Logopedie a surdopedie 1 - NKS

Týden 1

Vítejte u první lekce předmětu Logopedie a surdopedie 1 - NKS!

V této lekci se budeme zabývat problematikou komunikační schopnosti, vysvětlíme si základní atributy jazyka a řeči. Objasníme si problematiku verbální komunikace, nonverbální komunikace. Budeme se zabývat ranou logopedickou intervencí včetně včasné diagnostiky vývoje řeči a jazykových schopností. Součástí bude i představení některých druhů NKS u dětí v předškolním věku.

Teorie vývoje jazykových schopností

Věnujte prosím pozornost vložené komentované přednášce na téma Teorie vývoje jazykových schopností

Ke studiu doporučuji dále využít následující publikace:

Bytešníková, I. (2014) Koncepce rané logopedické intervence v České republice. Teorie, výzkum, terapie. MU

Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Grada.

Vývoj řeči a jazykových schopností
Charakteristika jazykových rovin. Současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností.

Vítejte u druhé kapitoly interaktivní osnovy. V této lekci se společně seznámíme  s jazykovými rovinami a se současnými aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. K tomuto účelu máte vytvořenou komentovanou přednášku, ke které se můžete průběžně vracet.  

Ke studiu doporučuji využít následující publikace:

BYTEŠNÍKOVÁ I. Koncepce rané logopedické intervence v České republice. Teorie, výzkum, terapie. MU: 2014.

Kapalková, S. Gestá v kontexte raného vývinu detí In SLANČOVÁ, D. Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta, 2008.

SLANČOVÁ, D. Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta, 2008.   

Při studiu věnujte prosím pozornost i níže vloženým článkům týkajících se psychomotorického vývoje dětí v raném věku a vývoje receptivní znalosti jazyka v prvních dvou letech života (příspěvek Smolík). 

Psychomotoricky vyvoj ditete Solen
PDF ke stažení
Vyvojove vysetreni novorozence Solen
PDF ke stažení
Smolik06
PDF ke stažení
Raná logopedická intervence

V dnešní lekci se zaměříme na velmi důležitou oblast rané logopedické intervence. Objasníme si význam rané logopedické intervence, zaměříme se na Rossettiho kategorizaci dětí s rizikem OVŘ/NVŘ. Budeme se zabývat dětmi s identifikovatelným rizikem a dětmi s potenciálním rizikem OVŘ/NVŘ. 

K problematice dětí s identifkovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem OVŘ/NVŘ doporučuji shlédnout následující dokumenty:

Včasná diagnostika vývoje řeči a jazykových schopností
V této lekci se zabýváme včasnou diagnostikou vývoje řeči a jazykových schopností. Představíme si diagnostické nástroje, které se používají v ČR i v zahraničí.
Včasná diagnostika vývoje jazykových schopností

Prostudujte si prosím vložené články a příspěvky

SDDS Ceskoslovenska psychologie
PDF ke stažení
SddsPubA 4
PDF ke stažení
Model vyvoje reci dle Laheyove
PDF ke stažení
Dítě s opožděným vývojem řeči a jazykových schopností – charakteristika OVŘ, logopedická intervence

Doporučuji prostudovat následující články

Bytesnikova Solen 1
PDF ke stažení
Dite s OVR Pediatrie pro praxi
PDF ke stažení
Narušený vývoj řeči a jazykových schopností - vymezení


Dítě se specificky narušeným vývojem řeči a jazykových schopností

Věnujte prosím pozornost následujícím článkům a příspěvkům

Vývojová dysfázie současnosti
PDF ke stažení
Vývojová dysfázie - diagnostická východiska
PDF ke stažení
Příprava dětí s vývojovou dysfázií na čtení
PDF ke stažení
Vývoj sebeobrazu dětí s vývojovou dysfázií
PDF ke stažení