Každodennost v kyberprostoru: návod k přežití

Týden 4 - Soukromí v kyberprostoru


Kdo všechno vidí, co provádíme na internetu? Jak dosáhnout anonymity a chránit si své soukromí? A čím je taková ochrana vykoupena? V přednášce se zaměříme na fenomén anonymizace a dohledu v kyberprostoru, na téma technologií, šifrování, platforem nebo úniků dat a soukromí v kontextu každodenního života a studia. Tak vzhůru do (ne)anonymity!

Tento týden přednáší Mgr. Tomáš Marek.






Slajdy a rozšiřující materiály

Slajdy k přednášce
PDF ke stažení

Trocha čtení a sledování navíc...


Safe and Sorry
– Terrorism & Mass Surveillance
- Krátké a svižné video o rovnováze mezi soukromím a bezpečností. Dá se vůbec najít ta správná harmonie mezi dvěma směry?

Glenn Greenwald: Why privacy matters - Americký novinář a investigativec, spojený primárně s whistleblowerem Snowdenem, pokládá argumenty proti rčení, že "kdo nedělá nic špatného, nemá se čeho bát".

Dark Data - Přednáška z konference DEFCON25 o tom, co všechno si jako marketingová agentura můžete na trhu legálně koupit za anonymizovaná data, a co se z nich dá vyčíst - když víte, jak na to. Něměcký soudce se závislostí na pornografii nebo policista z útvaru pro vyšetřování kyberzločinu jsou jen dva praktické příklady deanonymizace dat.

Proklikejte si...

Úkol

Vyzkoušejte si některý z testerů vašeho prohlížeče, jako je například v prezentaci zmíněný Cover Your Tracks (https://coveryourtracks.eff.org/) a zjistěte, jak je váš prohlížeč chráněný proti sledování. Svá zjištění sepište. Pokud je prohlížeč chráněný málo, pokuste se ho lépe zabezpečit některým ze zmiňovaných doplňků (např. Privacy Badger) a popište, jak se to povedlo/nepovedlo a zda budete takový doplněk dále používat nebo ne. Pokud se vám nic testovat ani stahovat nechce, zamyslete se ve stejném rozsahu nad soukromím v kyberprostoru obecně: řešíte ho? Je důležité ho podle vás řešit? Jde to ještě vůbec?

Délka úkolu: min. 1 000 znaků  
Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny do 27. 3. 2024 do 23:59.

Co bude v testu?

1. Dohledový kapitalismus označuje:
a) tvorbu zisku skrze analýzu dat o uživatelích a modelování jejich chování
b) dohled státu nad komerčnímu subjekty a jejich prací s daty
c) dohled státu nad jeho občany a jejich činností v kyberprostoru

2. Anonymní režim v prohlížeči nás může chránit před:
a) sledováním ze strany webů, na které chodíme
b) zobrazením naší on-line aktivity lokálně jiným uživatelem téhož PC
c) před sledování ze strany našeho poskytovatele internetu

3. Co je to tzv. otisk prohlížeče (browser fingerprint)?
a) informace o prohlížeči, které společně mohou sloužit k jeho identifikaci
b) tržní podíl daného webového prohlížeče
c) způsob ochrany prohlížeče pomocí otisku prstu

4. Pokud VPN deklaruje tzv. no-log policy, znamená to, že...
a) je tato služba zdarma pro všechny uživatele
b) nespolupracuje s orgány činnými v trestních řízeních
c) neukládá informace o aktivitách, které přes VPN server probíhají

5. Který z nástrojů využívá pro posílání zpráv tzv. end-2-end šifrování jako výchozí nastavení?
a) Snapchat
b) WhatsApp
c) Instagram

6. Benthamův Panopticon se používá jako metafora:
a) nefunkčního soudního a vězeňského systému
b) "vězení mysli", které může vznikat při sledování v kyberprostoru
c) panoptikálního cirkusového představení

7. Privacy washing označuje:
a) chytré pračky, které ale nesdílejí data o pracích cyklech na internet
b) tzv. "propírání" hesel, tj. jejich opětovné využívání v různých službách
c) chování firem, kdy je apel na bezpečnost a soukromí využíván jako prázdný marketingový pojem

8. Onion routing se používá k:
a) dohledu nad prodejem cibule a jiné zeleniny na evropském trhu
b) šifrování komunikace a silné anonymizaci přístupu k webu
c) ukládání hesel a jejich bezpečnému sdílení

9. EXIF informace z fotek mohou odhalit například:
a) pocity fotografované osoby
b) čas a místo, kde fotka vznikla
c) myšlenky fotografa v momentě vzniku

10. Metadata o našem brouzdání na internetu:
a) soukromí neohrožují, citlivý je jen obsah naší komunikace
b) mohou být někdy zajímavější (a ohrozit naše soukromí) více, než samotný obsah
c) se nikde neukládají a nikdo je nemá šanci v kyberprostoru zachytit

Image by jcomp on Freepik