Možnosti psychologické péče po školní střelbě - Aneta Gronová
Školní střelba je termín označující ozbrojený útok spáchaný střelnou zbraní v prostorách školy nebo jejího bezprostředního okolí. Typicky zahrnuje střelbu na studenty, učitele, zaměstnance školy nebo jiné osoby nacházející se na místě.
V této kapitole stručně představíme možnosti psychologické pomoci, možnou roli školního psychologa a zaměstnanců školy, kolektivní zpracovávání traumatu, možné traumatické reakce a faktory ovlivňující zotavení a připomeneme diagnostická kritéria PTSD.
Traumatické reakce a faktory ovlivňující zotavení
Syndrom přeživších (angl. Survivor’s guilt) = Velmi častý fenomén u studentů/zaměstnanců, kteří přežili školní střelbu. Mohou se vyskytovat tyto reakce:
- Pocity viny – Přesvědčení, že přežití bylo nespravedlivé, nebo že jedinec mohl udělat více pro záchranu druhých.
- Úzkost a deprese – Smutek, pocity beznaděje, ztráta radosti ze života, úzkostné myšlenky.
- Flashbacky a noční můry – Opakované vzpomínky na traumatickou událost, které mohou být velmi živé a rušivé.
- Sociální stažení – Izolace od rodiny a přátel, pocit odcizení od ostatních.
- Sebepoškozující chování – Sebetrestání, riskantní chování, nebo sebevražedné myšlenky.
- Fyzické symptomy – Bolesti hlavy, žaludeční potíže, únava, potíže se spánkem.
- Pocit méněcennosti – Přesvědčení, že si nezaslouží žít nebo že jeho život nemá hodnotu.
Míra traumatické reakce je individuální, ale rizikové faktory zahrnují:
- Fyzickou blízkost střelci
- Vyšší věk
- Ženské pohlaví
- Zranění při střelbě
- Svědectví zranění jiné osoby
- Předchozí trauma
- Predisponující faktory, jako jsou určité rysy osobnosti (nutkavé, astenické) nebo neurotická porucha v anamnéze, mohou snižovat práh vzniku PTSD nebo zhoršovat její průběh, nejsou však nutné ani dostačující pro její vznik.
Role attachmentu přeživších v longitudinální studii:
- Jistý attachment: průměrně nejnižší riziko dlouhodobé traumatizace, vyjádření emocí je více bezprostřední, nastává rychleji po události
- Úzkostný attachment: Vyšší míra vyhýbavých symptomů PTSD a disociace po 1,5 roce po střelbě
- Vyhýbavý attachment:
Symptomy se objevují později (nejvyšší míra po 2,5 letech po střelbě, poté skončila studie).
PTSD a sekundární traumatizace
Druhy traumatizujících událostí můžeme rozdělit na:
- nezpůsobené člověkem (přírodní katastrofy)
- nezáměrně způsobené člověkem (př. dopravní nehoda)
- záměrně způsobené člověkem (př. školní střelba)
Nejtěžší průběh PTSD bývá při událostech záměrně způsobených člověkem. Mohou zasahovat hlubší přesvědčení o fungování světa, lidských charakteristikách, mezilidském fungování, důvěře a smysluplnosti života.
Diagnostická kritéria PTSD podle MKN-10:- Pacient byl vystaven stresové události výjimečně nebezpečného nebo
katastrofického charakteru.
- Opakované prožívání stresoru v podobě flashbacků, živých vzpomínek
nebo snů.
- Vyhýbání se podnětům spojeným se stresorem.
- Přítomnost dvou nebo více symptomů zvýšené citlivosti a
vzrušivosti, jako jsou:
- Poruchy spánku,
- Podrážděnost a hněv,
- Obtíže s koncentrací,
- Hypervigilita,
- Nadměrná úlekovost.
- Symptomy trvají déle než 6 měsíců po události.
Diagnostická
kritéria PTSD podle DSM-5:
- Vystavení skutečné nebo hrozící smrti, vážnému zranění či násilí.
