Týden 7 - Diskuze k tématu sociologie nerovnosti a vzdělávání
Ti z vás, kteří by chtěli předmět ukončit čtením studijních textů a diskuzí, si po shlédnutí přednášky přečtou také dvě kapitoly z nové knihy českého sociologa Daniela Prokopa "Slepé skvrny," věnované tématům vzdělávání a chudoby.
Po jejich přečtení můžete v diskuzi začít odpovězením na následující otázky:
1.
Daniel Prokop ve svých textech popisuje některé z problémů českého
školství. Jaké další problémy českého vzdělávání vnímáte a jak by bylo
možné je napravit (můžete psát o kterémkoli stupni včetně VŠ)?
2.
Prokop ve svém textu používá Bourdieuho koncept různých druhů kapitálu,
který blíže probíráme také v přednášce. Představte si, že jste
ředitel/ka školy, kam dochází pestrá skupina dětí z rodin ze všech
možných prostředí. Máte ve třídách děti z nepodnětného prostředí
vyloučené lokality, děti rodičů - dělníků, děti ze středostavovských
rodin, děti rodičů - intelektuálů, několik dětí vysokých manažerů s
mnohamilionovými příjmy, atd. Zároveň máte zcela neomezený rozpočet.
Jaké konkrétní kroky byste podnikli, abyste rozšířili různé druhy
kapitálu u svých žáků? Můžete se zaměřit na konkrétní skupinu žáků, nebo
na celou školu. Vždy je ale potřeba popsat konkrétní kroky a aktivity a
to, na jaké druhy kapitálu budou mít pozitivní dopad a co žákům
přinesou.
Diskutovat můžete zde, od středy 3.11. do středy 10. 11.: