Mentální postižení a PAS 1 - lehké mentální postižení

Týden 1

Předpokladem pro tento předmět je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia.

Obsah předmětu:

1. Terminologická východiska se zaměřením na žáky s lehkým mentálním postižením. 

2. Charakteristika lehkého mentálního postižení. Žák s lehkým mentálním postižením v inkluzivní a speciální škole. 

3. Poradenské služby pro žáky s lehkým mentálním postižením. 

4. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením.

5. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, přípravné třídy a dítě s lehkým mentálním postižením. 

6. Základní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Podpůrná opatření.

7. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 

8. Didaktické zásady uplatňované v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. Didaktické metody používané v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. Vyučovací formy používané v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením, typy vyučovacích hodin, struktura přípravy poradenského pracovníka na intervenci. 

9. Metodika výuky českého jazyka a literatury u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. 

10. Metodika výuky matematiky a její aplikace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. 

11. Terapie používané v rámci poradenských služeb u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením. 

12. Rozvoj komunikačních schopností žáků s lehkým mentálním postižením.

13. Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob s lehkým mentálním postižením. 

14. Kariérní poradenství žáků s lehkým mentálním postižením. Možnosti pracovního uplatnění. Formy bydlení.

15. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. 


Požadavky:

1. Vyhledat publikace, články, videa, výzkumy o LMP a nasdílet je ostatním v Diskusním fóru.

2. Přečíst publikaci se speciálněpedagogickou tématikou a představit ji ostatním v Diskusním fóru - podělit se o své dojmy, otevřít téma k diskusi.

3. Příprava na DP: Vypracovat 1 stranu na téma LMP - komparovat různé autory, provést rešerši. Vložit do Odevzdávárny a zde prostudovat práce ostatních studentů. Bude hodnoceno vyučujícím.

4. Připravit si svůj výstup zajímavý pro ostatní (zkušenosti z praxe, názory, postřehy, témata, která chcete diskutovat s ostatními atd.).

5. Zkouška ústní přes MS Teams nebo online test nebo test zaslaný emailem.


Literatura:

Bartoňová, M. (2013). Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Masarykova univerzita. 

Bazalová, B. (2014). Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Portál.

Černá, M. a kolektiv (2015). Česká psychopedie. Karolinum.

Viktorin, J. (2018). Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách. Výzkumný projekt. Masarykova univerzita.         (Z této se podívat na výzkum - vzdělávání žáků s LMP).

Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kolektiv. (2018). Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Grada.

-----------------------------------------------------------------------

Opakování:

Zaklady psychopedie
PDF ke stažení



Zpětná vazba k dnešní online výuce, tzv. EXITKA 3-2-1:

3 věci, které jsi se dnes dozvěděl

2 věci které Ti přišly zajímavé

1 nezodpovězená otázka, s níž dnes odcházíš