- Přítomnost vtíravých vzpomínek, flashbacků nebo silných negativních
emocí při připomenutí události.
- Vyhýbání se podnětům souvisejícím s traumatem.
- Negativní změny v kognici a náladě (např. pocity viny, bezmoci,
odcizení).
- Zvýšená vzrušivost (např. podrážděnost, sebedestruktivní chování,
problémy se spánkem).
Sekundární a
terciární traumatizace
- PTSD se může rozvinout i u svědků násilné události (sekundární
traumatizace).
- Osoby, které pomáhají traumatizovaným (např. záchranáři,
psychologové), mohou trpět terciární traumatizací.
Průběh PTSD
- Symptomy se mohou rozvíjet s latencí od několika týdnů do několika
měsíců.
- U většiny případů dochází ke spontánní remisi, u některých
přetrvávají mírné symptomy.
- U 10 % pacientů může mít PTSD chronický průběh s trvalou změnou
osobnosti.
Možnosti psychologické pomoci
Krizová intervence při a po střelbě
Během střelby
(pokud je to bezpečné):
- Zakrytí oken, zpěv, čtení studentům, vyprávění příběhů
- Objetí, fyzický dotek, ujištění o přicházející pomoci, grounding.
- Práce s dechem, svalová relaxace, imaginace.
Po skončení
nebezpečí:
- Krizová intervence
- Drtivá většina studentů se chce dostat co nejdříve domů.
- Podpořit je v tom a pomoci jim s odchodem (pomoci zavolat rodičům/blízkým)
- Dát všem studentům (nejen přítomným) jasné informace o dostupné pomoci pro období, než se zorganizuje systematičtější pomoc (krizové linky, chaty)
Dlouhodobá psychologická podpora
Empiricky ověřené metody terapie při následcích školní střelby:
- Skupinová terapie (přeživší tuto formu terapie hodnotí jako velmi přínosnou, zároveň je efektivní vzhledem k menší časové náročnosti v poměru počtu lidí, kterým poskytuje prostor událost zpracovat)
- Arteterapie (neverbální vyjádření emocí, příběhu, intrapsychických konfliktů)
- Muzikoterapie
- EMDR (podle EMDR jsou traumatické události lépe zpracovatelné po 3 měsících, kdy může stále trvat období šoku)
- Terapie se zvířaty (možné využití i při krizové intervenci, kdy terapeutická zvířata významně snižují kortizol přeživších)
- Mindfulness (lepší rozeznávání emocí, z dlouhodobého hlediska vyšší kvalita spánku, lepší coping)
- Kognitivně-behaviorální terapie (KBT) zaměřená na trauma
Psychologická pomoc by měla být dostupná minimálně 6 měsíců po události (v praxi - například v USA - však často chybí).
Bariéry vyhledání psychologické pomoci:
I když je psychologická pomoc dostupná (a měla by být co nejvíce nízkoprahová), přeživší ji mnohdy nevyužijí. Roli mohou hrát následující faktory:
- Sebeizolační chování typické po traumatizaci
- Stigma ohledně duševního zdraví
- Syndrom přeživších, pocity viny
- Strach, že léčba zhorší symptomy (př. bojím se o tom mluvit, abych na to nemyslel ještě víc)
- Špatné odhadnutí potřeby pomoci (př. ostatní mají větší právo na pomoc, není to tak zlé, abych šel k psychologovi apod.)
Role školních psychologů a personálu
Pokud byli střelbě přítomni, je důležité mít na paměti, že školní psycholog, učitelé a další zaměstnanci jsou také přeživší.
- Ideálně by v tomto případě měli psychologickou pomoc a dlouhodobou terapii poskytovat externí odborníci.
- Očekávání, že personál „zatne zuby“, je neefektivní a znemožňuje
jim vyrovnat se se situací.
- Učitelé mohou ztrácet entuziasmus a kreativitu učit, mohou se u nich vyskytnou symptomy PTSD - strach vejít do třídy, pocit zodpovědnosti za žáky, výbuchy hněvu při hodinách.
