Biologie člověka a základy zdravovědy
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Biologie člověka a základy zdravovědy
K předmětu je vytvořen kurz v moodlince: 
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782 

Heslo pro vstup do moodlinky obdrží studující první týden výuky předmětu.

Komunikace s vyučují bude probíhat kromě tradiční výuky také přes platformu TEAMS.


Cíle předmětu
K cílům předmětu patří získání základních poznatků o stavbě a funkci lidského organismu, podání přehledu o ontogenetických obdobích, základních infekčních onemocněních a důležitých neinfekčních chorobách hromadného výskytu a jejich prevenci v dětském věku (srdečně-cévní, nádorová a metabolická onemocnění, alergie, osteoporóza) a dále získání základních informací z oblasti laické první pomoci. Předmět přináší syntetické informace z oblasti medicínských oborů upravené pro potřeby posluchačů pedagogické fakulty. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch a preventivní opatření.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude studující: schopen vysvětlit souvislosti mezi ontogenetickými obdobími a typickými onemocněními daného věku; posoudit rizikové faktory v dětském věku a dospívání; orientovat se v problematice etiologie, prevence a léčby nemocí dětského věku; vysvětlit příznaky a příčiny stavů ohrožujících zdraví a život děti i dospělých a navrhne preventivní opatření vzniku chronických neinfekčních chorob; v modelové situaci předvede správný postup laické první pomoci; poznat nejčastější poruchy ve struktuře a funkci regulačních soustav a chápe důsledky těchto poruch pro výkonnost lidského jedince, zejména v dětském věku; získané znalosti dokáže student využívat v pedagogické práci a při výchově dětí; chápat specifické potřeby dětského organismu.
Osnova
Obsah přednášek: 
  • 1. Základní pojmy, růst a vývoj, rozdělení ontogenetického vývoje, sekulární trend. Prenatální vývoj, porod. Novorozenec.
  • 2. Kojenec, význam kojení. Batole. Prevence úrazů.
  • 3. Předškolní a mladší školní věk.
  • 4. Starší školní věk. Adolescence a puberta. Rizikové chování dospívajících.
  • 5.-12. Biologické zákonitosti (vývoj orgánů, posouzení tělesného vývoje dítěte, typy tělesné stavby, současné vývojové změny). Hierarchie živých soustav, buňka, tkáň. Stavba a funkce jednotlivých orgánových soustav
  • Obsah cvičení:
  •  1. Oplození a prenatální vývoj člověka - výukový videopořad s doplňkovým výkladem, diskuse. Základy prenatální diagnostiky.
  • 2. Asistovaná reprodukce, problematika dárcovství oocytů, videopořady s výkladem a diskusí. Ukázky z teratologie – demonstrace, portály k prevenci vrozených vývojových vad. Projekt InTime.
  • 3. Předškolní a školní věk – vliv školního prostředí na zdraví žáků; školní nábytek – vady páteře, vady zraku – základní vyšetřovací metody; vliv obuvi na klenbu nohy – vyšetření klenby nohy. Alergie v dětském věku a škola.
  • 4. Adolescence a puberta - základy reprodukčního zdraví.
  • 5. - 12. Orgánové soustavy - stavba a funkce. Využití didaktických pomůcek (modely, pokusy). Exkurze – anatomické muzeum. Exkurze – transfuzní stanice - dle možností.
Literatura
    povinná literatura
  • World Health Organization: https://www.who.int/
  • Biologie člověk a základy zdravovědy. E-kurzu: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016, 269 stran. ISBN 9788024633572. info
  • Biologie pro psychology a pedagogy. Edited by Jan Šmarda. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 420 s. ISBN 8071789240. info
    doporučená literatura
  • European Centre for Disease Prevention and Control. ECDC. https://www.ecdc.europa.eu/en/about-ecdc
  • VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie I pro 2. ročník středních zdravotnických škol. 3., dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 112 s. ISBN 8073330210. info
  • VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie 2 : pro 3. ročník středních zdravotnických škol. 3. dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 240 s. ISBN 8073330237. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení. Přednášky jsou zpracovány formou prezentací a doplněné odkazy na doporučenou studijní literaturu a internetové zdroje. Dílčí témata cvičení jsou prezentována pomocí didaktických prostředků a pomůcek.
Ve výuce je využíván moodl kurz: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782.  Zde jsou dostupné všechny výukové materiály včetně aktivit, které slouží k procvičování učebního obsahu a podpoře sebereflexe a spolupráce.
Metody hodnocení
Aktivní účast v praktickém cvičení, seminář - závěrečný znalostní test, přednáška je zakončena ústní zkouškou.

Cílem tohoto týdne je seznámit se základními pojmy ontogeneze a fázemi ontogenetického vývoje. Z ontogenetického vývoje se zaměříme především na prenatální a perinatální období, uvědomíme si, jak náš životní styl ovlivňuje šanci na oplodnění a zdravý prenatální vývoj. Budeme se také zabývat problematikou odkládaného rodičovství a jeho riziky a možnostmi asistované reprodukce.

Kapitola obsahuje:
7
PDF
Učitel doporučuje studovat od 16. 9. 2024 do 22. 9. 2024.

Jaký zdravotní význam má kojení? Souvisí nějak (ne)kojení s výskytem chronických neinfekčních chorob? Proč jsou batolata ohroženou skupinou dětí a jaká je možná prevence úrazů v tomto období?

Učitel doporučuje studovat od 23. 9. 2024 do 29. 9. 2024.

Jaká jsou zdravotní specifika a rizika spojená s předškolním obdobím a mladším školním věkem? Jak moc je v životě dítěte zásadní zahájení povinné školní docházky v souvislosti s jeho životním stylem?

Učitel doporučuje studovat od 30. 9. 2024 do 6. 10. 2024.

Co je to syndrom rizikového chování dospívajících? Čím je specifické období puberty a jaký dopad může mít nevhodné chování v tomto věku na pozdější život člověka?

Učitel doporučuje studovat od 7. 10. 2024 do 13. 10. 2024.

Na které preventivní prohlídky a screeningové programy by měl chodit dospělý jedinec? Co je to syndrom staří a jaká je jeho možná prevence?

Učitel doporučuje studovat od 14. 10. 2024 do 20. 10. 2024.

Znáte stavbu funkci jednotlivých orgánových soustav? Víte jak spolu souvisí soustava kardiovaskulární a trávící nebo třeba dýchání a příjem potravy? Co můžeme udělat pro zdraví jednotlivých orgánových soustav?

Učitel doporučuje studovat od 21. 10. 2024 do 27. 10. 2024.
Předchozí