Kognitivní vývoj v období mladšího školního věku

Piaget – přechod od názorného (intuitivního) myšlení do stadia konkrétních operací – počátek školního věku. Problém s korálky jasný na první pohled, ví určitě, že korálků je stejně, dokonce se diví, že se ho na to ptáme. Schopnost uvést dvě a více dimenzí do vzájemného vztahu a udržet
je v mysli současně – dítě je schopno různých transformací v mysli současně. Chápe identitu, reverzibilitu, vzájemné spojení různých myšlenkových procesů do jedné sekvence. Dle Piageta k těmto změnám dochází najednou, jednoznačně ve všech směrech. Kritické zhodnocení se změnami souhlasí, ale dochází k nim pozvolně a ne nutně zároveň (princip zachování množství – diskontinuitní množství x kontinuitní materiál).

Pochopení inkluze prvků do třídy – Je více žlutých kuliček nebo všech kuliček?

Lépe chápe příčinné vztahy, opouští postupně antropomorfické myšlení.

Tvořivé, kreativní myšlení – přináší nové a rozmanité způsoby řešení místo jediného správného, potřeba podporovat, rozvíjet, ne potlačovat – impuls pro školní vyučování.

Decentrace – uvolňování návaznosti na nápadné leč nedůležité znaky, překonání vázanosti na jeden aspekt

Konzervace – pochopení trvalosti podstaty i přes změnu vnějšího vzhledu, důraz na konkrétní zkušenost, generalizace jsou obtížné

Reverzibilita – vratnost myšlenkových operací, reciprocita

Klasifikace a třídění – volba kritéria, kombinace kritérií, chápání inkluze, vztahy mezi třídami, nadřazenost pojmů

Induktivní přístup a analogické myšlení

Řazení – volba kritéria

Kauzální uvažování – přesvědčení o příčině

Cca 8 let – časová nevratnost, poznávání hodin a odhadu vlastních činností