Interaktivní osnova
Počátky Jiřiny Štěpničkové (do poloviny roku 1929)
V tomto týdnu se zaměříme na start divadelní kariéry zkoumané herečky. Při četbě textů postupujte ve stanoveném pořadí. Dělejte si průběžné poznámky a po přečtení všech textů a nalezení a prostudování jednoho primárního pramene vše sepište do výstupu v rozsahu minimálně jedna, maximálně dvě normostrany.
1. Nejprve si přečtěte začátek monografie, kterou o herečce napsal Jindřich Černý (stačí část do s. 25, dále budeme pokračovat příště). Jde o pasáže, které se věnují jejímu dětství, dospívání, studiu na konzervatoři a prvním rolím. Poznamenejte si několik atributů, které vám v Černého portrétu herečky vystupují přednostně. Pokud tušíte, že tyto znaky se ve spojení se Štěpničkovou budou vracet či naopak významně kontrastovat s její další dráhou, zamyslete se proč a v kterých případech.
2. Poté se podívejte na krátký dobový text Jindřicha Honzla, který uvažuje nad možnostmi hereckého projevu v kontextu moderních médií a žánrů. Zkuste si pro sebe vytvořit vlastní definici moderního hereckého projevu - a tedy ideálů, v nichž se formovaly první herecké snahy Štěpničkové.
3. Do třetice si prostudujte krátký úryvek z knihy britského sociologa Chrise Rojeka s prostým názvem Celebrity. Která z pasáží, jaký termín, motiv, příklad či definice vám přijde (přijdou) důležitý(é) v procesu formování diskurzu o Jiřině Štěpničkové a proč? Daří se Vám tuto perspektivu provázat se znaky, které jste si v obrazu Štěpničkové identifikovali při četbě Jindřicha Černého, a spojit s definicí moderního hereckého výrazu?
4. Nakonec si sami najděte jeden primární pramen, který byste ve snaze lépe porozumět zkoumanému období použili. Uveďte plný bibliografický údaj, pramen představte a uveďte, jak přispívá k již pojmenovaným charakteristikám počátků Štěpničkové.
Váš výstup nahrajte do vytvořené úschovny nejpozději do sobotní půlnoci: tedy do 30. 9., 23:59.