V této lekci se budeme zabývat problematikou komunikační schopnosti, vysvětlíme si základní atributy jazyka a řeči. Objasníme si problematiku verbální komunikace, nonverbální komunikace. Budeme se zabývat ranou logopedickou intervencí včetně včasné diagnostiky vývoje řeči a jazykových schopností. Součástí bude i představení některých druhů NKS u dětí v předškolním věku.
Týden 1
Věnujte prosím pozornost vložené komentované přednášce na téma Teorie vývoje jazykových schopností
Bytešníková, I. (2014) Koncepce rané logopedické intervence v České republice. Teorie, výzkum, terapie. MU
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Grada.
Vítejte u druhé kapitoly interaktivní osnovy. V této lekci se společně seznámíme s jazykovými rovinami a se současnými aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. K tomuto účelu máte vytvořenou komentovanou přednášku, ke které se můžete průběžně vracet.
Ke studiu doporučuji využít následující publikace:
BYTEŠNÍKOVÁ I. Koncepce rané logopedické intervence v České republice. Teorie, výzkum, terapie. MU: 2014.
Kapalková, S. Gestá v kontexte raného vývinu detí In SLANČOVÁ, D. Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta, 2008.
SLANČOVÁ, D. Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta, 2008.
Při studiu věnujte prosím pozornost i níže vloženým článkům týkajících se psychomotorického vývoje dětí v raném věku a vývoje receptivní znalosti jazyka v prvních dvou letech života (příspěvek Smolík).
V dnešní lekci se zaměříme na velmi důležitou oblast rané logopedické intervence. Objasníme si význam rané logopedické intervence, zaměříme se na Rossettiho kategorizaci dětí s rizikem OVŘ/NVŘ. Budeme se zabývat dětmi s identifikovatelným rizikem a dětmi s potenciálním rizikem OVŘ/NVŘ.
Prostudujte si prosím vložené články a příspěvky
Doporučuji prostudovat následující články
Dítě se specificky narušeným vývojem řeči a jazykových schopností
Věnujte prosím pozornost následujícím článkům a příspěvkům