Didaktika geografie 2

DG SEMINÁŘE

CHECK LIST: co jste se v didaktice naučili: 

Didaktika geografie 2 check list
PDF ke stažení

1) VOLBA TÉMAT A REGIONŮ:

https://ucnmuni-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/322688_muni_cz/EWGmgY2o75dJvX-zLczA43cBLpLpNmucNlpZsZlwngCZmg?e=vEvlnq


2) ÚLOHA V MIRU

powerful knowledge regionu

https://miro.com/welcomeonboard/NzN6RDM5RWpBQWthQ0g5T3RSTzNYbk4zZHVNS1R5WERaQk9YMjFudjhmMUpscm80YTZqMThwMFNnaXRoWVkxNnwzNDU4NzY0NTc5NTAwODE4ODAwfDI=?share_link_id=800666610763

Zadání:

a) Každý pracuje jen s dokumentem (výsledky analýz) regionu. 

b) Každý s porozuměním přečte dokument regionu a snaží se pochopit způsob uvažování spolužáka.

c) Při čtení zachytíte koncepty III. řádu (výuková geografická témata), které se objevují v regionu a zvolíte ten, který je nejsilnější, který stojí za to, aby charakterizoval nebo vystihoval region. 

d) Při volbě konceptu hledáte argumenty, proč zvolený koncept III. řádu téma vystihuje – charakterizuje region a proč by právě tento koncept se měl na daném regionu vyučovat. 

e) Pomocí argumentů při volbě rozhodnete, kam region umístíte na "šachovnici" konceptů I. a II. řádu – viz miro. 

f) Pod šachovnicí uvedete dle příkladu náležitosti regionu a popíšete argumenty zařazení na šachovnici (plus původního autora dokumentu). 

g) dobrovolné pro trénink dovedností: v dokumentu můžete upravovat dle jednotlivých hodin v semestru a dle vašeho postupujícího pochopení geografického myšlení, hodnocení a progresivních cílů dané pasáže. Úpravy zaneste do dokumentu tak, aby byl zachován u původní text prvního autora. 

Vyhodnocení mira se budeme věnovat v jedné z posledních hodin semestru. 

Powerful knowledge regionů:


Prosím sedm studujících, aby zařadili region do MIRA nejpozději do účasti na kolokviu. Zařazení vysvětlíte u kolokvia. 


3) PRÁCE S GEO4TEA

https://geo4tea.com/

najdi své pojetí

Zadání:

a) Každý pomocí kalkulačky objeví v aplikaci vlastní dominantní pojetí.

b) Dominantní pojetí důkladně pročte tak, aby zachytil jeho podstatu (i v didaktických aspektech jako je hodnocení, cíle atd.) 

c) Pojetí promítne do výukových příprav (téma i region) - viz následující úkol

 

4) ÚPRAVA NÁVRHŮ VÝUKOVÝCH PŘÍPRAV DLE VLASTNÍHO DOMINANTNÍHO POJETÍ

Cílem je upravit výukové přípravy spolužáků tak, aby zachováno téma a zaměření hodiny, které spolužák vygeneroval. Modifikovat zaměření hodiny tak, aby odpovídalo pojetí geografického vzdělávání dle aplikace geo4tea. Dopracovat výukovou přípravu tak, aby bylo úplné a připravené k výuce.  


Zadání: - VIZTE VZOR

Zadání: - VIZTE VZOR

a) Po volbě materiálů spolužáků vyhledejte v materiálech dokumenty, kterým se budete v semestru věnovat. 

b) Každý pracuje s dokumenty téma a region.

c) V dokumentech se zaměřujete na části, které se propíšou do výukových příprav a na které se budeme zaměřovat ve výuce seminářů: (v dokumentech můžete dělat úpravy se zachováním původního textu). 

  • geografické myšlení (oprava geografického myšlení: škrtnutí těch otázek, které jsou špatně uvedeny a převedení do správných okýnek)
  • progresivní cíle (práce s diferenciací, slabšími a nadanějšími žáky)
  • učební úlohy (tvorba učební úlohy dle scénáře, srozumitelnost, přiměřenost)
  • hodnocení (stanovení kritérií a indikátorů)
  • DŮKAZ O UČENÍ

d) Obě výukové přípravy budou zpracovány v dominantním pojetí, které vyšlo v Geo4tea: body c) a f)

e) Obě výukové přípravy budou ve finální verzi – připravené k výuce.

f) Doplněné a zpřesněné o údaje ve výukových přípravách:

  • geografické myšlení – otázky geografického myšlení budou obsaženy v učební úloze nebo učebních úlohách (pokud jich bude víc) 
  • progresivní cíle – označení cílů, které zvládne většina žáků a které zvládnou nadaní žáci 
  • učební úlohy – vypracování úloh pomocí geo4tea, obsahující geografické myšlení. Každá úloha má zadání a má zpracovnou verzi (odpovědi žáků, podtržené myšlenky v textech, návrhy projektů apod. - požadovaný výsledek, důkaz o učení) Otázky geo. myšlení se vyskytují buď jako námět pro úlohy nebo jsou uvnitř úloh:
    • úlohy vedou k vyřešení stanovené otázky geo. myšlení (odpovědi žáků vedou k zodpovězení otázky geo myšlení)
    • v úlohách jsou otázky geo. myšlení (odpovědi jsou uvedeny v úlohách) 
  • hodnocení – budou uvedeny kritéria a indikátory, které ve výukových přípravách sledujete - v důkazech o učení 


ODEVZDÁVÁRNA



::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

3. seminář aktivita Geomyš

Výsledky zařazení otázek.


