Dějiny českého knihovnictví v každodennosti

Týden 1: Úvodní organizační hodina

Úvodní informace


Cíle předmětu 

Předmět má v rámci kurikula ISK několik cílů:

  • seznámit vás s hlubším porozuměním dějinnému vývoji českého knihovnictví v literárně-kulturním a literárně-historickém kontextu;
  • umožnit vám získat znalosti významných mezníků a osobností novější historie českého knihovnictví a kriticky je reflektovat v kontextu studia oboru;
  • poskytnout vám příležitost kriticky číst a interpretovat literární i institucionální dokumenty vztahující se k jednotlivým etapám vývoje českého knihovnictví od poloviny 19. století do současnosti.

Po absolvování předmětu budete:

  • chápat novější dějinný vývoj českého knihovnictví v literárně-kulturním a literárně-historickém kontextu;
  • mít znalosti významných mezníků a osobností novější historie českého knihovnictví;
  • mít dovednost kriticky číst a interpretovat literární i institucionální dokumenty vztahující se k jednotlivým etapám vývoje českého knihovnictví od poloviny 19. století do současnosti;
  • schopni písemnou formou kriticky reflektovat téma, které se k novějším dějinám českého knihovnictví vztahují.

Organizace kurzu 

  1. Předmět bude kombinovat vzdělávací formu přednášky a semináře;
  2. Aktivizační metody výuky: práce s různorodými informačními zdroji, kritická práce s vybranými texty literární i neliterární povahy, diskuse, verbální prezentace;
  3. Domácí příprava – četba a kritická reflexe předem zadaných dokumentů kratšího rozsahu

Osnova 


  • 1. a 2.: 1845-1890 (rozmach časopisectví i na lokální úrovni, časopisy pro literaturu, humor, pro ženy, osobnosti Neruda, Hálek, Sládek, Krásnohorská; časopisy vztahující se ke knihovnám a spolkům, rozrůzněnost typů publikací, vztah ke čtení v kontextu školství);
  • 3. a 4.: 1891-1920 (bibliofilie, kultura a styl psaní, moderna, čtenářské publikum, osobnosti Březina, Arnošt Procházka, Šalda, knihovnická činnost pro nevidomé);
  • 5. a 6.: 1921-1945 (knihovny a kontext republiky a protektorátu, významní autoři Masaryk, Čapek, Mahen, Deml, Lidové noviny, První knihovní zákon, česko-německý kontext historie oboru);
  • 7. a 8.: 1946-1960 (ideologie a její vliv na vývoj, funkci a postavení knihoven, důležité sjezdy spisovatelů a jejich závěry v kontextu literární historie, procesy se spisovateli, problémy intelektuálů, Václav Černý, Knihovnický zákon 1959 a jeho vliv na chod knihoven);
  • 9. a 10.: 1961-1989 (ideologie a její vliv na fungování knihovnictví v českých zemích, samizdat, exilová a samizdatová nakladatelství, názorově liberální časopisy, autoři Škvorecký, Hrabal, Šotola, každodennost knihoven – výroční zprávy, cenzura, literatura pro děti a mládež, překladová literatura a knižní kultura jako únik před politickým tlakem);
  • 11. a 12.: 1990-současnost (porevoluční kontext, transformace nakladatelského podnikání, internet, digitalizace, osobnosti Havel, Vaculík, Kundera, nový knihovní zákon 2001 a změna pojetí knihovnické práce);
  • 13.: Společná reflexe předmětu


Ukončení předmětu

  • Zápočet;
  • Docházka a aktivní přístup k tématu předmětu;
  • Odborný esej na předem dohodnuté téma (v rozsahu 5400-9000 znaků);
  • Analytická badatelská práce s digitalizovaným dokumentem;
  • Společná rozprava

Docházka

Výuka probíhá hybridně – prezenčně + online v MS Teams.  Studující splní podmínky docházky dle formy studia: 

  • Prezenční: 75 % docházky, z toho 7x účast prezenčně v učebně, 2x prezenčně nebo online
  • Kombinovaní: minimálně 5 účastí  

Úkoly

 1)  Literárně-kulturní část výuky:

Vyberte si konkrétní téma z literárně-kulturního diskurzu a na toto téma buď napište odborný esej, nebo zpracujte interpretační prezentaci. 

