CHECK LIST: co jste se v didaktice naučili:
1) VOLBA TÉMAT A REGIONŮ:
https://ucnmuni-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/322688_muni_cz/EWGmgY2o75dJvX-zLczA43cBLpLpNmucNlpZsZlwngCZmg?e=vEvlnq
2) ÚLOHA V MIRU
powerful knowledge regionu
https://miro.com/welcomeonboard/NzN6RDM5RWpBQWthQ0g5T3RSTzNYbk4zZHVNS1R5WERaQk9YMjFudjhmMUpscm80YTZqMThwMFNnaXRoWVkxNnwzNDU4NzY0NTc5NTAwODE4ODAwfDI=?share_link_id=800666610763
Zadání:
a) Každý pracuje jen s dokumentem (výsledky analýz) regionu.
b) Každý s porozuměním přečte dokument regionu a snaží se pochopit způsob uvažování spolužáka.
c) Při čtení zachytíte koncepty III. řádu (výuková geografická témata), které se objevují v regionu a zvolíte ten, který je nejsilnější, který stojí za to, aby charakterizoval nebo vystihoval region.
d) Při volbě konceptu hledáte argumenty, proč zvolený koncept III. řádu téma vystihuje – charakterizuje region a proč by právě tento koncept se měl na daném regionu vyučovat.
e) Pomocí argumentů při volbě rozhodnete, kam region umístíte na "šachovnici" konceptů I. a II. řádu – viz miro.
f) Pod šachovnicí uvedete dle příkladu náležitosti regionu a popíšete argumenty zařazení na šachovnici (plus původního autora dokumentu).
g) dobrovolné pro trénink dovedností: v dokumentu můžete upravovat dle jednotlivých hodin v semestru a dle vašeho postupujícího pochopení geografického myšlení, hodnocení a progresivních cílů dané pasáže. Úpravy zaneste do dokumentu tak, aby byl zachován u původní text prvního autora.
Vyhodnocení mira se budeme věnovat v jedné z posledních hodin semestru.
Powerful knowledge regionů:
Prosím sedm studujících, aby zařadili region do MIRA nejpozději do účasti na kolokviu. Zařazení vysvětlíte u kolokvia.
3) PRÁCE S GEO4TEA
https://geo4tea.com/
najdi své pojetí
Zadání:
a) Každý pomocí kalkulačky objeví v aplikaci vlastní dominantní pojetí.
b) Dominantní pojetí důkladně pročte tak, aby zachytil jeho podstatu (i v didaktických aspektech jako je hodnocení, cíle atd.)
c) Pojetí promítne do výukových příprav (téma i region) - viz následující úkol
4) ÚPRAVA NÁVRHŮ VÝUKOVÝCH PŘÍPRAV DLE VLASTNÍHO DOMINANTNÍHO POJETÍ
Cílem je upravit výukové přípravy spolužáků tak, aby zachováno téma a zaměření hodiny, které spolužák vygeneroval. Modifikovat zaměření hodiny tak, aby odpovídalo pojetí geografického vzdělávání dle aplikace geo4tea. Dopracovat výukovou přípravu tak, aby bylo úplné a připravené k výuce.
Zadání: - VIZTE VZOR
Zadání: - VIZTE VZOR
a) Po volbě materiálů spolužáků vyhledejte v materiálech dokumenty, kterým se budete v semestru věnovat.
b) Každý pracuje s dokumenty téma a region.
c) V dokumentech se zaměřujete na části, které se propíšou do výukových příprav a na které se budeme zaměřovat ve výuce seminářů: (v dokumentech můžete dělat úpravy se zachováním původního textu).
- geografické myšlení (oprava geografického myšlení: škrtnutí těch otázek, které jsou špatně uvedeny a převedení do správných okýnek)
- progresivní cíle (práce s diferenciací, slabšími a nadanějšími žáky)
- učební úlohy (tvorba učební úlohy dle scénáře, srozumitelnost, přiměřenost)
- hodnocení (stanovení kritérií a indikátorů)
- DŮKAZ O UČENÍ
d) Obě výukové přípravy budou zpracovány v dominantním pojetí, které vyšlo v Geo4tea: body c) a f)
e) Obě výukové přípravy budou ve finální verzi – připravené k výuce.
f) Doplněné a zpřesněné o údaje ve výukových přípravách:
- geografické myšlení – otázky geografického myšlení budou obsaženy v učební úloze nebo učebních úlohách (pokud jich bude víc)
- progresivní cíle – označení cílů, které zvládne většina žáků a které zvládnou nadaní žáci
- učební úlohy – vypracování úloh pomocí geo4tea, obsahující geografické myšlení. Každá úloha má zadání a má zpracovnou verzi (odpovědi žáků, podtržené myšlenky v textech, návrhy projektů apod. - požadovaný výsledek, důkaz o učení) Otázky geo. myšlení se vyskytují buď jako námět pro úlohy nebo jsou uvnitř úloh:
- úlohy vedou k vyřešení stanovené otázky geo. myšlení (odpovědi žáků vedou k zodpovězení otázky geo myšlení)
- v úlohách jsou otázky geo. myšlení (odpovědi jsou uvedeny v úlohách)
- hodnocení – budou uvedeny kritéria a indikátory, které ve výukových přípravách sledujete - v důkazech o učení
ODEVZDÁVÁRNA
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
3. seminář aktivita Geomyš
Výsledky zařazení otázek.
