FF:ISKM48 Service design workshop - Informace o předmětu
ISKM48 Service design workshop
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Roman Sellner Novotný (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
Bc. Erik Vaněk (cvičící) - Garance
- PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 10:00–12:40 L32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/15, pouze zareg.: 21/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 18/15 - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz si dává za cíl holisticky probrat roli designerů a designerek v moderních produktových týmech a organizacích. Zaměříme se na kompetence samotné designové praxe jako je důležitost definování správných problémů, příprava a vedení workshopů, práce se zpětnou vazbou nebo třeba jak vývoj AI nástrojů proměňuje povahu designerského řemesla.
Sekundárním cílem je studenty a studentky seznámit s praktickými informacemi pro úspěšné zvládnutí designerské role ve své profesní praxi. V rámci kurzu si studenti osvojí praktické informace, nástroje a frameworky, které lze ihned ve své praxi uplatnit.
Nad rámec designérských kompetencí probereme jakou roli mohou designeři a designerky v organizacích hrát, jaký vliv na jejich role má tzv. designová vyspělost organizace a jak efektivně spolupracovat s kolegy a kolegyněmi mimo design. - Výstupy z učení
- Absolventi*ky budou po ukončení kurzu schopni:
Pojmenovat klíčové designerské kompetence a aplikovat je v praxi
Využít základní designerské nástroje a frameworky
Připravit a odvést workshop na konkrétní téma
Porozumět roli designerů a designerek v organizacích - Osnova
- Klíčová témata, kterým se v průběhu kurzu budeme věnovat
- Produktové trio – co to je, jaké jej tvoří role, co od sebe potřebují a jak spolu mohou efektivně spolupracovat
- Definice problému – definování těch správných problémů
- Workshopové techniky – design studio, ideační workshopy, design critique, retrospektiva
- Agilní softwarové metodiky a jejich příchutě
- Prototypování a práce se zpětnou vazbou jako výzkumné nástroje a cesty pro snižování rizik
- Designová vyspělost a její dopad na práci designérů a designerek
- Role AI v designovém procesu – AI asistovaný výzkum, imaginace, kód či prototypování
- Design / UX engineering – prolínání designerských a inženýrských kompetencí
- Literatura
- KLEMENT, Alan. When Coffee and Kale Compete: Become great at making products people will buy. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2018. ISBN 978-1534873063.
- A design system business case & business benefits — the ultimate guide. Online. KÁNINSKÝ, Matěj. UX Collective. 2020. Dostupné z: https://uxdesign.cc/a-design-system-business-case-business-benefits-the-ultimate-guide-cc2e09715ab.
- MONTEIRO, Mike. Design is a job. 2. A Book Apart, 2022. ISBN 1952616263.
- HALL, Erika. Conversational design. A Book Apart, 2018. ISBN 1937557677.
- This is service design doing, : applying service design thinking in the real world : a practitioners' handbook. Edited by Marc Stickdorn - Adam Lawrence - Markus Hormess - Jakob Schneider. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, 2018, xxiii, 541. ISBN 9781491927182. info
- Výukové metody
- Přednášky, workshopy
- Metody hodnocení
- Týmový projekt, individuální reflexe
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/ISKM48