Česká literatura pro děti a mládež od počátku 20. století do roku 1939
Periodizace české literatury pro děti a mládež
od počátků do první poloviny 20. století, teorie a kritika literatury pro děti
a mládež. Otázka moderní
koncepce a reflexe literární tvorby pro děti. Oživení tvorby i odborného zázemí
v oblasti literatury pro děti a mládež na poč. 20. století, vznik odborné
revue Úhor a generace kritiků (O. Svoboda, O. Pospíšil, V. F. Suk), vznik
Společnosti literatury pro mládež, vydání prvních dějin české literatury pro
mládež, rozšíření specializovaných edic pro děti.
Modernější koncepce příběhů s dětským hrdinou v 1. polovině
20. století. Vliv společenského dění na témata dětské literatury (např. domácí
tvorba se sociálním laděním: M.
Majerová, J. V. Pleva, V. Řezáč), populární cykly s dětskými hrdiny (F.
Háj, A. Kutinová).
Úkoly k samostudiu
- Jak souvisí společenská situace v meziválečném období s tématy a koncepcí postav v příbězích s dětským hrdinou?
Pozice pohádky v četbě dětí, tzv. boje o pohádku (jejich průběh,
názorové postoje a představitelé odpůrců i příznivců pohádky, J. Frey) a jejich
vliv na rozvoj autorské pohádky.
Monografie Luisy Novákové Proměny české pohádky /k historii žánru ve čtyřicátých letech dvacátého století/ (2009) se sice soustřeďuje na dynamický rozvoj zejména autorské pohádky ve 40. letech 20. století, nicméně sleduje jej v souvislosti s literárním děním od počátku 20. století. Úvodem stručně rekapituluje proměny pohádky lidové i autorské a názory na její pozici v četbě dětí.
Rozvoj autorské pohádky (vliv K. Čapka – vlastní tvorba i přínos teorii
pohádky, tvorba J. Čapka, V. Vančury, E. Basse, K. Poláčka, J. Lady, O. Sekory,
aktualizace pohádek v tvorbě H. Malířové, sociální pohádky J. Wolkera),
nonsensová poetika v autorské pohádce (Lewis Carroll, V. Nezval).
Úkoly k samostudiu:
- Přemýšlejte nad tím, proč došlo k bojům o pozici lidové pohádky v četbě dětí (argumenty jejích zastánců i odpůrců). Jaké to mělo důsledky pro rozvoj autorské pohádky?
- Na základě vlastní četby zkuste charakterizovat přínos a specifickou poetiku tvůrců autorské pohádky v meziválečném období.
- Co je to nonsensová poetika? Jakým způsobem se uplatňuje v díle V. Nezvala Anička skřítek a Slaměný Hubert?
Obraz první světové války v literatuře pro děti, nová témata v souvislosti se vznikem Československa; rozvoj literatury životopisné, s legionářskou tematikou (F. Langer, R. Medek), historickou tematikou (E. Štorch).
Úkoly k samostudiu:
- Zopakujte si, jakou roli hráli legionáři během první světové války.
- Proč se právě čeští legionáři stali oslavovanými hrdiny i v literatuře pro děti a mládež po roce 1918?
Dobrodružná četba a literatura pro děti a mládež, vliv světové literatury (D. Defoe, J. F. Cooper, J. Verne, K. May), rozvoj dobrodružné literatury v 1. polovině 20. století (F. Běhounek, F. Flos, A. Musil), objev městského prostředí pro dobrodružnou literaturu (E. Kästner a dětská detektivka), instruktážní tvorba J. Foglara.
Zobrazení
přírodního dění v literatuře pro děti a mládež (rozdílný přístup
k přírodě v období doznívajícího klasicismu, romantismu a realismu),
próza s přírodní tematikou jako součást četby dětí a mládeže (R.
Těsnohlídek, J. Mahen, J. Tomeček); pohádka s přírodní tematikou (O.
Sekora).
Úkoly k samostudiu:
- Přemýšlejte nad tím, jak se mění pojetí dobrodružnosti po roce 1918 a zkuste to doložit na příkladu z tvorby některého autora píšícího v meziválečném období.
- V čem spočívá inspirativnost a instruktážnost děl Jaroslava Foglara? Jaký byl ediční osud Foglarových děl v dalších desetiletích 20. století?
- Co představovala příroda pro autory v období klasicismu, romantismu a realismu? Zkuste odpověď hledat i v přesazích k dalším druhům umění (připomeňte si například podobu zámeckých a městských parků).