Důležitost na krizi připravených a trauma-informovaných škol:
- Programy jako PBIS, TIPE nebo krizový model SCRSS-FR (viz odkazy níže).
- Školní psycholog by měl mít předem definovanou roli při krizi (např. komunikace s rodiči, komunikace s pozůstalými rodiči, krizová intervence, více vedoucí pozice po krizi apod.) Je důležité, aby bylo předem vykomunikováno, co je ještě v možnostech psychologa a co už je agendou jiných složek. Mělo by být jasné především, co patří do rukou školního psychologa, pokud on sám nebyl přítomný střelbě - zda má závazek přijet na místo, dělat krizovou intervenci apod.
- Screening PTSD u studentů a personálu 1x měsíčně po dobu 6 měsíců (např. online
dotazníky).
- umožňuje snadnější zachycení PTSD ve větších školách, může být jasnou zprávou, že na duševním zdraví záleží
- Hněv studentů: Na vedení nebo personál, který je v jejich očích měl ochránit (nemusí být na vědomé úrovni).
- Strach z velkého shromáždění. Učitelé by měli vědět, že jde o častý jev, normalizovat aktuální prožívání strachu, ale zároveň podporovat postupné zapojení např. prací ve skupinkách.
- Psychoedukace o traumatu: všichni by měli vědět, jak může vypadat flashback (nebo jiné příznaky traumatu), kam se obrátit pro pomoc, základní relaxační techniky.
- Řídili se heslem tří principů: Trpělivost (nemít přehnané nároky), flexibilita (reagovat flexibilně na potřeby studentů i zaměstnanců), citlivost (empatie, respekt k emocím)
- Než se studenti vrátí, nejdříve je potřeba aklimatizace učitelů.
- Podpora a odměňování odvahy, soucitu a altruismu ve škole.
- Aktivní bourání stigmat ohledně duševní péče, učitelé jdou příkladem.
Kolektivní zpracování traumatu
V případových studiích jsou pozitivně hodnoceny následující aktivity podporující společné zotavení:
- Společné malování na stěny
- Hromadný tanec ve škole - tanec po chodbách, ve třídách, zatímco jsou k dispozici krizoví interventi
- Psaní vzkazů a pocitů na panely rozmístěné po škole- forma transformace školního klimatu
- Společné truchlení a loučení s obětmi, rituály
Při všech aktivitách je důležitá dobrovolnost. Zpracovávání traumatu je individuální a nikdy by nemělo být nucené zvnějšku.
Častou reakcí na školní střelbu je "rozprchnutí" studentů na jiné školy. Je to pochopitelné, ale zároveň je nutné zvažovat více faktorů:
- autonomie studentů a jejich právo školu opustit
- ztráta příležitosti projít procesem společného uzdravení se svými spolužáky, kteří zažili totéž
- prostředí nové školy nemusí být trauma-informované a nemusí studentovi poskytovat dostupnou psychologickou podporu a potřebné zázemí pro zotavení se
Na celospolečenské úrovni hrají obrovskou roli média a jejich uchopení události:
- Budují kolektivní paměť dané společnosti, jak se dívá na příběh události, školy, pachatele.
- Medializace může být významným faktorem copy-cat efektu (efekt nápodoby). Škodlivé jsou jakékoliv články glorifikující pachatele, zviditelňující jeho motivy, či dokonce postupy a zbraně. V ideálním případě by nemělo být známé ani jméno a tvář pachatele.
- Jako pozitivní se jeví vyzdvihování hrdinských činů, které se při události staly. Vyprávění jejich příběhů podle některých autorů podporuje znovunabytí pocitu smysluplného světa a zároveň pomáhá uspokojit touhu veřejnosti a médií o události vyprávět příběhy (Berkowitz, 2010).
- Příkladem může být tajemnice FF UK Zdenka Filipová, která během střelby emailem upozornila, co se děje a že je potřeba zamknout jednotlivé místnosti.
- Dalším příkladem může být student historie Tomáš Hercík, který při střelbě na FF UK varoval studenty a pomáhal navigovat policisty.