Česká literatura pro děti a mládež v 60. letech 20. století
Vliv společenského dění na liberálnější kulturní klima v 60. letech, transformace SNDK v Albatros, tzv. nová vlna v příběhové próze v souvislosti s liberalizací společnosti, krizový hrdina (O. Hofman, J. Bouček, H. Franková, J. Procházka), demýtizace okupační tematiky (J. Procházka).
Inovace pohádky v 60. letech 20. století, rozvoj nonsensové
pohádky, prolínání reálného příběhu z dětského života s pohádkovými
fantazijními prvky, parodie a mystifikace (J. Werich, V. Čtvrtek, F. Nepil, Z.
K. Slabý, O. Hejná, J. Trnka, D. Mrázková, M. Macourek, O. Hofman, A. Mikulka,
I. Klíma).
Dominance
kainarovsko-krieblovské linie v 60. letech v důsledku společenské
atmosféry (J. Kainar, Z. Kriebel, J. Hanzlík, P. Šrut, J. Havel, J. Kolář, J.
Hiršal), výrazné osobnosti mimo literární proudy (M. Lukešová, L. Dvořák, K.
Šiktanc).
Kapitola Mileny Šubrtové a Svatavy Urbanové (in Dějiny české literatury 1945-1989, 3. díl)
Úkoly k samostudiu:
- Uvažujte o změněných společenských podmínkách a jejich vlivu na vývoj literatury pro děti a mládež (posílení některých žánrů, nová tematika, nová koncepce dětského hrdiny; další vlna příběhů s tematikou okupace a druhé světové války atd.).
- Charakterizujte na základě vlastní četby tzv. novou vlnu v příběhové próze pro děti a mládež.
- Jakou pozici a jakou podobu má experiment v tvorbě pro děti v 60. letech 20. století.
- Prolistujte si v knihovně alespoň jedno číslo časopisu Zlatý máj z období 60. let 20. století.