PdF:VZB11 Biologie člověka a základy zdr - Informace o předmětu
VZB11 Biologie člověka a základy zdravovědy
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VZB11/Kombi01: So 21. 9. 9:00–12:50 učebna 27, Pá 11. 10. 8:00–11:50 učebna 27, Pá 8. 11. 9:00–12:50 učebna 27, J. Reissmannová
VZB11/PrezPred01: Út 10:00–11:50 učebna 30, J. Reissmannová
VZB11/PrezSem01: Čt 9:00–10:50 učebna 36, J. Reissmannová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S) (4)
- Cíle předmětu
- K cílům předmětu patří získání základních poznatků o stavbě a funkci lidského organismu, podání přehledu o ontogenetických obdobích, základních infekčních onemocněních a důležitých neinfekčních chorobách hromadného výskytu a jejich prevenci v dětském věku (srdečně-cévní, nádorová a metabolická onemocnění,alergie, osteoporóza) a dále získání základních informací z oblasti laické první pomoci. Předmět přináší syntetické informace z oblasti medicínských oborů upravené pro potřeby posluchačů pedagogické fakulty. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch a preventivní opatření.
- Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto předmětu bude studující: schopen vysvětlit souvislosti mezi ontogenetickými obdobími a typickými onemocněními daného věku; posoudit rizikové faktory v dětském věku a dospívání; orientovat se v problematice etiologie, prevence a léčby nemocí dětského věku; vysvětlit příznaky a příčiny stavů ohrožujících zdraví a život děti i dospělých a navrhne preventivní opatření vzniku chronických neinfekčních chorob; v modelové situaci předvede správný postup laické první pomoci; poznat nejčastější poruchy ve struktuře a funkci regulačních soustav a chápe důsledky těchto poruch pro výkonnost lidského jedince, zejména v dětském věku; získané znalosti dokáže student využívat v pedagogické práci a při výchově dětí; chápat specifické potřeby dětského organismu.
- Osnova
- Obsah přednášek: 1. Základní pojmy, růst a vývoj, rozdělení ontogenetického vývoje, sekulární trend. Prenatální vývoj, porod. Novorozenec.
- 2. Kojenec, význam kojení. Batole. Prevence úrazů.
- 3. Předškolní a mladší školní věk.
- 4. Starší školní věk. Adolescence a puberta. Rizikové chování dospívajících.
- 5.-12. Biologické zákonitosti (vývoj orgánů, posouzení tělesného vývoje dítěte, typy tělesné stavby, současné vývojové změny). Hierarchie živých soustav, buňka, tkáň. Stavba a funkce jednotlivých orgánových soustav.
- Obsah cvičení: 1. Oplození a prenatální vývoj člověka - výukový videopořad s doplňkovým výkladem, diskuse. Základy prenatální diagnostiky.
- 2. Asistovaná reprodukce, problematika dárcovství oocytů, videopořady s výkladem a diskusí. Ukázky z teratologie – demonstrace, portály k prevenci vrozených vývojových vad. Projekt InTime.
- 3. Předškolní a školní věk – vliv školního prostředí na zdraví žáků; školní nábytek – vady páteře, vady zraku – základní vyšetřovací metody; vliv obuvi na klenbu nohy – vyšetření klenby nohy. Alergie v dětském věku a škola.
- 4. Adolescence a puberta - základy reprodukčního zdraví.
- 5. - 12. Orgánové soustavy - stavba a funkce. Využití didaktických pomůcek (modely, pokusy). Exkurze – anatomické muzeum. Exkurze – transfuzní stanice - dle možností.
- Literatura
- povinná literatura
- World Health Organization: https://www.who.int/
- Biologie člověk a základy zdravovědy. E-kurzu: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782
- MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016, 269 stran. ISBN 9788024633572. info
- Biologie pro psychology a pedagogy. Edited by Jan Šmarda. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 420 s. ISBN 8071789240. info
- doporučená literatura
- European Centre for Disease Prevention and Control. ECDC. https://www.ecdc.europa.eu/en/about-ecdc
- VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie I pro 2. ročník středních zdravotnických škol. 3., dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 112 s. ISBN 8073330210. info
- VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie 2 : pro 3. ročník středních zdravotnických škol. 3. dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 240 s. ISBN 8073330237. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek a cvičení. Přednášky jsou zpracovány formou prezentací a doplněné odkazy na doporučenou studijní literaturu a internetové zdroje. Dílčí témata cvičení jsou prezentována pomocí didaktických prostředků a pomůcek. Ve výuce je využíván moodl kurz: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782 Zde jsou dostupné všechny výukové materiály.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast v praktickém cvičení, seminář - závěrečný znalostní test, přednáška je zakončena ústní zkouškou.
- Studijní opora
- https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VZB11