Jak byste popsali konflikt? Kdy naposledy ve Vašem životě došlo ke konfliktu?
Konflikty a jejich zvládání
Hezký den,
tento seminář je věnován problematice konfliktů a jejich zvládání.
Konflikt je střetnutí vyvolané neslučitelnými cíli. V životě každého člověka je přirozený a normální. Ve chvíli, kdy je efektivně řešený, nám také může být i prospěšný, je potřebný pro změnu.
Typů konfliktů můžeme potkat mnoho. Nejčastěji se setkáme s rozdělením:
- interpersonální/sociální - střet zájmů, postojů či motivů dvou a více osob
- intrapersonální - střet dvou neslučitelných tendencí, nebo cílových představ
Nebo je také můžeme rozdělit:
- intrapersonální
- skupinové
- meziskupinové
Jak už jsme si řekli, konflikt nastává v situaci, ve které působí přibližně stejně velké síly, které ale mají protichůdný směr.
Rozdělení podle Kurta Lewina:
Apetence - apentence | jedinec se rozhoduje mezi dvěma stejně přitažlivými variantami (např. Burdianův osel) |
Averze - apetence | konflikt, při kterém je jedinec přitahován předmětem, který má pro něj značnou přitažlivost, ale zároveň obsahuje i značně negativní aspekt |
Averze - averze | výběr mezi dvěma negativními možnostmi (výběr menšího zla) |
Řešení konfliktu
Můžeme rozlišit 3 základní způsoby řešení konfliktu:
- autoritativní řešení - jsou založené na síle, vlivu, resp. moci, kterou některá ze zúčastněných stran disponuje, řešení založená na autoritě jsou v mnohých případech vynucená a zúčastněné strany s řešením nemusí souhlasit, rozhodnutí, které musí sporné strany respektovat
- alternativní řešení - alternativní řešení poskytují konfliktním stranám svobodnou možnost rozhodnout se, zda a jakým způsobem se dohodnou, řešení konfliktů je plně v kompetenci sporných stran, mají možnost ovlivňovat průběh konfliktu, produkují větší spokojenost s výsledkem konfliktu než v případě jeho vynucení autoritou, pokud nejsou jedinci schopni dosáhnout žádoucího výsledku, může být využita: změna struktury výsledku na základě konfliktu cílů. Ta se soustředí buď na odměňování spolupráce, nebo na trestání nespolupráce. Změna struktury v rozhodování na základě konfliktu - např. se obě strany nakonec dohodnou, že zvolí soudce, kterí situaci definitivně vyřeší.
- intervence třetí strany - postupy, kdy se s pomocí třetí strany pomáhají řešit konflikty, které sporné strany jinak nedokážou řešit, třetí strana používá různé strategie
Podle Kilmanna (1974) jsou pak toto nejtypičtější strategie řešení konfliktu:
Thomasův-Kilmannův Nástroj pro řešení konfliktů (Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument – TKI)
ento model pro řešení konfliktů navržený Thomasem a Kilmannem ukazuje tendence v dvojrozměrném matrixu. Osy matrixu reprezentují orientaci řešení na "asertivitu", která představuje vlastní zájmy a "spolupráci", která reprezentuje zájmy druhých.
Soupeření
Tento styl je charakterizován vysokou asertivitou zúčastněných, nepopulárními rozhodnutími, častým zpochybňováním druhé strany a také použitím jasných společenských hierarchií.
Strategie typu | Výhra x prohra |
Cíl | Mít pravdu, vyhrát. |
Postoj | „Vím, co je správné, nepochybujte o mých názorech a o mé autoritě“ |
Předpoklad | Je lepší si protivníka popudit, rozzlobit než změnit svoje stanovisko, o kterém jste přesvědčeni nebo se ho dokonce vzdát. |
Výsledek | Cítíte se jako vítěz, ale protivník se cítí poražen a zdeptán. |
Formy | např. direktivní nebo indirektivní odvolání z pozic autority, fyzické či psychické výhružky, manipulace, ignorování konfliktního partnera. |
Vyhýbání se
Styl, který je charakterizován nízkou úrovní asertivity a nízkou úrovní vstřícnosti se nazývá vyhýbání se. Styl řešení konfliktu "vyhýbání" se vyznačuje poddajností, nulovým odhodláním a slabou vůlí zúčastněných. Problémy zůstávají nevyřešeny.
Strategie typu | Prohra x prohra |
Cíl | Vyhnout se řešení konfliktu |
Postoj | „Jsem neutrální v tomto střetu, budu o tom přemýšlet, není to můj problém“ |
Předpoklad | Jakékoliv rozdíly v názorech jsou zásadně špatné, protože způsobují napětí. |
Výsledek | Problémy mezi lidmi nejsou řešeny, způsobují dlouhodobé frustrace, které se projeví v různých podobách. |
Formy | Zřeknutí se problému, příčina konfliktu je ignorována, konflikty jsou vytlačeny. Tato strategie znemožňuje řešit důležité a latentní konflikty V takovém prostředí potom kvetou intriky a živelnost. |
Přizpůsobení se
Je styl charakterizovaný ochotou a schopností být rozumný. Dokazuje nesobeckost a vstřícnost.
