Filmové herectví
Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D.
Filmové herectví
Info
Období
jaro 2025

Ačkoliv málokdo by si troufl napadnout tvrzení týkající se hereckého ztvárnění postav jako integrální součásti filmových děl, přece jen tato problematika pro filmovou teorii vždy představovala rizikovou oblast. Většina diváků cítí, že rozezná dobrý, respektive přesvědčivý herecký výkon od špatného, nicméně ve valné většině se jedná o čistě intuitivní soudy a hodnocení, založené spíš na empatii či sympatiích nebo na vágních koncepcích typu talentu. V případě těchto laických soudů se však často vytrácí vnímání herectví jako specifické tvůrčí práce a tato profese se stává neviditelnou; na okraji širšího zájmu pak zůstávají ty herecké výtvory, které jsou vytvořeny v non-realistickém duchu anebo jejichž cílem je zprostředkování abstraktnějších koncepcí na úkor externalizace individuální psýché.

V tomto přednáškovém kurzu se zaměříme na lepší porozumění a uchopení herecké akce v audiovizuálních médiích a záznamech – co přesně herci dělají? Lze jejich tvůrčí práci zřetelně oddělit od dalších vyjadřovacích prostředků filmové a audiovizuální formy? Proč je herectví slepou skvrnou filmové teorie? A existují ve filmovém herectví trendy či se jedná o~tvůrčí práci nadčasových kvalit?

Organizace kurzu:

Jednotlivé lekce vždy ve čtvrtek od 16:00 do 19:40, celkem proběhne 11 přednášek. Materiály budou k dispozici jak v interaktivní osnově (četba + prezentace), tak ve studijních materiálech v ISu (filmy či jiné AV materiály). 

Z důvodu státních svátků 1. a 8. 5. proběhnou dvě přednášky v náhradních termínech: 21. 2. od 14:00 do 17:40 a 28. 3. od 16:00 do 19:05.

Dvě dubnové lekce odpadnou v důsledku exkurze do NFA (17. 4.) a čtecího týdne (24. 4.).

Absolvování předmětu:

V průběhu kurzu zazní devět širších otázek. Tři z nich si studentstvo na konci kurzu vybere a odpoví na ně. Každá z odpovědí musí být v rozsahu 300 - 500 slov, splněný úkol se tedy musí pohybovat v rozsahu 900 - 1500 slov. Vložte všechny své odpovědi do souboru .doc či .odt a vložte jej do jedné ze tří termínovaných odevzdáváren.

Abyste získali hodnocení A, je zapotřebí:

- dodržet stanovený rozsah (hlavně jeho dolní hranici)

- v každé odpovědi pracovat alespoň s jedním odborným textem

- demonstrovat náležitý vhled do vybrané problematiky 

- přesvědčivě aplikovat vybrané koncepty na zvolené příklady.

- své odpovědi přehledně strukturovat, čtivě popsat a srozumitelně argumentovat; bez gramatických či výrazných stylistických chyb. Užívejte prosím celé věty, nikoliv hesla či odrážky.

- dodržujte formální pravidla. Text by měl obsahovat jak poznámky pod čarou, tak finální soupis použitých zdrojů. 

Termíny pro odevzdání: 23. 5., 15. 6. a 30. 6. 2025


Konkláve (2024, r. Edward Berger) patří mezi silné herecké filmy letošních Oscarů. Papežský thriller nabízí napínavou a chvílemi i zábavnou podívanou do zákulisí volby nového papeže, v hlavních rolích s Ralphem Fiennesem (kardinál Lawrence), Stanleym Tuccim (kardinál Bellini) či Isabellou Rossellinniovou (sestra Agnes). Co je na jejich herectví pozoruhodného a ocenění hodného? Jak pracují se svými těly, obličeji a hlasy? A jak interagují s dalšími formálními filmovými prostředky?

Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 2. 2025 do 28. 2. 2025.
Nyní studovat

V další lekci se podíváme na zábavnější, ale pro reflexi a zhodnocení mnohem daleko náročnější hereckou výzvu než představuje drama - komediální herectví. Projekci filmu Boratův navázaný telefim (2020, r. Jason Woliner) bude následovat diskuze a přednáška na téma jak a čím dosahují herci před filmovou kamerou komického účinku? Čím se komediální herci odlišují od svých etablovanějších kolegů specializovaných na drama? A má komika limity dané genderem?

Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat nyní – od 21. 2. 2025 do 28. 3. 2025.
Nyní studovat

Rozlišit mezi hlavní a vedlejší rolí zvládneme bez většího rozmýšlení, jasno má také teorie i jednotlivé herecké kategorie v rámci udílení výročních cen. Podle jakých kritérií dělíme postavy na hrdiny či hrdinky a vedlejší figury? Jsou herci vedlejších rolí obsazování podle jiných principů než pro role hlavní? Jak mohou herecky naložit s vymezeným prostorem? Na filmu Zkrocená hora (USA 2005, r. Ang Lee) si ukážeme, že zdaleka ne vždy lze kreslit jednoduché dělící čáry.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat nyní – od 3. 3. 2025 do 9. 3. 2025.
Obsazování dle typu (typecasting)
Učitel doporučuje studovat od 10. 3. 2025 do 16. 3. 2025.
Týden 5
Učitel doporučuje studovat od 17. 3. 2025 do 23. 3. 2025.
Týden 6
Učitel doporučuje studovat od 24. 3. 2025 do 30. 3. 2025.
Týden 7
Učitel doporučuje studovat od 31. 3. 2025 do 6. 4. 2025.
Týden 8
Učitel doporučuje studovat od 7. 4. 2025 do 13. 4. 2025.
Týden 9
Učitel doporučuje studovat od 14. 4. 2025 do 20. 4. 2025.
Týden 10
Učitel doporučuje studovat od 21. 4. 2025 do 27. 4. 2025.
Týden 11
Učitel doporučuje studovat od 28. 4. 2025 do 4. 5. 2025.
Týden 12
Učitel doporučuje studovat od 5. 5. 2025 do 11. 5. 2025.
Předchozí