Sociologie pro speciální pedagogy

Týden 7 - Diskuze k tématu sociologie nerovnosti a vzdělávání

Ti z vás, kteří by chtěli předmět ukončit čtením studijních textů a diskuzí, si po shlédnutí přednášky přečtou také dvě kapitoly z nové knihy českého sociologa Daniela Prokopa "Slepé skvrny," věnované tématům vzdělávání a chudoby.

Daniel_Prokop_Skolstvi.pdf
PDF ke stažení
Prokop_Chudoba.pdf
PDF ke stažení

Po jejich přečtení můžete v diskuzi začít odpovězením na následující otázky: 

1. Daniel Prokop ve svých textech popisuje některé z problémů českého školství. Jaké další problémy českého vzdělávání vnímáte a jak by bylo možné je napravit (můžete psát o kterémkoli stupni včetně VŠ)? 
2. Prokop ve svém textu používá Bourdieuho koncept různých druhů kapitálu, který blíže probíráme také v přednášce. Představte si, že jste ředitel/ka školy, kam dochází pestrá skupina dětí z rodin ze všech možných prostředí. Máte ve třídách děti z nepodnětného prostředí vyloučené lokality, děti rodičů - dělníků, děti ze středostavovských rodin, děti rodičů - intelektuálů, několik dětí vysokých manažerů s mnohamilionovými příjmy, atd. Zároveň máte zcela neomezený rozpočet. Jaké konkrétní kroky byste podnikli, abyste rozšířili různé druhy kapitálu u svých žáků? Můžete se zaměřit na konkrétní skupinu žáků, nebo na celou školu. Vždy je ale potřeba popsat konkrétní kroky a aktivity a to, na jaké druhy kapitálu budou mít pozitivní dopad a co žákům přinesou.
 

Diskutovat můžete zde, od středy 3.11. do středy 10. 11.: