Literatura pro mládež 1

Česká literatura pro děti a mládež od počátku 20. století do roku 1939

Periodizace české literatury pro děti a mládež od počátků do první poloviny 20. století, teorie a kritika literatury pro děti a mládež. Otázka moderní koncepce a reflexe literární tvorby pro děti. Oživení tvorby i odborného zázemí v oblasti literatury pro děti a mládež na poč. 20. století, vznik odborné revue Úhor a generace kritiků (O. Svoboda, O. Pospíšil, V. F. Suk), vznik Společnosti literatury pro mládež, vydání prvních dějin české literatury pro mládež, rozšíření specializovaných edic pro děti. 

Meznik ve vyvoji LPM
PDF ke stažení


Modernější koncepce příběhů s dětským hrdinou v 1. polovině 20. století. Vliv společenského dění na témata dětské literatury (např. domácí tvorba se sociálním laděním: M. Majerová, J. V. Pleva, V. Řezáč), populární cykly s dětskými hrdiny (F. Háj, A. Kutinová). Žánrová konvence a inovativnost dívčího románu v první polovině 20. století, psychologizace próz s dívčí hrdinkou (M. Majerová).

Úkoly k samostudiu

  • Jak souvisí společenská situace v meziválečném období s tématy a koncepcí postav v příbězích s dětským hrdinou?

Pozice pohádky v četbě dětí, tzv. boje o pohádku (jejich průběh, názorové postoje a představitelé odpůrců i příznivců pohádky, J. Frey) a jejich vliv na rozvoj autorské pohádky.

Monografie Luisy Novákové Proměny české pohádky /k historii žánru ve čtyřicátých letech dvacátého století/ (2009) se sice soustřeďuje na dynamický rozvoj zejména autorské pohádky ve 40. letech 20. století, nicméně sleduje jej v souvislosti s literárním děním od počátku 20. století. Úvodem stručně rekapituluje proměny pohádky lidové i autorské a názory na její pozici v četbě dětí.

Autorska pohadka
PDF ke stažení

 

Rozvoj autorské pohádky (vliv K. Čapka – vlastní tvorba i přínos teorii pohádky, tvorba J. Čapka, V. Vančury, E. Basse, K. Poláčka, J. Lady, O. Sekory, aktualizace pohádek v tvorbě H. Malířové, sociální pohádky J. Wolkera), nonsensová poetika v autorské pohádce (Lewis Carroll, V. Nezval).

Úkoly k samostudiu:

  • Přemýšlejte nad tím, proč došlo k bojům o pozici lidové pohádky v četbě dětí (argumenty jejích zastánců i odpůrců). Jaké to mělo důsledky pro rozvoj autorské pohádky?
  • Na základě vlastní četby zkuste charakterizovat přínos a specifickou poetiku tvůrců autorské pohádky v meziválečném období.
  • Co je to nonsensová poetika? Jakým způsobem se uplatňuje v díle V. Nezvala Anička skřítek a Slaměný Hubert?


Obraz první světové války v literatuře pro děti, nová témata v souvislosti se vznikem Československa; rozvoj literatury životopisné, s legionářskou tematikou (F. Langer, R. Medek), historickou tematikou (E. Štorch).

Úkoly k samostudiu:

  • Zopakujte si, jakou roli hráli legionáři během první světové války. 
  • Proč se právě čeští legionáři stali oslavovanými hrdiny i v literatuře pro děti a mládež po roce 1918?



Dobrodružná četba a literatura pro děti a mládež, vliv světové literatury (D. Defoe, J. F. Cooper, J. Verne, K. May), rozvoj dobrodružné literatury v 1. polovině 20. století (F. Běhounek, F. Flos, A. Musil), objev městského prostředí pro dobrodružnou literaturu (E. Kästner a dětská detektivka), instruktážní tvorba J. Foglara.

Zobrazení přírodního dění v literatuře pro děti a mládež (rozdílný přístup k přírodě v období doznívajícího klasicismu, romantismu a realismu), próza s přírodní tematikou jako součást četby dětí a mládeže (R. Těsnohlídek, J. Mahen, J. Tomeček); pohádka s přírodní tematikou (O. Sekora). 

Úkoly k samostudiu:

  • Přemýšlejte nad tím, jak se mění pojetí dobrodružnosti po roce 1918 a zkuste to doložit na příkladu z tvorby některého autora píšícího v meziválečném období.
  • V čem spočívá inspirativnost a instruktážnost děl Jaroslava Foglara? Jaký byl ediční osud Foglarových děl v dalších desetiletích 20. století?
  • Co představovala příroda pro autory v období klasicismu, romantismu a realismu? Zkuste odpověď hledat i v přesazích k dalším druhům umění (připomeňte si například podobu zámeckých a městských parků).