Konkláve (2024, r. Edward Berger) patří mezi silné herecké filmy letošních Oscarů. Papežský thriller nabízí napínavou a chvílemi i zábavnou podívanou do zákulisí volby nového papeže, v hlavních rolích s Ralphem Fiennesem (kardinál Lawrence), Stanleym Tuccim (kardinál Bellini) či Isabellou Rossellinniovou (sestra Agnes). Co je na jejich herectví pozoruhodného a ocenění hodného? Jak pracují se svými těly, obličeji a hlasy? A jak interagují s dalšími formálními filmovými prostředky?
V další lekci se podíváme na zábavnější, ale pro reflexi a zhodnocení mnohem daleko náročnější hereckou výzvu než představuje drama - komediální herectví. Projekci filmu Boratův navázaný telefim (2020, r. Jason Woliner) bude následovat diskuze a přednáška na téma jak a čím dosahují herci před filmovou kamerou komického účinku? Čím se komediální herci odlišují od svých etablovanějších kolegů specializovaných na drama? A má komika limity dané genderem?
Rozlišit mezi hlavní a vedlejší rolí zvládneme bez většího rozmýšlení, jasno má také teorie i jednotlivé herecké kategorie v rámci udílení výročních cen. Podle jakých kritérií dělíme postavy na hrdiny či hrdinky a vedlejší figury? Jsou herci vedlejších rolí obsazování podle jiných principů než pro role hlavní? Jak mohou herecky naložit s vymezeným prostorem? Na filmu Zkrocená hora (USA 2005, r. Ang Lee) si ukážeme, že zdaleka ne vždy lze kreslit jednoduché dělící čáry.