Service design workshop
Bc. Erik Vaněk
Service design workshop
Info
Období
jaro 2025
Vítejte v kurzu Service design workshop 👋


V průběhu jarního semestru 2025 v kurzu společně projdeme témata, která jsou relevantní zejména pro druhou polovinu (druhý diamant) tzv. designového procesu.

Během kurzu Service design workshop budeme v roce 2025 probírat témata související zejména s druhou částí tzv. double diamond frameworku.


Získané znalosti a kompetence budou studující kurzu aplikovat při práci na svých týmových projektech. Tyto budou, společně s individuálními reflexemi na konci semestru, klíčovým podkladem pro kolokvium a následné úspěšné absolvování předmětu.

Výuka kurzu se skládá ze tří hlavních komponent:

  • osobní synchronní setkání  představení teoretických základů a praktických cvičení pro vstřebání probírané látky
  • asynchronní studium poskytnutých materiálů – v průběhu každého studijního bloku bude poskytnuta sada studijních materiálů, která bude rozdělena na povinné a dobrovolné
  • práce na týmových projektech – při práci na týmových projektech studující prokazují a prohlubují nabyté znalosti v průběhu kurzu

Osobní setkávání

V průběhu semestru se osobně potkáme na 6 synchronních setkáních. Setkání se konají každý sudý čtvrtek mezi 10:00 – 12:40 v místnosti L32. Kurz je vyučování pouze kontaktní formou. Ta je vhodně doplněna asynchronní spoluprací na platformě MS Teams.

Setkáme se tedy v těchto termínech:

  • 20.2.
  • 6.3.
  • 20.3.
  • 3.4.
  • 17.4.
  • 15.5.

Mezi posledními dvěmi setkáními je téměř měsíční pauza zapříčiněná svátkem práce. I přestože se nepotkáme osobně, v interaktivní osnově se objeví materiály k doporučenému samostudiu. Zároveň v tomto období bude probíhat finalizace týmových projektů a toto časové okno může být pro jejich finalizaci užitečné.

Nejvhodnější nástroj pro komunikaci mimo osobní setkání je dedikovaný kanál v rámci MS Teams.

Průběh osobních setkání

Během osobních setkání budeme kombinovat tři základní módy spolupráce:

  • "frontální" probírání témat spojených se zaměřením kurzu
  • vzájemné sdílení průběhu práce na projektech a zjištění ze samostudia poskytovaných materiálů
  • společná práce na týmových projektech – ať už v rámci stanovených týmů nebo napříč

Rád bych v průběhu kurzu co nejvíce využíval principu flipped classroom a co nejvíce minimalizoval frontální přednášení.

V průběhu semestru se dotkneme následujících témat:

  • problem framing
  • ideace
  • facilitace workshopů
  • (AI-asistované) prototypování
  • agilní řízení týmu a iterativní vývoj produktů a služeb
  • uživatelské testování
  • role tzv. produktového tria 
  • tvorba business casů

Podmínky ukončení kurzu

Pro úspěšné ukončení kurzu je potřeba splnit tři podmínky:

  • aktivní účast alespoň na 4 z 6 osobních setkáních
  • zapojení do týmového projektu a doložení vlastního zapojení na něm
  • individuální reflexe na konci semestru cca 2 A4
    • první polovina reflektuje spolupráci v týmu, dosažené výsledky a zjištění pro vlastní (profesní) budoucnost
    • druhá rozebere nejzajímavější zjištění získaná studiem materiálů a popíše nově nabyté kompetence a znalosti

Týmové projekty a jejich výsledky budeme společně sdílet během posledního setkání 15.5.

V případě, že by pro někoho bylo z různých důvodů (např. nenadálé zdravotní potíže, ...) nemožné splnit výše popsané podmínky pro ukončení kurzu a stále budete mít zájem o úspěšné ukončení, obraťte se na mě co nejdříve.

Termíny kolokvia

Kolokvia se budou moci zúčastnit studenti a studentky, kteří úspěšně splňují podmínky ukončení kurzu. Podmínkou pro účast na kolokviu je odevzdání individuální reflexe nejpozději 48 hodin před jeho konáním.

