Týden 1
Předpokladem pro tento předmět je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia.
Obsah předmětu:
1. Terminologická východiska se zaměřením na žáky s lehkým mentálním postižením.
2. Charakteristika lehkého mentálního postižení. Žák s lehkým mentálním postižením v inkluzivní a speciální škole.
3. Poradenské služby pro žáky s lehkým mentálním postižením.
4. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením.
5. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, přípravné třídy a dítě s lehkým mentálním postižením.
6. Základní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Podpůrná opatření.
7. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
8. Didaktické zásady uplatňované v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. Didaktické metody používané v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga. Vyučovací formy používané v rámci edukace u žáků s lehkým mentálním postižením, typy vyučovacích hodin, struktura přípravy poradenského pracovníka na intervenci.
9. Metodika výuky českého jazyka a literatury u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga.
10. Metodika výuky matematiky a její aplikace u žáků s lehkým mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga.
11. Terapie používané v rámci poradenských služeb u dětí a žáků s lehkým mentálním postižením.
12. Rozvoj komunikačních schopností žáků s lehkým mentálním postižením.
13. Středoškolské a celoživotní vzdělávání osob s lehkým mentálním postižením.
14. Kariérní poradenství žáků s lehkým mentálním postižením. Možnosti pracovního uplatnění. Formy bydlení.
15. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.
Požadavky:
1. Vyhledat publikace, články, videa, výzkumy o LMP a nasdílet je ostatním v Diskusním fóru.
2. Přečíst publikaci se speciálněpedagogickou tématikou a představit ji ostatním v Diskusním fóru - podělit se o své dojmy, otevřít téma k diskusi.
3. Příprava na DP: Vypracovat 1 stranu na téma LMP - komparovat různé autory, provést rešerši. Vložit do Odevzdávárny a zde prostudovat práce ostatních studentů. Bude hodnoceno vyučujícím.
4. Připravit si svůj výstup zajímavý pro ostatní (zkušenosti z praxe, názory, postřehy, témata, která chcete diskutovat s ostatními atd.).
5. Zkouška ústní přes MS Teams nebo online test nebo test zaslaný emailem.
Literatura:
Bartoňová, M. (2013). Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Masarykova univerzita.
Bazalová, B. (2014). Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Portál.
Černá, M. a kolektiv (2015). Česká psychopedie. Karolinum.
Viktorin, J. (2018). Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách. Výzkumný projekt. Masarykova univerzita. (Z této se podívat na výzkum - vzdělávání žáků s LMP).
Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kolektiv. (2018). Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Grada.
-----------------------------------------------------------------------
Opakování:
Zpětná vazba k dnešní online výuce, tzv. EXITKA 3-2-1:
3 věci, které jsi se dnes dozvěděl
2 věci které Ti přišly zajímavé
1 nezodpovězená otázka, s níž dnes odcházíš