Seminář z didaktiky praktického vyučování 2
Týden 3
PBL versus problémové vyučování
Projekt (o)/Problém (x) | ||||
<-----------------------------------------------------------> | ||||
Spolupráce | Individuální řešení | |||
Zaměřenost na praktickou činnost | Zaměřenost na teoretickou činnost | |||
Zaměřenost na prožitky, srdce | Zaměřenost na nové poznatky, myšlení | |||
Vychází z potřeb žáka | Vychází z potřeb učitele | |||
Vnitřní motivace | Vnější motivace | |||
Připravuje učitel + žáci | Připravuje učitel | |||
Konkretizace učiva do zhmotněné podoby | Učivo v teoretické rovině | |||
Rámcová příprava | Podrobná příprava (krok po kroku) | |||
Učení založené na životních zkušenostech | Učení založené na zkoumání, vlastní úvaze | |||
Postup osvojování učiva nutno hledat | Postup osvojování učiva většinou znám (posloupnost kroků je dána) | |||
Skryté osvojení kurikula | Osvojování předepsaného kurikula |
Progresivní změny v projektovém vyučování v porovnání s tradičními přístupy
Tradiční
školní vzdělávání X projektové vyučování - Doplňte tabulku
|
Tradiční školní vzdělávání |
Projekt jako vzdělávací strategie |
Způsob předávání poznatků a dovedností |
|
|
Činnosti žáka |
|
|
Činnosti učitele |
|
|
Způsob interakce školy a mimoškolního světa |
|
|
Rozvíjení individuálních vzdělanostních předpokladů žáků |
|
|
Motivace |
|
|
Schéma vyučovacího procesu |
|
|
Hodnocení |
|
|
Vztahy mezi učitelem a žáky |
|
|
Příklady dobré praxe
Prurezova temata 1. dil
Prurezova temata 2. dil
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2024/FC5061/160875304/zakovske_projekty_cesta_ke_kompetencim.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2024/FC5061/160875304/PDP_SOS_SOU_web_zalozky.pdf