Proces výchovy, etapy výchovy
- výchova = subjekto-subjektový proces, pedagog ↔ žák (není pasivní), má v sobě sebeutvářecí prvek; často však chápan jako proces subjekto-objektový (učitel – žák)
- celoživotní // permanentní charakter → od narození až do smrti (jeden z charakteristických rysů)
- edukační proces je jakákoliv činnost, jejímž prostřednictvím nějaký subjekt (T) instruuje (vyučuje // vzdělává) nebo nějaký subjekt (P) se učí
- v edukačním procesu vždy obsaženo učení (pokud obsaženo není, nelze mluvit o edukačním procesu)
- koncepce učení:
- senzomotorické učení (osvojování pohybových činností)
- verbálně-kognitivní učení (osvojování poznatků prostřednictvím jazyka)
- sociální učení (osvojování systému hodnot, norem, postojů) (Čáp, Mareš)
- edukační procesy dle míry intencionality
- proces výchovy je ovlivněn charakteristickými rysy (permanentností, univerzálností, mnohostranností, příp. dynamičností a cykličností, internacionalitou a globalitou, pluralitou a integrací, hodnotovou orientací výchovy)
- dvoustránkovitost procesu výchovy
- vzdělávání (ratio) ↔ výchova v užším slova smyslu (hodnotová a mravní výchova)
- vzdělávání lze chápat jako specifickou edukací, obvykle dlouhodobou a institucionalizovanou, kterou realizují profesionální edukátoři a bývá legislativně vymezena co do svého průběhu a produktu
- výchova v užším slova smyslu obsahuje výchovu osobnostní a sociální, multikulturní, občanskou a ekologickou
- výchovu lze dále dělit na heteronomní a autonomní
- u obou stránek procesu výchovy musí docházet k prolínání
- dělení etap výchovného procesu – odlišné co do autora
- etapy výchovného procesu (Blížkovský)
- heteronomní
- autonomní
- sociální konformita
etapy výchovného procesu (Svobodová, Šmahelová)
- etapa počáteční (vstupní) diagnózy
- vychovatel musí znát stav vychovávaného a okolnosti výchovy
- zjišťuje dosavadní úroveň vychovávaných, jejich dovednosti, schopnosti a zájmy, potřeby
- zajímá se o psychický a fyzický stav a zdraví (vnitřní podmínky výchovy)
- neobejde se bez znalostí vnějších podmínek výchovy (např. vlivy prostředí, vztahy ad.)
- nezbytná pro vymezení cíle, obsahu a prostředků výchovného procesu
- etapa pedagogické analýzy obsahu výchovy
- analýza obsahu výchovy důležitá – na obsahu závisí jeho výchovné využití
- vychovatel promýšlí postupy, vybírá metody, odhaduje problémy
- usnadňuje formulací cílů výchovy
- etapa pedagogického projektování
- základem stanovení co nejkonkrétnějšího cíle co nejpřesnějším způsobem
- projektování založeno na znalosti aktuálního stavu vychovávaného
- jasná představa toho čeho chce pedagog dosáhnout – volba pomůcek, metod, forem, prostředků
- vytýčení obsahu a cíle výchovy
- etapa regulace učení žáka
- stojí v centru procesu výchovy a vzdělávání
- intenzivní spolupráce učitele a žáka
- úvahy o tom, co bude dělat žák, jak to bude dělat, za jakým účelem, jakým způsobem, za jakých prostředků, za jakého času
- žák musí vědět co se po něm chce, k čemu má dospět a jaký čas a pomůcky k této činnosti má k dispozici
- etapa výsledné // závěrečné // výstupní pedagogické diagnózy
- ukazuje, do jaké míry bylo dosaženo stanovených cílů
- umožňuje měřit efektivitu efektivitu výchovného procesu
- učiteli a žákům slouží jako zpětná vazba
- nutná také pro možnost formování žákovy osobnosti
etapy výchovného procesu – z hlediska metod (Vorlíček)
- počáteční pedagogická diagnóza
- pedagogické projektování a motivace
- regulace – fáze přípravy na aktivní osvojování učiva seznamování se s učivem upevňování již naučeného // získaného učiva
- výsledná, výstupní diagnóza
etapy výchovného procesu dle realizace (Mojžíšek)
- motivace
- fixace (uložení)
- expozice (vyjádření)
- verifikace (ověření)
- v pedagogické teorii existuje model se vztahem mezi třemi základními elementy učitel, žák, učivo (didaktický trojúhelník)
- interakční pojetí – edukační proces chápeme jako jeden z druhů sociální interakce (spolupráce)
- interakční model edukačního procesu
- determinanty vstupů → edukační proces (průběh, obsah, vlastnosti) → výstupy (výsledky = bezprostřední a efekty = dlouhodobé)
- edukační procesy v kterékoli zemi probíhají v závislosti na sociální struktuře a sociálních charakteristikách její populace
- přehled vstupních determinant (charakteristika) edukačních procesů (Blížkovský)
- Charakteristiky žáků
- a) kognitivní (inteligence, schopnosti, styly učení aj.)
