Bakalářská práce - Projekt

2. týden – Projekt závěrečné práce (dle Opatření 1/2015)

V tomto týdnu si představíme základní fakultní dokumenty, s nimiž se studenti musejí seznámit na samém začátku tvorby závěrečné práce. Studující se seznámí se strukturou Projektu závěrečné práce, který je výstupem tohoto semestru.

Opatření děkana a Standardy závěrečných prací

Opatření děkana k realizaci závěrečných prací je oficiálním dokumentem fakulty, který představuje požadavky kladené na bakalářské a diplomové práce v obecné rovině. Naleznete jej na webových stránkách fakulty:

Standardy závěrečných prací katedry, na níž chcete práci psát, jsou druhým zásadním dokumentem. Standardy zpřesňují Opatření děkana o informace týkající se konkrétního programu/oboru. Obsahují informace o tom, jaké typy prací jsou na katedře akceptovány, jaká jsou oborová specifika a jak má práce vypadat po obsahové a formální stránce. Katedry mají standardy zveřejněny na svých webových stránkách


Projekt závěrečné práce a jeho osnova

Součástí Opatření děkana k realizaci závěrečných prací je také formulář Projekt závěrečné práce, který byste měli v rámci tohoto semestru kvalitně zpracovat. Je třeba si uvědomit, že formulář projektu je nastaven obecně. Podle charakteru vaší práce se bude lišit už samotný projekt. Ve vloženém okomentovaném dokumentu projektu se dočtete podrobnosti.

Před psaním projektu je dobré si zopakovat zásady, o kterých se zmiňovala předchozí lekce:

  • Dobře napsaný projekt je prvním krokem k dobře naspanému textu. Nutí vás ujasnit si téma, postupy, časový rozvrh.
  • Projekt nenapíšete bez předchozího studia: rešerše odborné literatury či stavu praxe je pro zformulování tématu a cíle nutná. Znamená to, že napsat projekt je intelektuálně i časově náročné. Nelze to udělat za týden.

Text projektu musí splňovat všechna kritéria odborného textu, protože sám je odborným textem. Je třeba používat odborný jazyk a správně odkazovat na zdroje.

Formulář projektu předepisuje osnovu, jejíž body si nyní vyjmenujeme a stručně okomentujeme:

1. Vymezení řešené problematiky a základních pojmů (dle tématu práce)

Tato část projektu je základním uvedením do problematiky. Vysvětluje, na jakém poli se bude autor/ka pohybovat, stručně definuje téma či cíle textu a vymezí základní teorie či koncepty, jež budou používány. Mohla by docela dobře sloužit také jako abstrakt práce v IS MU.

2. Shrnutí dosavadního stavu řešení či poznání (stručná rešerše, východisko pro cíl práce, formulace výzkumných problémů apod.)

Druhá část jasně navazuje první a je do značné míry zásadní podkapitolou. Vysvětluje, jaký je stav vědění či praxe na daném poli. Text vychází z rešerší základní odborné literatury a zdrojů, jež budou klíčové pro celou práci. Na základě této literatury pak přesněji formuluje východiska práce, její výzkumný problém či téma. Je důležité, že v této části by nemělo jít o pouhé vyjmenování použitelné odborné literatury či jiných zdrojů informací a dat. Mělo by být zjevné, že pisatel je s touto literaturou obeznámen. Je to cesta, jak vysvětlíte, proč je zvolené téma či výzkumná otázka důležitá, vhodná, zajímavá. Bez této opory odborných pramenů či empirických zdrojů nebude argument nikdy zcela důvěryhodný. Může jím být samozřejmě i ověřená absence relevantních zdrojů.

3. Cíl práce

Po tomto výkladu následuje jasně a jednoduše vyslovený cíl práce nebo výzkumná otázka či otázky, na které má práce odpovídat. Tento cíl a otázky musejí být v souladu s předchozím výkladem.

