Specifika výuky světové literatury na střední škole II (JS)

Týden 12

Práce s textem 11 (Morrisonová, Ajtmatov, Okudžava, Vysockij)

Toni Morrisonová: Milovaná

1. Co zaměstnávalo Paulovu pozornost?

2. Co se dozvídáme o stromu na Sethiných zádech?

3. Jak se pracuje s obrazem stromu v závěru ukázky? Jak zesiluje závěrečnou situaci?

Morrisonova Milovana
PDF ke stažení

 

Vladimír Vysockij: Pravda a lež

1. Které vlastnosti Pravdy způsobují, že to má na světě těžší než lež?

2. Jak si vysvětlujete přítomnost obecně českých slov v textu?

3. Proč je asi Lež spojována s urostlým hřebcem?

4. Jak s pravdou souvisí tato ustálení spojení?

            a) holá pravda

            b) pravda vítězí

            c) jít s pravdou ven

            d) být na pravdě boží

Nohavicovo podání písně

Pravda a lež (Nohavica)

Vysockého podání písně

Pravda a lež (Vysockij)

 

 

___________________________________________

Blahoslavení chudí duchem, neboť jejich jest království nebeské. (Mt 5.3)


Vysockij
PDF ke stažení

 

Bulat Okudžava: Vojenské boty

1.  Jaké obrazy žen se spojují s duněním vojenských bot?

2. Do jaké míry je v posledních dvou strofách popřena minulost?

_____________________________

eskadrona = jednotka jezdectva, asi 100 koní

 

Bulat Okudžava: Modlitba Françoise Villona

1.  Co můžeme soudit o významu, který si přikládá v refrénu lyrický mluvčí?

2. Jaký postoj zaujímá mluvčí k touze po moci?

3. Co má v textu společné světlo a čas?

Modlitba  F. Villona (Okudžava)

A lito mi je (Okudživa)

Vaše blahorodí (Okudžava)


Okudzava
PDF ke stažení

 

Čingiz Ajtmatov: Stanice Bouřná

1. Jaký význam je v textu přisuzován železnici?

2. Proč bylo pro našince těžké žít ve stepi?

3. Co Šajmerdena udivilo na Edygejově chování k mrtvým?

4. Vysvětlete Edygejovo chování k lišce.

Ajtmatov Stanice Bourna
PDF ke stažení

 

fakultativně: Džamila (v ruštině, 1969, rež. Irina Paplavská)