Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D.
Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností

Vítejte v interaktivní osnově předmětu Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností...

Obsah této interaktivní osnovy Vás provede jednotlivými týdny výuky a usnadní Vám orientaci v daném předmětu. 

Zde najdete všechny důležité informace, prezentace a další základní studijní materiály společně s povinnými úkoly a odkazy pro jejich odevzdávání, a taky další rozšiřující a inspirativní materiály k dané problematice. Interaktivní osnova obsahuje taky řadu podpůrných úkolu k zamyšlení a lepšímu pochopení probírané problematiky

Vzhledem k aktuální situaci bude výuka předmětu probíhat kombinací asynchronní a synchronní online výuky.

Pro dotazy k předmětu obecně a pro vzájemnou komunikaci a sdílení inspirací využijte diskusní fórum předmětu:   

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text

Možnosti poznávání světa

V rámci poznávání sebe sama i svého okolí, tedy světa který nás obklopuje, si vytváříme jistou představu. Tato představa pak musí zapadat do určitého paradigmatu, který o sebe a o světě kolem nás máme. Pokud se naše poznání vymyká tomuto stanovenému paradigmatu, mění se i náš přístup k vyhodnocování sebe sama a světa kolem nás.

Pro pochopení problematiky paradigmatu doporučuji podívat se na Thomase Samuela Khuna a na jeho dílo Struktura vědeckých revolucí. Určitou představu můžete získat i z článku dostupného zde.

Literatury, která rozebírá možnosti sebepoznávání a poznávání světa je samozřejmě spousta, my se ale budeme věnovat diskuzi navazující na studium níže uvedeného textu.  

Pročtěte si tedy následující text, zamyslete se nad příklady, které jsou v něm uvedeny a pouvažujte, jestli jste podobné situace již zažili ve svém životě. Budeme o nich pak diskutovat.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2020/FC6804/105816311/Covey_-_Paradigma_ptnpleyi.pdf

Další zajímavou oblastí, která ovlivňuje způsob jakým poznáváme svět, je oblast vyprávění příběhů. Příběh se v lidské společnosti vypráví od nepaměti a pomáhají spoluvytvářet naši kulturu i poznání. Existovali i společenství, kde byl právní řád založen na vypravěčské schopnosti zvoleného vůdce, který na pravidelných setkáních celé komunity předříkal platný právní řád, a pokud nějakou oblast zapomněl zmínit, nebo upravil, mělo se za to, že se změnil právní řád. 

Pročtěte si následující text, a pouvažujte o dalších příkladech významu příběhů. Budeme o nich pak diskutovat. 

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2020/FC6804/105816311/Hronik_-_Pribehy.pdf

Klíčové kompetence

V souvislosti s poznáváním světa a sebe sama je důležité rozvíjet i své klíčové kompetence a základní dovednosti a to v rámci celoživotního vzdělávání. Takto k tomu přistupuje i Evropská komise spolu s členskými státy. Víc informací zde.

Styl učení

Styly učení jsou definovány jako postupy při učení, které jedinec v určitém období svého vývoje preferuje“ (Mareš, 1998). 

VISUAL - zrakově-obrazový (vizuální) styl učení
učení nejlépe probíhá, pokud je učivo prezentováno v obrazové podobě, tj. prostřednictvím obrázků, schémat, diagramů, grafů, map, fotografií, videa, filmu, symbolů...

AURAL - sluchový styl učení
učení nejlépe probíhá, pokud je učivo prezentováno slovně a učící se ho slyší, tj. preferovány jsou přednášky, zvukové nahrávky nebo diskuze...

READ/WRITE - zrakově-slovní (verbální) styl učení
učení nejlépe probíhá, pokud je učivo v psané podobě, tj. v podobě učebních textů, případně s možností psaní si poznámek, učící se je následně schopen si zapamatovat a zpětně vybavit i rozsáhlé pasáže textu...

KINESTETICKÝ - pohybový styl učení
učení nejlépe probíhá, pokud je spojeno s aktivitou, tj. pokud je možno si předmět poznávání a učení osahat, manipulovat s ním, pohybovat se, prakticky si ho vyzkoušet...

Každý z nás má tedy určitý styl učení, který mu vyhovuje a i z toho důvodu je dobré tento pro nás vyhovující styl učení identifikovat. pro identifikaci stylu učení je vhodné využít dotazníku VARK. Klidně si to vyzkoušejte :).

Komunikace

Komunikace představuje důležitou dovednost, kompetenci, kterou v životě potřebujeme pro úspěšnou (vlastně jakoukoliv) interakci s ostatními. O to víc využije komunikační dovednosti a správné návyky při komunikaci s jinými manažér, ať již při obchodním jednání, nebo vnitrofiremní komunikaci.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2020/FC6804/105816311/Buchtova_-_Komunikacni_dovednosti.pdf

Vedení a motivování zaměstnanců

Mezi dovednosti, kterými by měl zkušený a schopný vedoucí pracovník, manažér, oplývat, lze nepopíratelně zařadit i schopnost vést a patřičným způsobem ovlivňovat ostatní lidi, zejména své pořízené zaměstnance. V následujícím textu jsou přiblíženy přístupy k motivaci a stimulaci pracovníků a jak tyto poznatky využít v praxi.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2020/FC6804/105816311/Bedrnova_-_Motivace.pdf

Asertivita

V rámci rozvoje komunikačních dovedností a schopnosti vést ostatní pracovníky, za současného vyhovění požadavkům nadřízených, může docházet ke komplikovaným situacím. V těchto situacích pak může docházet k různým, někdy až krizovým, okamžikům a manažer potřebuje využít svých schopností aby nepodléhal panice a dokázal si zachovat určitou míru integrity, bez podléhání tlakům okolí. V této souvislosti lze využít asertivity, která zohledňuje nejen komunikační dovednosti, ale i stabilitu osobnosti. vyžaduje, aby se člověk rozhodoval sám za sebe a za rozhodnutí nesl odpovědnost.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2020/FC6804/105816311/Prasko_-_Asertivita.pdf

Time management

"Čas je nejcennějším zdrojem našeho úspěchu. Potřebujeme čas na práci, čas na přemýšlení, čas na vzdělávání, čas na odpočinek a zábavu i čas na lásku a přátelství. To vše je podmínkou úspěchu. Úspěch však nepřijde sám a kdo o něj chce usilovat, musí se v prvé řadě naučit zacházet efektivně se svým časem."

Tohle, a mnoho dalšího, se dočtete v části níže uvedené knihy, která je věnována problematice Time managementu v rámci širšího rozboru manažerských technik.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2020/FC6804/105816311/Suler_-_Time_management.pdf
Předchozí