Stručný přehled schopností kojence v klíčových obdobích

Níže je stručně shrnuto, co dítě v daném věku obvykle zvládá. Mějte však stále na paměti značný časový rozptyl u jednotlivých dětí. Obecně platí,
že ze zpoždění jednoho měsíce nelze vyvozovat v kojeneckém věku žádné závěry. Pokud dítě danou dovednost nezačne rozvíjet ani dva měsíce
po očekávaném období, je dobré poradit se s pediatrem. U předčasně narozených dětí se v průběhu prvního roku bere do úvahy korigovaný věk,
tzn. věk snížený o počet týdnů, které zbývaly do řádného termínu porodu. Například dítě narozené ve 32. týdnu těhotenství je vývojově v normě, pokud jeho schopnosti v šesti měsících od narození odpovídají čtyřměsíčnímu zdravému donošenému kojenci.

3 měsíce

Leží na zádech již v symetrické poloze, ruce otevřené, sleduje předměty ve svém zorném úhlu, v poloze na bříšku se opírá o předloktí
a zvedá hlavu, zkoumá objekty ve své blízkosti. Uchopování předmětů je lepší zrakem než rukama. Neobratné pokusy o uchopení předmětu, ruce se vlní směrem k předmětu, někdy o něj zavadí, strčí do něj. Předměty sleduje pohybem hlavy i očí, předměty v pohybu ho zaujmou více než statické. Do pěstičky svírá prst dospělého, stisk zesiluje, pokud se prst chce vymanit.

Křik je méně častý a více diferencovaný. Dítě si brouká, tzn. začíná vydávat první hlásky (eu), také se začíná nahlas smát.

 

 

6 měsíců

Přidrží se podaných prstů a přitahuje se do sedu. S oporou sedí vzpřímeně, bez opory nejistě a jen chvilku, obvykle žabí sed, při snaze dosáhnout na okolní předměty obvykle padá.

Uchopuje větší předměty, sahá celou dlaní, hrabe po předmětech, drobnější není schopno uchopit. (Sahání po předmětech se objevuje
u novorozenců, po pár dnech však vymizí a znovu se postupně vyvíjí.) Do šesti měsíců uchopené hračky jen krátce zkoumá, poté s nimi začíná manipulovat daleko aktivněji (bouchá hračkou, třepe s ní, překládá ji z ruky do ruky…).

Ve vývoji řeči se dítě posunulo k žvatlání, tzn. vyslovování slabik, nejprve jednotlivých (ba) poté reduplikovaných (bababa).
Hlasem vyjadřuje své pocity, i nespokojenost dává najevo i jinak než pláčem.

Otáčí se za zvukem. Koordinace sluchu a hmatu.

 

9 měsíců

Sedí pevně a vzpřímeně bez opory, libovolně dlouho, nespadne, když se otáčí či naklání, zvládá se samo posadit. Aktivní lokomoce –
leze po čtyřech, s oporou (za ruce či šprušle postýlky) se vytáhne do stoje.

Úchop se změnil od dlaňového ke klešťovému, tak je dítě schopno uchopovat i drobné věci. Složitější je aktivní pouštění věcí,
nastupuje nyní vhazování věcí z kočárku, na zem, atd., směrové pouštění věcí nastane později.

Samo si drží lahvičku při pití, pije z hrnku, kouše rohlík či sušenku, kterou si samo drží.

Objeveny vztahy mezi předměty – předmět vyjme z nádobky, kostkami tluče do sebe,…

Vývoj řeči – rozumí jednoduchým výzvám, objevuje se první slůvko, zpravidla jednoslabičné, ale je spojeno s určitým významem, individuální variabilita ve vývoji řeči velmi vysoká!

 

12 měsíců

Vydrží stát bez přidržování, chodí jen, když se něčeho drží, krůčky nejisté.

Hra je stále převážně explorací, ale je vyspělejší a diferencovanější, nedělá se všemi hračkami to stejné, ale rozlišuje podle jejich funkce, gumovou hračku mačká, hřebínek přikládá k vlasům, kostky se pokouší dát na sebe.

Vývoj řeči – rozumí většímu počtu slov a slovních výzev, vlastní mluvení jen několik (průměrně 6) jednoduchých zkomolených slůvek.