Na závěr každého modulu naleznete příklad modelové situace, se kterou se můžete setkat jako učitel či učící knihovník. Tyto příklady nebudou vždy souviset se studijním textem, ale slouží jako podklad pro prezenční výuku.
Úvod
Pedagogická psychologie se postupně konstituovala jako samostatná vědní disciplína, která na jedné straně čerpá poznatky z psychologie, ale současně je pevně zakořeněná v oblasti široce pojaté pedagogiky. V našem pojetí se zde přidává ještě jeden významný pilíř, totiž technologický. Technologie do značné míry mění jak způsoby vzdělávání, tak také některé jeho dimense a struktury.
Budeme postupovat od témat do značné míry obecných (taxonomie vzdělávacích cílů, motivace, hodnocení, interkulturní psychologie, kreativita a inteligence) k tématům primárně školským. Máme přitom na mysli, že předkládáme text informačním pracovníkům, učícím knihovníkům a dalším odborníkům, jejichž působení není často primárně formálně školské, ale má charakter neformálního vzdělávání se vstupy do školního prostředí, často s možností propojit výuku presenční s online.
Text si neklade za cíl být dalším kompendiem pedagogické psychologie, jak se o to (více či méně zdařile) snaží především (v českém prostředí známé) publikace Mareše, Kohoutka či Fontany:
Kohoutek, R. (1996). Základy pedagogické psychologie. Akademické nakladatelství CERM.
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portál.
Fontana, D. (2014). Psychologie ve školní praxi. Portál.
Chce nabídnout především eklekticky koncipovaný pohled na problematiku pedagogické psychologie široce se opírající o zdroje odborné i popularizační tak, aby čtenář mohl co nejsnadněji dojít k detailním informacím v oblastech, které jsou pro něj zajímavé. Předložený text je kurátorským projektem, strukturou, se kterou mohou studenti volně zacházet podle svého zájmu a současně získají alespoň základní nárys pedagogické psychologie tak, aby byli v základních obrysech vybaveni pro práci ve školní třídě i knihovně.
Text se do značné míry (především v první polovině) opírá o autorovu předchozí knihu:
Černý, M. (2018) Pedagogicko-psychologické otázky online vzdělávání. Masarykova univerzita.