ISKM48 Service design workshop

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Roman Sellner Novotný (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
Bc. Erik Vaněk (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 10:00–12:40 L32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/15, pouze zareg.: 21/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 18/15
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz si dává za cíl holisticky probrat roli designerů a designerek v moderních produktových týmech a organizacích. Zaměříme se na kompetence samotné designové praxe jako je důležitost definování správných problémů, příprava a vedení workshopů, práce se zpětnou vazbou nebo třeba jak vývoj AI nástrojů proměňuje povahu designerského řemesla.

Sekundárním cílem je studenty a studentky seznámit s praktickými informacemi pro úspěšné zvládnutí designerské role ve své profesní praxi. V rámci kurzu si studenti osvojí praktické informace, nástroje a frameworky, které lze ihned ve své praxi uplatnit.

Nad rámec designérských kompetencí probereme jakou roli mohou designeři a designerky v organizacích hrát, jaký vliv na jejich role má tzv. designová vyspělost organizace a jak efektivně spolupracovat s kolegy a kolegyněmi mimo design.
Výstupy z učení
Absolventi*ky budou po ukončení kurzu schopni:
Pojmenovat klíčové designerské kompetence a aplikovat je v praxi
Využít základní designerské nástroje a frameworky
Připravit a odvést workshop na konkrétní téma
Porozumět roli designerů a designerek v organizacích
Osnova
  • Klíčová témata, kterým se v průběhu kurzu budeme věnovat
  • Produktové trio – co to je, jaké jej tvoří role, co od sebe potřebují a jak spolu mohou efektivně spolupracovat
  • Definice problému – definování těch správných problémů
  • Workshopové techniky – design studio, ideační workshopy, design critique, retrospektiva
  • Agilní softwarové metodiky a jejich příchutě
  • Prototypování a práce se zpětnou vazbou jako výzkumné nástroje a cesty pro snižování rizik
  • Designová vyspělost a její dopad na práci designérů a designerek
  • Role AI v designovém procesu – AI asistovaný výzkum, imaginace, kód či prototypování
  • Design / UX engineering – prolínání designerských a inženýrských kompetencí
Literatura
  • KLEMENT, Alan. When Coffee and Kale Compete: Become great at making products people will buy. CreateSpace Independent Publishing Platform, 2018. ISBN 978-1534873063.
  • A design system business case & business benefits — the ultimate guide. Online. KÁNINSKÝ, Matěj. UX Collective. 2020. Dostupné z: https://uxdesign.cc/a-design-system-business-case-business-benefits-the-ultimate-guide-cc2e09715ab.
  • MONTEIRO, Mike. Design is a job. 2. A Book Apart, 2022. ISBN 1952616263.
  • HALL, Erika. Conversational design. A Book Apart, 2018. ISBN 1937557677.
  • This is service design doing, : applying service design thinking in the real world : a practitioners' handbook. Edited by Marc Stickdorn - Adam Lawrence - Markus Hormess - Jakob Schneider. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, 2018, xxiii, 541. ISBN 9781491927182. info
Výukové metody
Přednášky, workshopy
Metody hodnocení
Týmový projekt, individuální reflexe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/ISKM48