Týden 8
William Shakespeare: Hamlet
Ukázka 1 (3.2: s. 92-96)
Úkoly k práci s textem
1. Do jaké míry je Hamletova replika k Ofélii projevem jeho žárlivosti?
2. Vysvětlete funkci označení postav jako Divadelní král a Divadelní královna.
3. Jak je v replikách označován panovník, který se dostane k moci naváděním k vraždě svého předchůdce?
4. Jak rozumíte Královnině replice, že "Ta dáma příliš proklamuje"? Co může tato replika dosvědčovat o Královniných skrytých myšlenkách?
5. Na jakou funkci chóru (známou už z antiky) naráží Ofélie?
6. V čem je scénická poznámka na s. 96 u Luciana na Shakespearovy hry výjimečná?
7. Vysvětlete využití kontrastu krátkých a dlouhých replik v průběhu ukázky.
Ukázka 2 (3.4: s. 106-112)
Úkoly k práci s textem
1. Jak hodnotí Hamletovo předchozí chování Polonius?
2. Vysvětlete, v čem je působivost kopírování struktury matčiných vět Hamletem?
3. Co bylo příčinou zavraždění Polonia? Je v daný okamžik Hamletův vztah k němu stejný jako vztah k matce?
4. Jakými slovy mluví Hamlet o hanebnosti královraždy?
5. Našli byste vysvětlení, jakou strategii sleduje Královna svojí replikou na s. 109? V čem je to geniální Shakespearův kompoziční tah?
6. Ve své poslední replice na s. 110 Hamlet zásadním způsobem proměňuje slovník. Čím si to vykládáte?
7. O jaké své vlastnosti mluví Hamlet tehdy, když spatří Ducha?
9. Z čeho všeho Královna usuzuje, že je Hamlet šílený?
Willam Shakespeare: Sonety