- chápal a dokázal ve své praxi využít rizika šíření nákaz v současném světě a hrozby zneužití původců nákaz jako biologické zbraně,
- rozuměl epidemiologii respiračních nákaz, uměl použít tyto znalosti v prevenci onemocnění i k zamezení jejich šíření při epidemickém výskytu na úrovni jednotlivce i populace,
- uměl využít znalosti cestovatelských infekčních rizik jak v diferenciální diagnostice, tak v poradenství.
Speciální epidemiologie II
- nové a vracející se infekce
- vysoce nebezpečné nákazy a biologické zbraně
- nejvýznamnější respirační infekce bakteriální a virové
- přírodně ohniskové nákazy
- infekční rizika spojená s cestováním
Pro zpracování úkolů je možné využít studijní materiály níže.
- Tuberkulóza – vytvořte krátkou prezentaci, ve které seznámíte studenty s aktuální epidemiologickou situaci v globálním i národním měřítku. Zaměřte se na rizikové skupiny. Popište WHO aktivity a programy na poli prevence TBC. Jaké jsou možnosti prevence?
- Nové a znovu se objevující infekce (emerging and reemerging diseases) – vytvořte krátkou prezentaci, ve které vysvětlíte základní rozdíl mezi těmito dvěma skupinami onemocnění, uvedete jakým způsobem “vznikají” nové infekce i s příklady. Jaká jsou rizika těchto nemocí pro veřejné zdraví?
- Vysoce nebezpečné nákazy (VNN) a jejich potenciální využití jako biologické zbraně - v prezentaci uveďte základní charakteristiku VNN, jaká agens řadíme mezi jejich hlavní původce, jaká jsou bezpečnostní kritéria pro práci s těmito infekčními agens. Popište historii biologických zbraní, příklady jejich použití a potenciál jejich možného zneužití.
- Infekční rizika spojená s cestováním - uveďte v prezentaci, které infekce nejčastěji ohrožují cestovatele, které z nich mají potenciál k dalšímu šíření v naší populaci, jaká je jejich prevence?
ODKAZ NA ODEVZDÁVÁRNU ÚKOLŮ V IS:
Základem lekce je diskuze s využitím připravených prezentací studentů jako výsledek samostatné přípravy s následným komentářem a doplňujícím výkladem vyučujícího. Vyučující bude k dokreslení a k diskuzi používat i vhodné kazuistiky nebo praktické příklady.
- Prezentace níže slouží především k přípravě studenta na seminář a na závěrečný test.
- K přípravě na lekci je také vhodné využít video-přednášku v interaktivní osnově předmětu OPZ III - přednášky s názvem: Systém epidemiologické bdělosti v České republice.
- Některá témata zahrnutá zejména v otázkách pro státní zkoušku je třeba je dostudovat z literatury uvedené v IS.
- Další uvedené materiály je možné využít pro přípravu úkolů k lekci.
STUDIJNÍ MATERIÁLY:
Respirační nákazy
Nové a znovu se vracející infekce (emerging and re-emerging diseases)
What Recent History Has Taught Us About Responding to Emerging Infectious Disease Threats https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M17-2496
Emerging and reemerging infectious diseases: global trends and new strategies for their prevention and control: https://www.nature.com/articles/s41392-024-01917-x
Vysoce nebezpečné nákazy a jejich možné zneužití, biologické zbraně
https://www.who.int/health-topics/biological-weapons#tab=tab_1
https://tutorials.nti.org/biological-weapons-nonproliferation/introduction/
Biologický a chemický terorismus: informace pro každého. Roman Prymula a kol. 1. vyd. Praha : Grada Publishing ; Avicenum, 2002. 150 s.. ISBN 80-247-0288-6
Biologické zbraně očima experta na obranu: https://is.muni.cz/www/lvisingr/1450261/1450264/biologicke_zbrane.pdf
Infekční rizika spojená s cestováním, cestovní medicína
Zdravotní rizika spojená s cestováním:
https://szu.cz/temata-zdravi-a-bezpecnosti/cestovni-medicina/
Základy tropické a cestovní medicíny:
https://www.ipvz.cz/e-kurzy/2015/zaklady_tropicke_a_cestovni_mediciny_pro_nelekare/24211.html
AKTUALITY
OSNOVA CVIČENÍ