škola je základní institucí, postupně se demokratizovala → dokumenty Právo na vzdělání, Všeobecná deklarace lidských práv
škola se specializovala, vytvořila síť základních a středních všeobecně vzdělávacích škol (gymnázií), středních odborných škol a učilišť, vyšších odborných škol, škol vysokých univerzitního, technického i uměleckého směru
škola byla a bude základní výchovně-vzdělávací institucí
škole přísluší významná úloha systematizační a integrační (povinnost uvést nejrozmanitější podněty v pevný systém) i komplexní funkce
rozmanitost vzdělávacích systémů vedla k tvorbě dokumentu Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání (ISCED) → preprimární, primární, nižší sekundární, vyšší sekundární, terciální neuniverzitní, terciární univerzitní, terciární postgraduální vzdělávání
výchova se svým mnohostranným zaměřením prostupuje celou činností škol všech stupňů
formy školní výchovy
výchova v rámci vyučování
výchova v mimovyučovacích aktivitách
působení školního prostředí
efektivních výsledků je dosaženo jedině v hlubokém a stálém propojení vyučovacích forem s formami mimovyučovacími, v propojení heteroedukace s autoedukací
výchova v rámci vyučování
základem školní výchovy je vyučování, jeho koncepci určují tři základní dokumenty
studijní profil
učební plán
učební osnovy
při vyučování využity principy demokracie, humanizace a vědeckosti
v didaktickém myšlení uplatňujeme termín kurikulum
zamyšlené a plánované; realizované ve školních podmínkách; osvojené žáky
vzdělávací program, projekt, plán; průběh studia a jeho obsah; obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole, její plánování a hodnocení
formální kurikulum – cíle, obsah, prostředky a organizace vzdělávání, realizace, kontrola a hodnocení
neformální kurikulum – mimotřídní a mimoškolní aktivity
skryté kurikulum – zkušenosti žáků z reálného života školy
obsah vyučování je specifikován vzdělávacími (cílovými) standardy, obsahové jádro standardů tvoří kmenové (základní, jádrové) učivo
dokumenty MŠMT vymezující obsahy vzdělávání – Standard základního vzdělávání, Standard vzdělávání na čtyřletém gymnáziu
oba dokumenty obsahují 6 oblastí vzdělávání:
oblast jazyková
oblast společenskovědní
oblast přírodovědná
oblast matematická a informatická
oblast estetickovýchovná
zdravý životní styl
vyučovací předmět participuje na některé složce výchovy (technické, ekonomické, pracovní; mravní, právní, politické; estetické, tělesné → specifické cíle)
má-li předmět splnit svou funkci, měl by si ujasnit svůj podíl na jednotlivých výchovných složkách
výchovné cíle chápeme ve specifické rovině (zájem o obor) i rovině obecné (rozvoj hodnotové orientace jedince)
školní vyučovací formy jsou doprovázeny různými formami výchovné práce mimo vyučování → mohou být realizovány vlastními prostředky školy, ve spolupráci s některými společenskými organizacemi a kulturními institucemi
dávají možnost překonat jednostrannost výchovně-vzdělávacího působení při výuce
hromadné formy výchovné práce – exkurze, návštěva divadelního představení → rozšiřují rozhled žáků, hlubší orientaci v životě, stimulace jejich zájmů, navození aktuálních problémů
výchovný účinek není automatický; nepřipravené akce mají spíše negativní dopad
skupinové formy výchovné práce – nejrozmanitější kroužky podle zájmu žáků → vycházejí z individuálních zájmů a podchycují relativně malé skupiny jedinců
práce v relativně malé skupině umožňuje pedagogovi hlubší kontakt se žáky
individuální podoba – individuální vedení četby jednotlivých žáků, příprava žáka na účast na školní soutěži → předpokladem důvěra k pedagogům ze strany žáků
vliv školního prostředí – působí na vztah ke škole, k oboru, ke studiu, k lidem – záleží na každé maličkosti
vliv prostředí materiálního X sociálního
všechny formy výchovy ve škole se stávají účinnějšími, když se organicky propojují s výchovou mimoškolskou
je třeba překonávat dosavadní odtržení školy od ostatních organizací a institucí
rada školy – prohloubení vazby mezi školou, mimoškolskými institucemi, obcí a rodinou
andragogika – vzdělávání jedinců v ekonomicky produktivním věku
funkcionální (nepřímá) výchova – probíhá ve spojitosti s vlastním životem a aktivitou dané organizace
působení může být dlouhodobé povahy i relativně krátkodobé ve formě poradenské, propagandistické nebo agitační
významný článek mimoškolské výchovy jsou kulturní zařízení
plní specifické funkce prostřednictvím výchovných a výukových programů (muzea, galerie, knihovny, divadla, kina a koncertní zařízení, objekty památkové péče, zoologické a botanické zahrady, hvězdárny a planetária)
výsledky poskytují možnosti pro výchovně-vzdělávací působení intencionální i funkcionální povahy
účinnost výchovně-vzdělávacího působení kulturních institucí se samozřejmě zvyšuje tím, nakolik se toto působení propojuje s činností škol, společenských organizací, sdělovacích prostředků i rodiny
připravují specifické prezentace, budují speciální dětská oddělení, realizují výukové programy
hromadné sdělovací prostředky – tisk, rozhlas, film a televize (samostatně zařazovány také do pedagogické kategorie výchovných prostředků)
hromadné sdělovací prostředky informují a tím vychovávají
mnoho rovin – poznání faktů, zobecňování jednotlivých poznatků, vyvozování obecných zákonitostí