Strategie typu | Prohra x výhra |
Cíl | Nerozzlobit si protivníka v konfliktu |
Postoj | „Moje stanovisko v této dané situaci není tak důležité, nevyplatí se riskovat rozkol mezi mnou a konfliktním partnerem“. |
Předpoklad | Nejdůležitější prioritou jsou pro nás harmonické vztahy |
Výsledek | Je pravděpodobné, že protivník jedná ve svůj prospěch a přelstí nás. |
Formy | Adaptace, přizpůsobení, ale snižuje se mínění o sobě samém |
Spolupráce
Vyžaduje asertivitu i vstřícnost. V tomto stylu jsou řešení často integrována a perspektivy jsou kombinovány. Lidé, kteří preferují tento styl řešení konfliktů, mají schopnost poslouchat, vyjednávat a usilují o dosažení řešení, které bude všem prospěšné.
Strategie typu | Výhra x výhra |
Cíl | Konflikt chci vyřešit společně |
Postoj | „Toto je moje stanovisko a jaké je Tvoje? Mým přáním je najít co nejlepší možné řešení. Které faktické řešení se nabízí na základě faktů a údajů?“ |
Předpoklad | Stanoviska obou partnerů v konfliktu jsou rovnocenně důležitá. Posuzuje se jejich význam a kvalita. |
Výsledek | Problém bude pravděpodobně vyřešen. Oba partneři se cítí zodpovědni za řešení a jsou spokojeni, že rozhodovací proces byl fér |
Formy | Konsensus, dohoda. Společné řešení problémů posiluje spolupráci a důvěru. Lidé se soustřeďují více na věcné řešení problémů než na osobní rozdíly. Posiluje a zlepšuje atmosféru. |
Kompromis
Je řešením využívajícím jak asertivitu, tak vstřícnost. Cílem je nalézt přijatelné a alespoň částečně uspokojující řešení pro obě strany. Leží mezi styly soupeření a vstřícnosti. Při využití kompromisu strany ustoupí více než u stylu soupeření, ale méně, než při použití stylu vstřícnosti. Problémy jsou oproti stylu vyhýbání řešeny přímo, ale s menším zapojením než u stylu spolupráce.
Cíl | Relativně rychle a bez potíží dosáhnout domluvy |
Postoj | „Nechte nás hledat řešení, které bude vyhovovat oběma stranám a pomůže nám posunout se dopředu“. |
Předpoklad | Konflikty odvádějí od vlastní práce a způsobují špatné pocity a škodí. |
Výsledek | Lidé s touto strategií hledají spíše rychlá než účinná řešení. Kompromis může vést k ne příliš optimálnímu a praktickému řešení. |
Jaké strategie využíváte nejčastěji v konfliktu vy? Jsou některé situace, kdy je vhodnější využívat určitou strategii, kterou normálně nepoužíváte?
Emoce
Důležitou součástí jsou při zabývání se konflikty také emoce.
- Je důležité uvědomovat si, jakým způsobem mě ovlivňují mé emoce při práci s dětmi a jak má komunikace s nimi ovlivňuje naši spolupráci
- Zároveň svým příkladem učíme děti, jak s emocemi pracovat, jak efektivně a s respektem komunikovat
- Musíme také brát v úvahu vztah emocí na výkon dětí ve škole
- mindfulness: věnování pozornosti tomu, co se děje právě tady, právě teď uvnitř nás nebo v okolí. Neutíkání do minulosti, ani do budoucnosti.
- procvičování mindfulness zvyšuje regulační schopnosti mozku, dokáže snížit stavy emocionálního zahlcení. Zlepšuje schopnost udržet pozornost.
|
|
Proč je důležité umět rozpoznat jak se cítím?
- Emoce, myšlenky, pocity po těle a chování jsou navzájem propojené
- Vzájemný vliv emocí a tělesných projevů => práce s nimi skrze zklidňující dech, uvolnění svalů, relaxace..
- Děti se učí nápodobou: způsoby, jakými dospělí kolem nich s emocemi pracují, kopírují je.
- Co je rizikem falešné pozitivity?
- Co nám může přinést pojmenování našich emocí?
- Jaký je rozdíl mezi větami Jsem smutný/á X Cítím se smutný/á?
- Co je emoční agilita?
- Co je to amplifikace emocí?
- Jakou emoci/e jsem cítil/a
- Co jsem v tu chvíli cítil/a po těle
- Co se mi v tu chvíli hodilo hlavou za myšlenky/věty/představy
- Co jsem v tu chvíli dělal/a (konkrétní projevy chování)
- Co je rizikem falešné pozitivity?
- Co nám může přinést pojmenování našich emocí?
- Jaký je rozdíl mezi větami Jsem smutný/á X Cítím se smutný/á?
- Co je emoční agilita?
- Co je to amplifikace emocí?
Jak můžeme děti učit pracovat s emocemi?
- Nácvik uvědomění si, jak se cítí
- Vyjádření, jak se cítí (ukázání/pojmenování)
- Zdravé a bezpečné prožití toho, co cítí