- b) afektivní (postoje, motivace, potřeby aj.)
- c) fyzické (rozdíly věku, pohlaví aj.)
- d) sociální a sociokulturní (vzdělanostní úroveň rodiny)
- Charakteristiky učitelů
- a) osobnostní (zdravotní stav, temperament aj.)
- b) profesní (zkušenosti, odpovědnost za úspěšnost žáků aj.)
- Charakteristiky edukačních konstruktů
- a) kutikulární programy (orientace vzdělávacích programů aj.)
- b) učebnice (rozsah a obtížnost učiva aj.)
- c) evaluační nástroje (korespondence se standardy aj.)
- Charakteristiky škol
- a) materiální vybavenost
- b) profil učitelských kádrů aj.
- bezprostředně lze k procesu výchovy řadit i skupinu podmínek výchovy, cílů výchovy, prostředků výchovy a styly výchovy
- styly výchovy = základní styly učitelova výchovného působení; jakým způsobem se projevuje vychovatel ve vztahu k vychovávanému jedinci
- třístupňové dělení stylů výchovy – rozlišujeme tři základní styly (Svobodová):
- autokratický styl výchovy – založen na zákazech a příkazech; nesvoboda
- liberální styl výchovy – přílišná volnost, často bez pravidel
- demokratický (sociálně integrační) styl výchovy – žák a učitel partnery, komunikují spolu
- pětistupňové dělení stylů výchovy (Čáp, Mareš):
- autokratický styl (záporný emoční vztah a silné řízení)
- učitel rozkazuje, zakazuje; mnoho sám mluví; vyčítá, vyhrožuje; zajímá se pouze o výkon a kázeň; omezuje samostatnost a iniciativu žáků
- liberální styl s nezájmem o dítě (záporný emoční vztah a slabé řízení)
- nízké požadavky na výkon a kázeň, nedostatečná kontrola; nejisté a lhostejné chování učitele vůči žákům
- rozporný autokraticko-liberální styl (záporný emoční vztah s rozporným řízením)
- prolínání, střídání dvou předchozích stylů; častým problémem pro žáka, učitel se chová každou hodinu odlišně
- laskavý liberální styl (kladný emoční vztah a slabé řízení)
- sympatie žákům, porozumění, omlouvá však nedostatky; v krajních případech působí jako litující faktor
- integrační styl (kladný emoční vztah a střední až zesílené řízení)
- klidné, neagresivní chování, bez nervozity; mluví s žáky i o věcech netýkajících se přímo školy; projevuje důvěru; klade přiměřené, postupně se zvyšující požadavky; podporuje samostatnost a iniciativu; působí příkladem lidského vztahu a komunikace respektující druhou osobnost; nepřikazuje, pokládá vhodné otázky, návrhy, podněty; využívá formativního působení činností a menších sociálních skupin; považován za nejvhodnější
- v procesu výchovy nutnost zodpovědět otázku „Co se děje s člověkem v procesu výchovy“?
- socializuje se → zespolečenštění
- stává se individualitou (neopakovatelnost osobnosti)
- důsledky edukačního procesu – odlišné dle pojetí výchovy
- tradiční pojetí výchovy – formování osobnosti vychovávaného jedince → všestranný harmonický rozvoj
- humanistické pojetí výchovy – pomoc dítěti při jeho rozvoji a růstu (odhalení a socializace maxima vnitřních potencí // možností dítěte) → sebeuplatnění, štěstí, spokojenost
Otázky
- Vysvětli edukační proces.
- Popiš jednotlivé fáze (etapy) výchovy.
- Vyjmenuj styly výchovy (základní styly učitelova výchovného působení).
- V čem spočívá humanistické pojetí výchovy?
- Podrobněji popiš integrační styl učení.
Literatura
- JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.
- JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001.
- POSPÍŠIL, R., VLČKOVÁ, K. Úvod do pedagogiky. ELPORTÁL, Brno: MU Brno, 2006. s. 88. ISSN 1802-128X. https: // is.muni.cz/auth/elportal/studovna.pl.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.
- SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.