Týden 14: Sociální vliv, skupinová příslušnost, stereotypy a meziskupinové tenze (T. Malatincová)
ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 11
Představte si mladého
absolventa vašeho nebo příbuzného oboru, který se dostane do praxe na určité
pracoviště. Brzy zjistí, že se na daném pracovišti používají postupy, které jemu
samotnému nepřipadají ideální, avšak když se ozve s návrhem používat jiný
postup, je mu řečeno: „Tady to děláme takhle již dlouho a funguje to dobře. My
rozumíme, že ti ve škole řekli něco jiného, ale tam jsou odtržení od reality, v praxi
to běží úplně jinak...“ Vyslechne si také důvody „ze života“, proč je daný
postup nejlepší. Kromě toho „nováček“ zjišťuje, že dělat si věci „po svým“ je
velmi obtížné právě proto, že všichni jsou již zvyklí na zaběhlý postup. A všichni
oproti němu vypadají tak sebejistě! Brzy se přizpůsobí zbytku pracoviště a dělá
to, co ostatní.
Po několika
měsících ale nastává zvrat – v médiích se někdo chytne příběhu od pacienta
či klienta a zmíněné pracoviště se dostává do nesnází právě kvůli praktikám,
vůči nimž byl náš „nováček“ původně podezřívavý! V médiích najednou
vystupují odborníci, kteří přístup daného pracoviště ostře kritizují a ukazují,
že je v rozporu s výzkumy, doporučeními a možná i etickými zásadami
oboru. Pracoviště i jeho zaměstnanci záhy přichází o odbornou reputaci, včetně našeho
„nováčka“.
Nese podle vás „nováček“ odpovědnost za ztrátu vlastní
odborné reputace, anebo to pro něj bylo „nefér“? Nese odpovědnost i za osud celého
pracoviště? Pokud ano, do jaké míry? Kdo podle vás nese odpovědnost největší a
jak měl tuto odpovědnost uplatňovat? Jak se má podle vás zabraňovat takovýmto
situacím?
Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je pondělí 16. 5. 2022. Prosíme, neposílejte úkoly emailem, nebudou započteny!
V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!
Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis).