VZB11 Biologie člověka a základy zdravovědy

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/2/0. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZB11/Kombi01: So 21. 9. 9:00–12:50 učebna 27, Pá 11. 10. 8:00–11:50 učebna 27, Pá 8. 11. 9:00–12:50 učebna 27, J. Reissmannová
VZB11/PrezPred01: Út 10:00–11:50 učebna 30, J. Reissmannová
VZB11/PrezSem01: Čt 9:00–10:50 učebna 36, J. Reissmannová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
K cílům předmětu patří získání základních poznatků o stavbě a funkci lidského organismu, podání přehledu o ontogenetických obdobích, základních infekčních onemocněních a důležitých neinfekčních chorobách hromadného výskytu a jejich prevenci v dětském věku (srdečně-cévní, nádorová a metabolická onemocnění,alergie, osteoporóza) a dále získání základních informací z oblasti laické první pomoci. Předmět přináší syntetické informace z oblasti medicínských oborů upravené pro potřeby posluchačů pedagogické fakulty. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch a preventivní opatření.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude studující: schopen vysvětlit souvislosti mezi ontogenetickými obdobími a typickými onemocněními daného věku; posoudit rizikové faktory v dětském věku a dospívání; orientovat se v problematice etiologie, prevence a léčby nemocí dětského věku; vysvětlit příznaky a příčiny stavů ohrožujících zdraví a život děti i dospělých a navrhne preventivní opatření vzniku chronických neinfekčních chorob; v modelové situaci předvede správný postup laické první pomoci; poznat nejčastější poruchy ve struktuře a funkci regulačních soustav a chápe důsledky těchto poruch pro výkonnost lidského jedince, zejména v dětském věku; získané znalosti dokáže student využívat v pedagogické práci a při výchově dětí; chápat specifické potřeby dětského organismu.
Osnova
  • Obsah přednášek: 1. Základní pojmy, růst a vývoj, rozdělení ontogenetického vývoje, sekulární trend. Prenatální vývoj, porod. Novorozenec.
  • 2. Kojenec, význam kojení. Batole. Prevence úrazů.
  • 3. Předškolní a mladší školní věk.
  • 4. Starší školní věk. Adolescence a puberta. Rizikové chování dospívajících.
  • 5.-12. Biologické zákonitosti (vývoj orgánů, posouzení tělesného vývoje dítěte, typy tělesné stavby, současné vývojové změny). Hierarchie živých soustav, buňka, tkáň. Stavba a funkce jednotlivých orgánových soustav.
  • Obsah cvičení: 1. Oplození a prenatální vývoj člověka - výukový videopořad s doplňkovým výkladem, diskuse. Základy prenatální diagnostiky.
  • 2. Asistovaná reprodukce, problematika dárcovství oocytů, videopořady s výkladem a diskusí. Ukázky z teratologie – demonstrace, portály k prevenci vrozených vývojových vad. Projekt InTime.
  • 3. Předškolní a školní věk – vliv školního prostředí na zdraví žáků; školní nábytek – vady páteře, vady zraku – základní vyšetřovací metody; vliv obuvi na klenbu nohy – vyšetření klenby nohy. Alergie v dětském věku a škola.
  • 4. Adolescence a puberta - základy reprodukčního zdraví.
  • 5. - 12. Orgánové soustavy - stavba a funkce. Využití didaktických pomůcek (modely, pokusy). Exkurze – anatomické muzeum. Exkurze – transfuzní stanice - dle možností.
Literatura
    povinná literatura
  • World Health Organization: https://www.who.int/
  • Biologie člověk a základy zdravovědy. E-kurzu: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016, 269 stran. ISBN 9788024633572. info
  • Biologie pro psychology a pedagogy. Edited by Jan Šmarda. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 420 s. ISBN 8071789240. info
    doporučená literatura
  • European Centre for Disease Prevention and Control. ECDC. https://www.ecdc.europa.eu/en/about-ecdc
  • VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie I pro 2. ročník středních zdravotnických škol. 3., dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 112 s. ISBN 8073330210. info
  • VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie 2 : pro 3. ročník středních zdravotnických škol. 3. dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 240 s. ISBN 8073330237. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení. Přednášky jsou zpracovány formou prezentací a doplněné odkazy na doporučenou studijní literaturu a internetové zdroje. Dílčí témata cvičení jsou prezentována pomocí didaktických prostředků a pomůcek. Ve výuce je využíván moodl kurz: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782 Zde jsou dostupné všechny výukové materiály.
Metody hodnocení
Aktivní účast v praktickém cvičení, seminář - závěrečný znalostní test, přednáška je zakončena ústní zkouškou.
Studijní opora
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2782
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VZB11