K předmětu je vytvořen kurz v moodlince: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782 Heslo pro vstup do moodlinky obdrží studující první týden výuky předmětu.
Komunikace s vyučují bude probíhat kromě tradiční výuky také přes platformu TEAMS.
Cíle předmětuK cílům předmětu patří získání základních poznatků o stavbě a funkci lidského organismu, podání přehledu o ontogenetických obdobích, základních infekčních onemocněních a důležitých neinfekčních chorobách hromadného výskytu a jejich prevenci v dětském věku (srdečně-cévní, nádorová a metabolická onemocnění, alergie, osteoporóza) a dále získání základních informací z oblasti laické první pomoci. Předmět přináší syntetické informace z oblasti medicínských oborů upravené pro potřeby posluchačů pedagogické fakulty. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch a preventivní opatření.Výstupy z učeníPo absolvování tohoto předmětu bude studující: schopen vysvětlit souvislosti mezi ontogenetickými obdobími a typickými onemocněními daného věku; posoudit rizikové faktory v dětském věku a dospívání; orientovat se v problematice etiologie, prevence a léčby nemocí dětského věku; vysvětlit příznaky a příčiny stavů ohrožujících zdraví a život děti i dospělých a navrhne preventivní opatření vzniku chronických neinfekčních chorob; v modelové situaci předvede správný postup laické první pomoci; poznat nejčastější poruchy ve struktuře a funkci regulačních soustav a chápe důsledky těchto poruch pro výkonnost lidského jedince, zejména v dětském věku; získané znalosti dokáže student využívat v pedagogické práci a při výchově dětí; chápat specifické potřeby dětského organismu.OsnovaObsah přednášek: - 1. Základní pojmy, růst a vývoj, rozdělení ontogenetického vývoje, sekulární trend. Prenatální vývoj, porod. Novorozenec.
- 2. Kojenec, význam kojení. Batole. Prevence úrazů.
- 3. Předškolní a mladší školní věk.
- 4. Starší školní věk. Adolescence a puberta. Rizikové chování dospívajících.
- 5.-12. Biologické zákonitosti (vývoj orgánů, posouzení tělesného vývoje dítěte, typy tělesné stavby, současné vývojové změny). Hierarchie živých soustav, buňka, tkáň. Stavba a funkce jednotlivých orgánových soustav
- Obsah cvičení:
- 1. Oplození a prenatální vývoj člověka - výukový videopořad s doplňkovým výkladem, diskuse. Základy prenatální diagnostiky.
- 2. Asistovaná reprodukce, problematika dárcovství oocytů, videopořady s výkladem a diskusí. Ukázky z teratologie – demonstrace, portály k prevenci vrozených vývojových vad. Projekt InTime.
- 3. Předškolní a školní věk – vliv školního prostředí na zdraví žáků; školní nábytek – vady páteře, vady zraku – základní vyšetřovací metody; vliv obuvi na klenbu nohy – vyšetření klenby nohy. Alergie v dětském věku a škola.
- 4. Adolescence a puberta - základy reprodukčního zdraví.
- 5. - 12. Orgánové soustavy - stavba a funkce. Využití didaktických pomůcek (modely, pokusy). Exkurze – anatomické muzeum. Exkurze – transfuzní stanice - dle možností.
Literaturapovinná literatura- World Health Organization: https://www.who.int/
- Biologie člověk a základy zdravovědy. E-kurzu: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016, 269 stran. ISBN 9788024633572. info
- Biologie pro psychology a pedagogy. Edited by Jan Šmarda. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 420 s. ISBN 8071789240. info
doporučená literatura- European Centre for Disease Prevention and Control. ECDC. https://www.ecdc.europa.eu/en/about-ecdc
- VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie I pro 2. ročník středních zdravotnických škol. 3., dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 112 s. ISBN 8073330210. info
- VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie 2 : pro 3. ročník středních zdravotnických škol. 3. dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 240 s. ISBN 8073330237. info
Výukové metodyVýuka probíhá formou přednášek a cvičení. Přednášky jsou zpracovány formou prezentací a doplněné odkazy na doporučenou studijní literaturu a internetové zdroje. Dílčí témata cvičení jsou prezentována pomocí didaktických prostředků a pomůcek.Ve výuce je využíván moodl kurz: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782. Zde jsou dostupné všechny výukové materiály včetně aktivit, které slouží k procvičování učebního obsahu a podpoře sebereflexe a spolupráce.Metody hodnoceníAktivní účast v praktickém cvičení, seminář - závěrečný znalostní test, přednáška je zakončena ústní zkouškou.