Otázky ke
klíčování průniků: O čem se budeme bavit? Budou hovořit o distribuci, o
paternech, o prostředí, o čase? Nebo o hodnotách?
1) Jak bychom
mohli podporovat udržitelný rozvoj ve světě a co to znamená pro budoucnost naší
planety? (prostředí + interpretace)
2) Jak může negramotnost
omezovat možnosti jednotlivců a rozvoj celé společnosti? (SZ nebo
prostředí+interpretace) – není geografie – sociologie vzdělávání
3) Jaké jsou
dopady nadměrné spotřeby a výroby na životní prostředí a jak bychom mohli
přejít k udržitelnějšímu způsobu života? Rozdělit! (1 část prostředí+diverzita;
2 část prostředí+interpretace nebo diverzita – jakými způsoby)
4) Jaký vliv
mají války a konflikty na život lidí ve světě? Myslíte si, že existují mírová
řešení těchto problémů? – rozdělit (1 – SZ+propojení)
5) Jakým
způsobem rozdělení Československa v roce 1993 ovlivnilo kulturní interakci a
spolupráci mezi Českem a Slovenskem? (je tam patern?, ptáme se na změny? Nebo
na stav) místo+propojení
6) Jak se
liší tradice v různých regionech České republiky? (místo+diverzita)
8) Jakým
způsobem mohou lokální kulturní znalosti přispět k řešení globálních
environmentálních problémů? Měřítko a
systémy
9) Proč asi
byly v minulosti některé chemické závody z Ostravy přemístěny do jiných míst?
(místo+interpretace)
10) Jaké
postavení a jaké úkoly má průmysl ve světovém hospodářství? (sz+interpretace)
11) Které
energetické zdroje řadíme mezi obnovitelné a které řadíme mezi neobnovitelné?
(sz+diverzita)
12) Jak se
vyvíjel postoj ČR k ochraně životního prostředí v průběhu posledního století?
(prostředí+čas)
13) Jak se
projevuje snížení množství ozonu v atmosféře na životy lidí?
(prostředí+měřítko)
14) Jak se
změnila hustota silniční sítě v Jihomoravském kraji od roku 1990?
(protstor+čas)
15) Která
města na zeměkouli zaznamenávají podle vás největší dopravní zácpy? Zhodnoť,
proč jsou zrovna tam? (prostor+interpreatce; místo+diverzita)
16) Jaký
charakter má zboží přepravované leteckou dopravou? Není geo (ale sz+inter) –
popis hodnoty zboží
17) Jak se
v okolí vašeho bydliště změnila za poslední dobu dopravní infrastruktura?
(místo+čas)
18) Jaký je rozdíl mezi krajinou, ve které
žiješ a vegetačním pásmu, o kterém se učíš ve škole? (měřítko+diver+místo) –
jak změnit
19) Jaký vliv
má umění na turistický ruch v zemích JE? (propojení+prostor)
20) Popište
na obrázku povrch Španělska. – není otázka!
21) Je Norsko
typickým příkladem Severní Evropy? (place+měřítko)
3. seminář aktivita
Práce s důkazem učení - fotka.
Ptáme se na:
Jaké koncepty jsou v učební úloze obsaženy?
Jaké otázky geografického myšlení lze formulovat (pomocí všech konceptů)?
-------
Jaké výukové cíle učební úloha mohla nést?
Jaké OVU naplňujeme?
Jaká je věková přiměřenost a jak zvyšovat kognitivní náročnost?
Jak lze hodnotit výkon žáka?
Jak se proměňují cíle, OVU, materiály (zdroje) a hodnocení?
= toto vše do výukové přípravy
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
aktivita 4. VÝUKOVÉ PŘÍPRAVY
práce s progresivními cíli a hodnocením: určit u vlastních svou příprav progresivní cíle a kritéria a indikátory hodnocení:
VÝUKOVÁ PŘEDLOHA SE VÁŽE K ORANŽOVĚ-ZBARVENÉMU SLIDU V PREZENTACI.
ukázka: - CELÝ DOKUMENT V ZADÁNÍ (AUTOR, SPURNÁ)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Generalizace geografických jevů EL NINO a MONZUNY + BADATELSTVÍ
(zdroj Chat GPT):
středeční skupiny:
1. pondělní skupina:
3. pondělní skupina
Středeční poslední skupina.
Progrese (pokrok) v tématu. Vizualizace: