Sociální psychologie - semináře

Asertivní jednání

Asertivita 

Asertivita je jednou důležitých komunikačních dovedností. Díky ní dokážeme prosazovat jiný názor nebo stanovisko, stojíme se za svými zájmy. Umožňuje nám jasně vyjádřit a prosadit naše názory a myšlenky, při čemž ale nenarušujeme práva ostatních. Je důležité také umět rozlišovat mezi asertivním chováním a manipulativním chováním. 



Manipulativní chováníAsertivní chování
základní ryssleduje cíl nepříměpřímé, otevřené, sebevědomé, klidné
způsobyvyvolávání pocitů viny, lichocení, apely na morálkurespektující sebe i druhého, kompromisy
důvodsobectví, potřeba zvýšit si sebevědomí, vnitřní prázdnotaúcta k sobě i druhým, čest, odvaha
role"oběť", "světice"sebe sama
stylskrytá výhra-prohravýhra-výhra
možný důsledekneschopnost opravdovosti ve vztazích, hysterie


K zamyšlení

Jak často využíváte v běžném životě manipulativní chování a jak často využíváte asertivní chování. Kdy se  Vám naposledy podařilo jednat asertivně?

Asertivní práva 

Asertivni prava
PDF ke stažení

Asertivní dovednosti

  • Konverzační dovednosti
  • Pozitivní asertivita
    • empatické naslouchání, pochvala, kompliment, posílení, žádost o laskavost
  • Negativní asertivita
    • persistence, asertivní NE
  • Přijímání a podávání konstruktivní kritiky
  • Řešení konfliktů a problémů

Příklady některých asertivních dovedností


Pokažená gramofonová deska
 

    • Postup, kdy chcete změnit agresivní nebo pasivní chování druhého člověka vůči vám a chcete dosáhnout vyslyšení vašeho názoru, případně i přimět druhého, aby zvážil jeho použití. Klidně opakujte to, co jste poprvé sdělil, co chcete uplatnit (Pozor! Ne prosadit! To by byla agresivita!). Na své formulaci nic neměňte, ničím ji neobohacujte. Ignorujte manipulativní techniky druhého i jeho veškeré projevy nelibosti. Klid, vyrovnanost, vstřícný tón jsou vaší oporou.

    Otevřené dveře


    • Postup v situacích, kdy jste někým kritizování za svůj ne zcela kvalitní výkon. Nikdy nevyhovíte všem požadavkům. Z toho vycházeje, že nemůžete být dokonalí. Kritiku přijímejte zcela klidně, bez úzkosti, bez sebeobrany. Ba naopak, vše, co je pravdivé, otevřeně připusťte. Vytvoříte tak atmosféru bez boje, bez soutěže kdo z koho. Naopak, připravíte prostředí pro jednání, jak dále a jinak

    Sebeotevření


    • Kdykoliv můžete sami za sebe, bez čekání na výzvu nebo na situaci, kdy vás někdo napadne, sdělovat informace o sobě. Klidným sdělováním kladných i negativních aspektů o vaší vlastní osobě či vašem výkonu tlumíte většinu možných následných diskusí a výpadů. 

    Volné informace


    • Jste-li umírněnější povahy, ve společnosti spíše plaší, může vám pomoci postup, kdy zcela volně sdělíte nějakou, i nevyžádanou informaci o sobě. Zejména při navazování rozhovoru. Vzpomeňte si na známé téma o počasí! 

    Negativní aserce

    • Dojde-li k situaci, kdy jednáte o vašem chování nebo výkonu, rozviňte asertivní dovednost „otevřené dveře“ dále. Buďte připraveni dát svůj souhlas s každou konkrétně označenou kritikou konkrétních nedostatků. Nechejte posoudit vaše vlastní chování nebo výkony bez sebeobrany a bez jakéhokoliv omlouvání. 
    Negativní dotazování


    • Dojde-li na kritiku, která není konkrétní, ba naopak, svou obecností směřuje až k dojmu, že všechno je špatně, začněte se dotazovat na konkrétní věci, až přivedete kritika do úzkých a ukážete mu, že musí svou kritiku zúžit na konkrétní záležitosti. Používejte dostatečně obtížné otázky, nenechejte se odbýt. Mnohdy tato technika otupí hroty a kritik sám uzná, že není co kritizovat. 

    Selektivní ignorování

    • V situacích, kdy jste osloveni informací, která nemá konkrétní konstruktivní význam, může to být situace, kdy jste ironicky napadeni, sarkasticky vyzývání k reakci, pomůže vám, když nebudete vůbec na výzvu reagovat. Nenechejte sebou manipulovat. Mlčení je také konstruktivní odpověď

    Asertivní NE

    • Když se rozhodneme, že “NE”, je na místě, stačí říct 
      • Ne, nechci
      • Ne, to neudělám
      • Ne, to mi opravdu nevyhovuje
      • Ne, o to nemám zájem
    • Nic nepřidáváme. Odpověď “nemůžu” je zrádná, protože druhý se ihned zeptá, “Proč?”. Proč nutí k omlouvání a manipulativní argumentům. Na proč je nejlepší odpověď : Jednoduše proto, protože nechci. 
    • Důležité je příliš nevysvětlovat. Můžeme pochopit, že druhého naše odmítnutí zaskočilo. Můžeme se pokusit vcítit do jeho pocitů. A dát mu najevo, že ho neodmítáme jako člověka. Pouze tento požadavek nehodláme naplnit. Omluvy nepoužíváme, při odmítání požadavků jsou vesměs omluvy falešné a nepoctivé. 

    Komunikační styly

    Agresivní 

    Pasivně-agresivní

    Submisivní 

    Manipulativní 

    Asertivní 


    A nyní prostor pro Vás:

    Otázky/myšlenky/připomínky pište do diskuzního fóra nebo si je připravte k diskuzi do online prostoru. Vyučující budou k dispozici na těchto odkazech v uvedené časy: