Ochrana a podpora zdraví III - cvičení

Speciální epidemiologie II

CÍL LEKCE

V části Speciální epidemiologie II bude probrána problematika vlivu prostředí na výskyt a šíření infekčních onemocnění, bude podán přehled a charakteristiky nejdůležitějších vysoce nebezpečných nákaz a informace týkající se biologických zbraní. Lekce také zahrnuje problematiku respiračních nákaz a věnuje se rizikům cestování.
Cílem je, aby student:
  • chápal a dokázal ve své praxi využít rizika šíření nákaz v současném světě a hrozby zneužití původců nákaz jako biologické zbraně,
  • rozuměl epidemiologii respiračních nákaz, uměl použít tyto znalosti v prevenci  onemocnění i k zamezení jejich šíření při epidemickém výskytu na úrovni jednotlivce i populace,
  • uměl využít znalosti cestovatelských infekčních rizik jak v diferenciální diagnostice, tak v poradenství.
OSNOVA TÉMATU

  • nové a vracející se infekce
  • vysoce nebezpečné nákazy a biologické zbraně
  • nejvýznamnější respirační infekce bakteriální a virové
  • přírodně ohniskové nákazy
  • infekční rizika spojená s cestováním
ÚVOD DO PROBLEMATIKY

Přírodní, klimatické i antropogenní změny  mají přímý dopad na změny ve výskytu a šíření infekčních agens, výsledkem mohou být i některé nové nebo vracející se infekce. Vliv na šíření těchto nákaz mají i jiné faktory, se kterými se seznámíme v rámci tématu samostatné přípravy.
Některá mikrobiální agens jsou pro své vlastnosti  a epidemiologické charakteristiky vhodná k použití resp. zneužití ve formě biologických zbraní. I jim je věnován jeden z úkolů pro samostatnou přípravu.
Budeme se věnovat také možným zdrojům nákazy, cestám přenosu, klinickému obrazu a možnostem prevence respiračních nákaz bakteriálních i virových.  V rámci diskuze nad zpracovanými tématy se seznámíme s epidemiologickou situací u tuberkulózy a jiných mykobakterióz. 
Probereme epidemiologické charakteristiky onemocnění přenášených prostřednictvím vektorů (komár, klíště...) a možná preventivní opatření k omezení jejich šíření. V rámci diskuze nad tématem samostatného úkolu probereme bezpečnost na cestách z pohledu rizika nákaz.
ÚKOLY PRO SAMOSTATNOU PŘÍPRAVU

Pro zpracování úkolů je možné využít studijní materiály níže.

  1. Tuberkulóza  – vytvořte krátkou prezentaci, ve které seznámíte studenty s aktuální epidemiologickou situaci v globálním i národním měřítku. Zaměřte se na rizikové skupiny. Popište WHO aktivity a programy na poli prevence TBC. Jaké jsou možnosti prevence?
  2. Nové a znovu se objevující infekce (emerging and reemerging diseases) – vytvořte krátkou prezentaci, ve které vysvětlíte základní rozdíl mezi těmito dvěma skupinami onemocnění, uvedete jakým způsobem “vznikají” nové infekce i s příklady. Jaká jsou rizika těchto nemocí pro veřejné zdraví?
  3. Vysoce nebezpečné nákazy (VNN) a jejich potenciální využití jako biologické zbraně - v prezentaci uveďte základní charakteristiku VNN, jaká agens řadíme mezi jejich hlavní původce, jaká jsou bezpečnostní kritéria pro práci s těmito infekčními agens. Popište historii biologických zbraní, příklady jejich použití a potenciál jejich možného zneužití.
  4. Infekční rizika spojená s cestovánímuveďte v prezentaci, které infekce nejčastěji ohrožují cestovatele, které z nich mají potenciál k dalšímu šíření v naší populaci, jaká je jejich prevence?

ODKAZ NA ODEVZDÁVÁRNU ÚKOLŮ V IS:

INFORMACE VYUČUJÍCÍHO K PRŮBĚHU LEKCE


Základem lekce je diskuze s využitím připravených  prezentací studentů jako výsledek samostatné přípravy s následným komentářem a doplňujícím výkladem vyučujícího. Vyučující bude k dokreslení  a k diskuzi používat i vhodné kazuistiky nebo praktické příklady. 

STUDIJNÍ MATERIÁLY A JAK S NIMI PRACOVAT

  • Prezentace níže slouží především k přípravě studenta na seminář a na závěrečný test. 
  • K přípravě na lekci je také vhodné využít video-přednášku v interaktivní osnově předmětu OPZ III - přednášky s názvem: Systém epidemiologické bdělosti v České republice.
  • Některá témata zahrnutá zejména v otázkách pro státní zkoušku je třeba je dostudovat z literatury uvedené v IS. 
  • Další uvedené materiály je možné využít pro přípravu úkolů k lekci.


STUDIJNÍ MATERIÁLY:


Respirační nákazy


Nové a znovu se vracející infekce (emerging and re-emerging diseases)

What Recent History Has Taught Us About Responding to Emerging Infectious Disease Threats https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M17-2496

Emerging and reemerging infectious diseases: global trends and new strategies for their prevention and control: https://www.nature.com/articles/s41392-024-01917-x


Vysoce nebezpečné nákazy a jejich možné zneužití, biologické zbraně

https://www.who.int//biological-weapons#tab=tab_1

https://tutorials.nti.org/biological-weapons-nonproliferation/introduction/ 

Biologický a chemický terorismus: informace pro každého. Roman Prymula a kol. 1. vyd. Praha : Grada Publishing ; Avicenum, 2002. 150 s..  ISBN 80-247-0288-6 

Biologické zbraně očima experta na obranu: https://is.muni.cz/www/lvisingr/1450261/1450264/biologicke_zbrane.pdf


Infekční rizika spojená s cestováním, cestovní medicína


Zdravotní rizika spojená s cestováním:

https://szu.cz/temata-zdravi-a-bezpecnosti/cestovni-medicina/

Základy tropické a cestovní medicíny: 

 


AKTUALITY


OSNOVA CVIČENÍ

Cvičení VLOZ - speciální epidemiologie
PDF ke stažení