Literatura pro mládež 1
Literatura pro děti a mládež v období Protektorátu Čechy a Morava (1939-1945)
Okupace (1939-1945) a její vliv na literaturu pro děti a mládež, negativní
dopad cenzury, literatura pro děti a mládež a její přesah k dospělým
čtenářům, akcentování historických látek (V. Vančura, I. Olbracht), pozice
lidové a autorské pohádky, propagandistická literatura v souvislosti
s Kuratoriem pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě, rozvoj poezie
pro děti (F. Hrubín, J. Seifert), proměny příběhů s dětským hrdinou (F.
Kožík, M. Majerová).
Úkoly pro samostudium:
- Zopakujte si historické souvislosti (nacistická okupace a její dopady na český kulturní i společenský život; kontext literatury určené dospělým) a uvažujte nad tím, jaké požadavky byly představiteli protektorátního režimu kladeny na tvorbu pro děti, jaké hodnoty pak skutečně do svého díla promítali sami autoři.
- Připomeňte si, jakou roli mělo plnit Kuratorium pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě.
V následující kapitole autorek Ester Novákové, Luisy Novákové a Mileny Šubrtové z kolektivní monografie Dějiny české literatury v Protektorátu Čechy a Morava (Academia, 2022) je podán zevrubně vývoj literatury pro děti a mládež v této nelehké dějinné etapě.
LPM Protektorat