přibývá relací, které mají vyhraněně intencionální výchovně-vzdělávací funkci (vytvořené s cílem a účelem pro výchovné působení)
funkcionálně působí na rozvoj osobnosti každý podnět těchto prostředků
v jejich působení i nedostatky – komercionalizace, podbízivé programy v konkurenčním boji o sledovanost, přemíra reklam, velké množství násilí a brutality v programech, nevhodný obsah
narůstají snahy mediální pedagogiky o koncepci výchovy tzv. mediální kompetence → schopnosti adekvátně přijímat, zpracovávat a hodnotit podněty sdělovacích prostředků
ústřední problémy mediální pedagogiky současnosti:
jaký mají média vliv na jedince a jak se v něm odrážejí
jak děti a mládež přijímají zobrazení násilí v těchto prostředcích
jaké důsledky má aplikace médií v rozvoji kognitivních a sociálních schopností
jak transformují rodiny rozšiřování programové nabídky médií
jaký mají vůbec média význam z hlediska výchovy a vzdělávání jedince
rodina se tradičně podílela na výchově mládeže i dospělých; jedinci se přirozenou formou dostává četných podnětů a zkušeností → rodina i nadále musí plnit roli první a základní výchovně-vzdělávací instituce
společnost očekává od konsolidované rodiny pozitivní přínos z hlediska mnohostranného rozvoje
vytváří příznivé emocionální klima, zajišťuje uspokojování základních potřeb, poskytuje řadu podnětů pro rozvoj společnosti
důrazem na výchovnou úlohu rodiny samozřejmě neoslabujeme význam školy, společenských organizací, kulturních institucí a hromadných sdělovacích prostředků
formulováno několik základních funkcí rodiny:
funkce biologicko-reprodukční – biopsychické potřeby muže a ženy
funkce ekonomická – zabezpečení materiálních podmínek existence rodiny
funkce výchovná – příprava dětí pro život ve společnosti
funkce emocionální – zabezpečení citových vazeb členů rodiny
funkce ochranná – zabezpečení péče a ochrany dětí před nepříznivými vlivy
rodinu můžeme rozdělit dle několika hledisek:
podle počtu generací
základní (otec, matka, děti)
rozšířená (přiřazení ostatní příbuzní)
podle úplnosti
úplná (oba rodiče a nejméně jedno dítě)
neúplná (jeden rodič s jedním nebo více dětmi)
podle způsobu soužití
harmonická (plné uspokojení potřeb členů)
konsolidovaná (vážné neshody, uspokojení základních potřeb členů)
disharmonická (neshody mezi partnery, narušení citových vazeb v rodině)
nefunkční (neplní funkce, neexistují citové vazby, nezajišťuje základní potřeby členů)
rodinná výchova se uskutečňuje mnoha prostředky:
rodina rozvíjí své členy veřejným míněním (názory a přístupy ke skutečnosti)
není neměnné, je utvářeno jednotlivými členy rodiny
může být pozitivní nebo negativní
obsah rodinného života (společné zájmy, společná účast na činnostech vědecké, kulturní, pracovní i sportovní povahy, rozvoj postojů, společné společenské styky)
vlastenecká výchova
estetická a kulturní oblast
tělesná a sportovní oblast
rozvoj morálních kvalit jedince (kladný vztah k práci)
bez spolupráce školy a mimoškolních výchovně-vzdělávacích zařízení s rodinou se podstatně snižuje naděje, že plně dosáhneme potřebných a požadovaných výsledků ve VVP
sebevzdělávání – rozvoj vědomostí, dovedností, návyků a schopností
sebevýchova v užším smyslu – rozvoj postojů jed. ke skutečnosti, zájmů, potřeb, chování
cílová orientace – cíle individuální a autonomní
obsahová stránka – rozvoj jedince pro jednotlivé sociální role, rozvoj základních osobnostních kvalit
předpoklady sebevýchovy:
automotivace, potřeby, zájmy – jedince motivován podněty ze školy, vznikají potřeby širšího vzdělanostního obzoru
schopnost autodiagnózy – jedinec je schopen zhodnotit vlastní stupeň rozvoje
schopnost koncipovat svůj další rozvoj – možná jedině jsou-li k dispozici takové prostředky, které ji jedinci umožní
konzultační a poradenská služba – v určitých okamžicích mohou nastat potíže, bezradnost i skepse → jedinec by měl mít možnost se v těchto okamžicích poradit, obrátit se o pomoc, najít řešení (škola, učitel, rodič, vedoucí kroužku)
možnost uplatnění dosahovaných výsledků – formy společenského uplatnění a docenění sebevýchovou dosahovaných výsledků
fáze sebevýchovy -- schéma
autodiagnostika → automotivace → autodidaxe a autoedukace → plánování
heteroedukace a autoedukace jsou spojité nádoby
heteroedukace by měla pro autoedukaci vytvářet vhodné předpoklady a podmínky; autoedukace vede v určitých okamžicích k nové potřebě heteroedukace
jak pomoci sebevýchově → je třeba posílit a prohlubit:
orientaci výchovy na postoje, potřeby a zájmy – rozvoj obecných postojů ke skutečnosti, rozvoj specifických postojů, potřeb a zájmů, např. postoje ke vzdělávání, k jednotlivým oborům, k profesi
celkové formativní orientace výchovy – předpokládá rozvinuté schopnosti získávat nové informace, hodnotit je a zobecňovat, aplikovat je v praxi
orientaci na autonomní výchovné cíle – při výchově vždy cíle autonomní (klade si je sám jedinec) a heteronomní (stanoví je společnost a skupina); úspěšná výchova znamená znát a respektovat autonomní cíle a heteronomní cíle adekvátní motivací postupně automatizovat
distanční vzdělávání – účastníci studují samostatně a s vyučujícím komunikují přes média; k dispozici texty, interaktivní programy, e-learning ad.