Při improvizaci klavírního doprovodu vychází každý ze svých dosavadních pianistických zkušeností: čím jsou větší a bohatší, tím snáze a rychleji se hezký a zajímavý doprovod dá vytvořit. Abychom trochu vyrovnali handicap těch studujících, kteří se improvizovanému klavírnímu doprovodu prozatím příliš nevěnovali, přinášíme tento učební materiál. Je orientován spíše na praxi, než na teorii. Ne proto, že by teorie, především nauka o harmonii, akordech a harmonických funkcích, byla v tomto případě neužitečná. Naopak, alespoň základní znalosti z harmonie jsou výhodou, ne-li podmínkou pro úspěšnou improvizaci. Ale zrovna tak je důležitá i samotná hra u nástroje, popř. vytváření notového zápisu doprovodu. Ten lze i studovat na cizích příkladech, které později slouží jako inspirace a podněty pro vlastní tvorbu.
Improvizace klavírního doprovodu má 2 hlavní fáze - harmonizaci a klavírní stylizaci.
U vyspělých hráčů probíhají při improvizaci obě fáze prakticky současně, máme potom dojem, že klavírista si svou hru připravil již předem. Ti, kteří s improvizováním doprovodu spíše teprve začínají, udělají nejlépe, když melodii nejprve zharmonizují položenými akordy a teprve potom doprovod upraví i stylizačně.