4. Pracovní postup (přístup k řešení, metody, techniky, nástroje apod.)

Rozsah a důraz na tuto část projektu se liší dle toho, jakou oblast a téma jste si zvolili. Podle toho totiž volíte svůj metodický postup. Vždy ale mějte na paměti, že když máte cíl, musíte mít i představu, jak ho dosáhnout. V části věnované metodě tuto představu srozumitelně a jasně představíte. I zde je vhodné pracovat s odbornou literaturou, tentokrát metodologickou.

5. Organizační, materiální a finanční zabezpečení práce (časový harmonogram práce aj.)

Zde stačí stručná informace zaměřená pouze na to, co je ve vašem případě relevantní. Většinou bude obsahovat časovou rozvahu práce, kterou se budete snažit řídit. Pokud plánujete sběr dat v terénu, popíšete, zda existují nějaké potenciální překážky, nebo to, jak si zajistíte do terénu vstup.

Součástí této podkapitoly by měla být i reflexe etických zásad a možných dopadů výzkumu. Především u výzkumu s dětmi je třeba zvažovat formu, zajištění souhlasů rodičů atd. 

6. Předpokládané využití výsledků (způsoby prezentace, publikace apod.)

Jakkoli jde především o práce kvalifikační, je možné, že se někomu z vás podaří zpracovat text či vytvořit nástroj, který bude použitelný v praxi. Pokud vaše práce vzniká za takovým účelem, je samozřejmě dobré jej zmínit. Nebuďte ale nervózní z toho, že vaše výstupy budou „pouze“ akademické, a ne určené přímo k aplikaci. Ani taková práce není zbytečná. Může z ní být nakonec například kvalitní odborný článek nebo prezentace na studentské či odborné konferenci. Dobré je také vědět, že psaním práce se sami učíte plánovat, organizovat, vyjádřit se v delším textu. A to je také důležité, i když to do této kapitoly projektu nutně nepatří.

7. Seznam literatury a odkazů (citované a výchozí informační zdroje)

Jako každý jiný odborný text, musí mít i projekt správně zpracovaný seznam použité literatury. Zásadou by mělo být, že v seznamu se objevují pouze ty texty, které jsou v textu práce citovány.


V tomto kurzu budete číst ještě mnoho o tom, jak připravovat projekt, jak si vybírat téma. Především ve 4. a 5. lekci. Od začátku ale myslete ještě na jednu věc: Vaše cíle musejí být realistické a splnitelné. A to nejen z hlediska odborné dosažitelnosti. Až budete promýšlet, co dělat, přemýšlejte také o tom, kdo jste vy sami. Co jste za člověka – nedělá vám problém mluvit s lidmi? Dokážete je rozpovídat? Jste schopen či schopna vstoupit do téměř jakéhokoli sociálního prostředí? Jsou místa, témata, věci, které jsou vám vysloveně nepříjemné? Nebo jste spíše hloubavý typ, který hledá informace v knihách a online zdrojích? Který potřebuje pracovat sám a v klidu? I to jsou důležité aspekty, jež budou vaši práci ovlivňovat. Už proto, že psaní závěrečných zpráv je v zásadě samotářská práce. Může vám pomoci váš či vaše vedoucí, externí konzultanti, dokonce kolegové i rodina. Ale text, který budete odevzdávat, musí být pouze vaše práce, pracujete na něm pouze vy sami. Proto je dobré vědět, jaké jsou vaše dispozice.


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2024/Pd_BPp/151378201/Projekt_dp_bp.doc

Úkol: Projekt závěrečné práce

Přečtěte si pozorně Opatření děkana k závěrečným pracím a také standardy naší katedry.

Doplňující literatura:


Trnková, K. (2014). Psaní odborných textů: Průvodce tvorbou ročníkové práce na Ústavu pedagogických věd FF MU. FF MU. https://digilib.phil.muni.cz/data/handle/11222.digilib/130756/monography.pdf

Ferenčuhová, S., Rapošová, I., Rétiová, A. (2017). Učební podpory k akademickému psaní. FSS MU.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2024/Pd_BPp/151378201/Podpora_akademickeho_psani.pdf