-
Kognitivní vývoj v období mladšího školního věku
Piaget – přechod od názorného (intuitivního) myšlení do stadia konkrétních operací – počátek školního věku. Problém s korálky jasný na první pohled, ví určitě, že korálků je stejně, dokonce se diví, že se ho na to ptáme. Schopnost uvést dvě a více dimenzí do vzájemného vztahu a udržet
je v mysli současně – dítě je schopno různých transformací v mysli současně. Chápe identitu, reverzibilitu, vzájemné spojení různých myšlenkových procesů do jedné sekvence. Dle Piageta k těmto změnám dochází najednou, jednoznačně ve všech směrech. Kritické zhodnocení se změnami souhlasí, ale dochází k nim pozvolně a ne nutně zároveň (princip zachování množství – diskontinuitní množství x kontinuitní materiál).Pochopení inkluze prvků do třídy – Je více žlutých kuliček nebo všech kuliček?
Lépe chápe příčinné vztahy, opouští postupně antropomorfické myšlení.
Tvořivé, kreativní myšlení – přináší nové a rozmanité způsoby řešení místo jediného správného, potřeba podporovat, rozvíjet, ne potlačovat – impuls pro školní vyučování.
Decentrace – uvolňování návaznosti na nápadné leč nedůležité znaky, překonání vázanosti na jeden aspekt
Konzervace – pochopení trvalosti podstaty i přes změnu vnějšího vzhledu, důraz na konkrétní zkušenost, generalizace jsou obtížné
Reverzibilita – vratnost myšlenkových operací, reciprocita
Klasifikace a třídění – volba kritéria, kombinace kritérií, chápání inkluze, vztahy mezi třídami, nadřazenost pojmů
Induktivní přístup a analogické myšlení
Řazení – volba kritéria
Kauzální uvažování – přesvědčení o příčině
Cca 8 let – časová nevratnost, poznávání hodin a odhadu vlastních činností
-