta v boji s bolestí