Různé pohledy na dospělost

Dospělost jako zralost

Pokud přijmeme koncept vymezení dospělosti jako zralosti, je potřeba si tento pojem objasnit. Zralý člověk (dle Langmeier, Krejčířová, 2006) přejímá plnou osobní a občanskou odpovědnost, je ekonomicky nezávislý, přispívá k rozmnožování osobních statků, rozvinul své osobní zájmy, nalezl trvalý vztah k životnímu partnerovi, přijal výchovné úkoly vůči svým potomkům a přizpůsobuje se svým stárnoucím rodičům

Charlota Bühlerová považuje za zralost takové období, kdy má člověk naplněny své základní životní tendence a pociťuje, že jeho hlavní úsilí, přání
a životní tužby jsou naplněny nebo se úspěšně naplňují.

Humanistická psychologie, reprezentovaná především Maslowem či Rogersem považuje za zralého člověka takového, jemuž se podařilo rozvinout svůj individuální potenciál a seberealizovat se v tom, co je pro něj přirozené a naplňující.

Biologické a psychosociální pojetí dospělosti podle Vágnerové (2007)

Biologické vymezení dospělostije dáno sexuální zralostí, dospělý má vytvořený tzv. nový postoj k sexualitě, chápe ji také jako prostředek
ke zplození dítěte.

Psychosociální vymezení dospělostise skládá ze tří složek.

  • Změna osobnosti - jedná se o komplexní osamostatnění, které přináší relativní svobodu v rozhodování. Přítomná je ochota přijmout zodpovědnost za své činy a realistický odhad vlastních sil a kompetencí.

  • Změny v socializačním rozvoji – dospělý přestává být emočně a sociálně závislý na rodičích a své původní rodině, má s rodiči klidnější vztahy a objektivnější pohled na ně. Vytváří si symetrické vztahy s vrstevníky, preferuje stabilní párové soužití a zvládá různé druhy vztahů v profesní oblasti (nadřízení, podřízení, kolegové).

  • Ekonomická nezávislost – dospělý je schopen zajistit si sám sobě přežití ve společnosti a naplnění základních potřeb.

    Vymezení dospělosti podle Říčana (2004)

Dospělý člověk se podle Říčana projevuje následujícími charakteristikami. Toto pojetí má blízko k charakteristice pomocí vývojových úkolů tak,
jak jsme se s nimi seznámili v předchozí kapitole např. v Havighurstově pojetí.

  • Zvládá výkon (případně intenzivní přípravu k) produktivní práce, což mu zajišťuje soběstačnost.

  • Je schopen pracovat v rámci různých sociálních rolí – dokáže spolupracovat, podřizovat se vedení i sám vést.

  • Zvládá samostatné hospodaření.

  • Jeho plány do budoucna jsou realistické a odpovídají jeho schopnostem, zájmům a sklonům.

  • Má vybudovaný domov mimo byt svých rodičů, u rodičů se cítí jako host.

  • Je schopen trávit čas sám se sebou, má blízký vztah k jednomu či několika přátelům.

  • Bez zábran se stýká s druhým pohlavím, má tendenci k dlouhodobému vztahu.

  • Cílevědomé rozšiřuje svou orientace v prostředí, v němž žije a pracuje.

  • Má aktivní zájem o rodinu i širší společenství, v němž žije. Pomáhá a pečuje tam, kde je to potřebné.