Termíny kolokvií jsou:

  • 29.5. 8:00–9:00
  • 29.5. 9:00–10:00
  • 5.6. 8:00–9:00
  • 5.6. 9:00–10:00
  • 12.6. 8:00–9:00
  • 12.6. 9:00–10:00

Práce s interaktivní osnovou

V průběhu semestru budu průběžně otevírat v interaktivní osnově tematické bloky spojené s aktuálně probíranými tématy. Udělám maximum pro to bloky otevírat co nejrychleji abyste mohli čerpat znalosti pro své semestrální projekty. Zpřístupnění nového bloku v interaktivní osnově bude vždy oznámeno v kanálu na MS Teams.

Studijní materiály

Interaktivní osnova bude složena z materiálů různých formátů a médií. Od článků na odborných portálech či soukromých webech jednotlivých autorů a autorek, přes doporučenou literaturu, videa na Youtube či podcasty. Zdroje v každém bloku budou rozděleny na povinné a dobrovolné.

Průřezové studijní mateirály z nichž lze čerpat v průběhu celého semestru

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Zároveň budu velice rád pokud budete mít k danému bloku zdroje, které považujete za hodnotné, abyste jej sdíleli jak se spolužáky a spolužačkami, tak i se mnou. Ať už v kanálu na MS Teams nebo jinou vhodnou formou. Cílem je se vzájemně obohatit a inspirovat.

Velká část materiálů bude v anglickém jazyce.

Principy kuzu

Je to workshop

Už z definice se jedná spíše o workshop než o sérií přednášek. Nějaké základní množství znalostí je třeba předat frontální podobou. Moje snaha bude v průběhu kurzu maximalizovat množství času, kdy budeme na věcech pracovat a učit se společně.

Průvodcovství spíš než kázání

Svou roli v kurzu vnímám zejména jako průvodcovskou a ne kazatelskou. Rád předám své znalosti z různých oblastí a domén. Zároveň budu ale rád, pokud mě budete mít chuť doplnit nebo klidně i rozporovat. Budu se snažit kurzem provázet co nejpoctivěji a tak, abyste si odnesli maximum nových kompetencí, znalostí a příjemných zážitků.

Otevřenost a zvídavost

Byl bych rád kdybychom do kurzu všichni přistoupili s otevřeností a zvídavostí. Zvídavost v kombinaci s empatií považuju za jedny z klíčových kompetencí kvalitních designerů a designerek. Pokusme se tak ke společně strávenému času přistoupit.

Týmové projekty

Cílem týmových projektu je si procvičit jednotlivé znalosti a kompetence získávané v průběhu kurzu. Velký důraz bude kladen na vzájemnou spolupráci, smysluplné rozdělování úkolů, dekompozici větších tématických celků na menší části a práci se zpětnou vazbou.

Pro úspěšné ukončení kurzu, úspěšnou prezentaci průběhu práce na projektu a tvorbu závěrečné reflexe je důležitější popsat klíčové poznatky a zjištění z práce na projektu než samotný výsledek. Hlavním cílem není dodat exkluzivní výsledek, ale co nejvíce si z kurzu odnést, zažít a vstřebat pro vlastní praxi. Zároveň v případě poctivě vedeného a řízeného projektu lze očekávat, že kvalitní výsledek přijde jako příjemný postranní benefit.

Během práce na týmových projektech doporučuju zvážit dodržení těchto průběžných milníků. Finální prezentace 15.5. je jediný termín, který je třeba pro úspěšné ukončení předmětu dodržet.


Kapitola obsahuje:
4
Obrázek
1
Studijní text

V průběhu týmového projektu projdete fázemi:

  • formulace designové výzvy či příležitosti, kterou se chcete zabývat
  • ideace možných řešení
  • prioritizace
  • prototypování návrhů řešení
  • ověření funkčnosti návrhů
  • iterace
  • tvorba závěrečné zprávy v podobě tzv. business casu


Podklady k jednotlivým osobním setkáním

V průběhu prvního bloku nastavujeme vzájemná očekávání od kurzu, probíráme témata projektů a co nás v průběhu semestru čeká

Kapitola obsahuje:
2
Video
1
Studijní text
Setkání 3 – prioritizace nápadů
Setkání 4 – prototypování a design critique
Setkání 5 – testování funkčnosti
Setkání 6 – závěrečné setkání





Předchozí