  • Rozsah eseje pro jednotlivce: 2,5 normostrany + sekundární literatura (2,5x 1800 znaků) 
  • Rozsah eseje pro dvojici: 5 normostran + sekundární literatura (5x 1800 znaků) 
Odevzdání eseje

Do ISu vždy ve čtvrtek večer (do 24.00) před následnou úterní výukou.

Pokud si vyberete jako výstup interpretační prezentaci, budete ji prezentovat v té hodině, k jejímuž tematickému okruhu se přihlásíte. 

  • Délka prezentace pro jednotlivce: maximálně 10 minut 
  • Délka prezentace pro dvojici: maximálně 20 minut

2) Historicko-knihovnická část výuky:

V rámci tohoto úkolu zpracujete analytickou badatelskou zprávu (viz podklady v ISu - konkrétní dokument / knihovna / … ve zvoleném tematickém okruhu). V hodině, k jejímuž tématu se přihlásíte pro zpracování badatelského textu, budete ústně (prezenčně nebo online) prezentovat výsledky analytické badatelské činnosti a využijete k tomu vizuální dokumentaci – také kvůli sdílení poznatků s ostatními (digitalizovaný text, digitální fotodokumentace, formát prezentace …).

Odevzdání podkladů

Odevzdání podkladů (badatelská zpráva, různá fotodokumentace k tématu apod.): do ISu vždy ve čtvrtek večer (do 24.00) před následnou úterní výukou.

Pokud si zvolíte formát prezentace k danému tematickému celku také v části literárně-kulturní, budete mít v jedné hodině dvě prezentace (tedy z literárně-kulturní části a z knihovnické části).

  • Délka jedné prezentace pro jednotlivce: maximálně 10 minut 
  • Délka jedné prezentace pro dvojici: maximálně 20 minut 

3)  Recenze

V rámci tohoto úkolu vypracujete písemně a dále budete prezentovat ústně jeden recenzní příspěvek; vybíráte si z níže uvedených možností:

  • recenzní příspěvek na výstup spolužáka – esej
  • recenzní příspěvek na výstup spolužáka – badatelskou zprávu 
  • recenzní příspěvek na text k četbě od doc. Kudrnáče
  • recenzní příspěvek na informace v prezentacích a odborné zdroje v ISu od dr. Mazáčové nebo doc. Kudrnáče 

Jednou z variant recenze je recenze na aktuálně (ve výuce) zadaný text k interpretaci; chce-li ji studující napsat a je-li už přihlášen na recenzi jiného textu nebo jiné práce, je vhodné domluvit se s vyučujícím.  

Na jeden výstup studující/ho (prezentace, esej, badatelská zpráva) bude zpracován vždy pouze jeden recenzní příspěvek. 

Odevzdání recenze: do ISu vždy v neděli (do 24.00) před následnou úterní výukou.

Další informace k ukončení 

Povinnosti studentu k ukonceni predmetu
PDF ke stažení

Upřesňující informace vám poskytnou vyučující na hodině a v hromadném e-mailu.

01 Dejiny ceskeho knihovnictvi uvodni hodina
PDF ke stažení

Kontaktní osoby

doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.

e-mailová adresa: kudrnac@phil.muni.cz

Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

e-mailová adresa: mazacova@phil.muni.cz

Klíčové pojmy

Po absolvování kurzu budete schopni porozumět perspektivě literární a kulturní historie. Konkrétní podstatná témata jsou: knihovnictví, kultura, literatura, dokumenty, ediční praxe, literární historie