Týden 12
Práce s textem
11 (Morrisonová, Ajtmatov, Okudžava, Vysockij)
Toni Morrisonová: Milovaná
1. Co zaměstnávalo Paulovu pozornost?
2. Co se dozvídáme o stromu na Sethiných zádech?
3. Jak se pracuje s obrazem stromu v závěru ukázky?
Jak zesiluje závěrečnou situaci?
Vladimír Vysockij: Pravda a lež
1. Které vlastnosti Pravdy způsobují, že to má na světě těžší
než lež?
2. Jak si vysvětlujete přítomnost obecně českých slov v textu?
3. Proč je asi Lež spojována s urostlým hřebcem?
4. Jak s pravdou souvisí tato ustálení spojení?
a) holá
pravda
b) pravda
vítězí
c) jít s pravdou
ven
d) být na
pravdě boží
Nohavicovo podání písně
Vysockého podání písně
___________________________________________
Blahoslavení chudí duchem, neboť jejich jest království
nebeské. (Mt 5.3)
Bulat Okudžava: Vojenské boty
1. Jaké obrazy žen se
spojují s duněním vojenských bot?
2. Do jaké míry je v posledních dvou strofách popřena
minulost?
_____________________________
eskadrona = jednotka jezdectva, asi 100 koní
Bulat Okudžava: Modlitba Françoise Villona
1. Co můžeme soudit o
významu, který si přikládá v refrénu lyrický mluvčí?
2. Jaký postoj zaujímá mluvčí k touze po moci?
3. Co má v textu společné světlo a čas?
Modlitba F. Villona (Okudžava)
Čingiz Ajtmatov: Stanice Bouřná
1. Jaký význam je v textu přisuzován železnici?
2. Proč bylo pro našince těžké žít ve stepi?
3. Co Šajmerdena udivilo na Edygejově chování k mrtvým?
4. Vysvětlete Edygejovo chování k lišce.
fakultativně: Džamila
(v ruštině, 1969, rež. Irina Paplavská)