FAVh065 Filmové herectví

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Jelínek Gmiterková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 16:00–20:40 C34, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4., kromě Čt 22. 5. ; a Pá 21. 2. 14:00–18:40 C34, Pá 28. 3. 14:00–18:40 C34
Předpoklady
Nejsou - předmět je povinně volitelný.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Ačkoliv málokdo by si troufl napadnout tvrzení týkající se hereckého ztvárnění postav jako integrální součásti filmových děl, přece jen tato problematika pro filmovou teorii vždy představovala rizikovou oblast. Většina diváků cítí, že rozezná dobrý, respektive přesvědčivý herecký výkon od špatného, nicméně ve valné většině se jedná o čistě intuitivní soudy a hodnocení, založené spíš na empatii či sympatiích nebo na vágních koncepcích typu talentu. V případě těchto laických soudů se však často vytrácí vnímání herectví jako specifické tvůrčí práce a tato profese se stává neviditelnou; na okraji širšího zájmu pak zůstávají ty herecké výtvory, které jsou vytvořeny v non-realistickém duchu anebo jejichž cílem je zprostředkování abstraktnějších koncepcí na úkor externalizace individuální psýché.
V tomto přednáškovém kurzu se zaměříme na lepší porozumění a uchopení herecké akce v audiovizuálních médiích a záznamech – co přesně herci dělají? Lze jejich tvůrčí práci zřetelně oddělit od dalších vyjadřovacích prostředků filmové a audiovizuální formy? Proč je herectví slepou skvrnou filmové teorie? A existují ve filmovém herectví trendy či se jedná o tvůrčí práci nadčasových kvalit?
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu studenti:
- Budou seznámeni s hlavními metodologickými nástroji a prameny pro výzkum filmového herectví
- Porozumí historickému vývoji vybraných hereckých metod, přístupů a škol
- Budou schopni prohloubenější reflexe hereckých výkonů
- Budou vnímat hereckou práci v širších souvislostech, zejména s přihlédnutím k rolím zprostředkovatelů a zastupitelů
Osnova
  • Jednotlivé lekce přiblíží následující okruhy:
  • - Lekce 1 – úvod, organizace kurzu, proč je filmové herectví slepou skvrnou filmové teorie?
  • - Lekce 2 – Komediální herectví versus herectví dramatické/psychologické
  • - Lekce 3 – Herectví němé kinematografie
  • - Lekce 4 – nástup zvuku a tzv.herecká otázka
  • - Lekce 5 Hvězdy a hvězdný systém, včetně herectví typového
  • - Lekce 6 – Metodické herectví a herecká proměna
  • - Lekce 7 – Genderové aspekty herectví – udržitelnost a stárnutí
  • - Lekce 8 – Herci vedlejších rolí a komparz
  • - Lekce 9 – Herectví jako práce, vč. oceňování
  • - Lekce 10 – Prostředníci I: casting, agenti, školy
  • - Lekce 11 – Prostředníci II: režie, kostým, maska
  • - Lekce 12 – Reflexe hereckých výkonů (kritiky, komentáře, nástroje)
Literatura
    povinná literatura
  • KLEVAN, Andrew (2005): Film Performance. From Achievement to Appreciation. London, New York: Wallflower.
  • SHINGLER, Martin (2012): Star Studies. A Critical Guide. London: BFI.
  • Movie acting, the film reader. Edited by Pamela Robertson Wojcik. 1st pub. New York: Routledge, 2004, viii, 240. ISBN 0415310253. info
  • Acting in the cinema. Edited by James Naremore. Berkeley: University of California Press, 1988, ix, 307 p. ISBN 9780520910669. info
Výukové metody
Série přednášek věnovaná jednotlivým aspektům dané problematiky, včetně projekcí.
Metody hodnocení
Písemný test složený ze série uzavřených a hlavně otevřených otázek.
Náhradní absolvování
Předmět lze absolvovat v~náhradní podobě s~pomocí studijní opory.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2025/FAVh065/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2026.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/FAVh065