Otázky ke klíčování průniků: O čem se budeme bavit? Budou hovořit o distribuci, o paternech, o prostředí, o čase? Nebo o hodnotách?

 

1) Jak bychom mohli podporovat udržitelný rozvoj ve světě a co to znamená pro budoucnost naší planety? (prostředí + interpretace)

2) Jak může negramotnost omezovat možnosti jednotlivců a rozvoj celé společnosti? (SZ nebo prostředí+interpretace) – není geografie – sociologie vzdělávání

3) Jaké jsou dopady nadměrné spotřeby a výroby na životní prostředí a jak bychom mohli přejít k udržitelnějšímu způsobu života? Rozdělit! (1 část prostředí+diverzita; 2 část prostředí+interpretace nebo diverzita – jakými způsoby)

4) Jaký vliv mají války a konflikty na život lidí ve světě? Myslíte si, že existují mírová řešení těchto problémů? – rozdělit (1 – SZ+propojení)

5) Jakým způsobem rozdělení Československa v roce 1993 ovlivnilo kulturní interakci a spolupráci mezi Českem a Slovenskem? (je tam patern?, ptáme se na změny? Nebo na stav) místo+propojení

6) Jak se liší tradice v různých regionech České republiky? (místo+diverzita)

8) Jakým způsobem mohou lokální kulturní znalosti přispět k řešení globálních environmentálních problémů?  Měřítko a systémy

9) Proč asi byly v minulosti některé chemické závody z Ostravy přemístěny do jiných míst? (místo+interpretace)

10) Jaké postavení a jaké úkoly má průmysl ve světovém hospodářství? (sz+interpretace)

11) Které energetické zdroje řadíme mezi obnovitelné a které řadíme mezi neobnovitelné? (sz+diverzita)

12) Jak se vyvíjel postoj ČR k ochraně životního prostředí v průběhu posledního století? (prostředí+čas)

13) Jak se projevuje snížení množství ozonu v atmosféře na životy lidí? (prostředí+měřítko)

14) Jak se změnila hustota silniční sítě v Jihomoravském kraji od roku 1990? (protstor+čas)

15) Která města na zeměkouli zaznamenávají podle vás největší dopravní zácpy? Zhodnoť, proč jsou zrovna tam? (prostor+interpreatce; místo+diverzita)

16) Jaký charakter má zboží přepravované leteckou dopravou? Není geo (ale sz+inter) – popis hodnoty zboží

17) Jak se v okolí vašeho bydliště změnila za poslední dobu dopravní infrastruktura? (místo+čas)

18) Jaký je rozdíl mezi krajinou, ve které žiješ a vegetačním pásmu, o kterém se učíš ve škole? (měřítko+diver+místo) – jak změnit

19) Jaký vliv má umění na turistický ruch v zemích JE? (propojení+prostor)

20) Popište na obrázku povrch Španělska. – není otázka!

21) Je Norsko typickým příkladem Severní Evropy? (place+měřítko)

3. seminář aktivita

Práce s důkazem učení - fotka.

Ptáme se na:

Jaké koncepty jsou v učební úloze obsaženy?

Jaké otázky geografického myšlení lze formulovat (pomocí všech konceptů)?

-------

Jaké výukové cíle učební úloha mohla nést?

Jaké OVU naplňujeme?

Jaká je věková přiměřenost a jak zvyšovat kognitivní náročnost?

Jak lze hodnotit výkon žáka?

Jak se proměňují cíle, OVU, materiály (zdroje) a hodnocení?

= toto vše do výukové přípravy





:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


aktivita 4. VÝUKOVÉ PŘÍPRAVY

práce s progresivními cíli a hodnocením: určit u vlastních svou příprav progresivní cíle a kritéria a indikátory hodnocení:

VÝUKOVÁ PŘEDLOHA SE VÁŽE K ORANŽOVĚ-ZBARVENÉMU SLIDU V PREZENTACI.

ukázka: - CELÝ DOKUMENT V ZADÁNÍ (AUTOR, SPURNÁ)


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Generalizace geografických jevů EL NINO a MONZUNY + BADATELSTVÍ 

(zdroj Chat GPT):

středeční skupiny:

1. pondělní skupina:

3. pondělní skupina

Středeční poslední skupina. 


Progrese (pokrok) v tématu. Vizualizace:

Následující