Pro dotazy k předmětu obecně a pro vzájemnou komunikaci a sdílení inspirací využijte diskusní fórum předmětu:
Možnosti poznávání světa
V rámci poznávání sebe sama i svého okolí, tedy světa který nás obklopuje, si vytváříme jistou představu. Tato představa pak musí zapadat do určitého paradigmatu, který o sebe a o světě kolem nás máme. Pokud se naše poznání vymyká tomuto stanovenému paradigmatu, mění se i náš přístup k vyhodnocování sebe sama a světa kolem nás.
Pro pochopení problematiky paradigmatu doporučuji podívat se na Thomase Samuela Khuna a na jeho dílo Struktura vědeckých revolucí. Určitou představu můžete získat i z článku dostupného zde.
Literatury, která rozebírá možnosti sebepoznávání a poznávání světa je samozřejmě spousta, my se ale budeme věnovat diskuzi navazující na studium níže uvedeného textu.
Pročtěte si tedy následující text, zamyslete se nad příklady, které jsou v něm uvedeny a pouvažujte, jestli jste podobné situace již zažili ve svém životě. Budeme o nich pak diskutovat.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2020/FC6804/105816311/Covey_-_Paradigma_ptnpleyi.pdf
Další zajímavou oblastí, která ovlivňuje způsob jakým poznáváme svět, je oblast vyprávění příběhů. Příběh se v lidské společnosti vypráví od nepaměti a pomáhají spoluvytvářet naši kulturu i poznání. Existovali i společenství, kde byl právní řád založen na vypravěčské schopnosti zvoleného vůdce, který na pravidelných setkáních celé komunity předříkal platný právní řád, a pokud nějakou oblast zapomněl zmínit, nebo upravil, mělo se za to, že se změnil právní řád.
Pročtěte si následující text, a pouvažujte o dalších příkladech významu příběhů. Budeme o nich pak diskutovat.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2020/FC6804/105816311/Hronik_-_Pribehy.pdf
Klíčové kompetence
V souvislosti s poznáváním světa a sebe sama je důležité rozvíjet i své klíčové kompetence a základní dovednosti a to v rámci celoživotního vzdělávání. Takto k tomu přistupuje i Evropská komise spolu s členskými státy. Víc informací zde.
Styl učení
„Styly učení jsou definovány jako postupy při učení, které jedinec v určitém období svého vývoje preferuje“ (Mareš, 1998).
VISUAL - zrakově-obrazový (vizuální) styl učení
učení nejlépe probíhá, pokud je učivo prezentováno v obrazové podobě, tj. prostřednictvím obrázků, schémat, diagramů, grafů, map, fotografií, videa, filmu, symbolů...
AURAL - sluchový styl učení
učení nejlépe probíhá, pokud je učivo prezentováno slovně a učící se ho slyší, tj. preferovány jsou přednášky, zvukové nahrávky nebo diskuze...
READ/WRITE - zrakově-slovní (verbální) styl učení
učení nejlépe probíhá, pokud je učivo v psané podobě, tj. v podobě učebních textů, případně s možností psaní si poznámek, učící se je následně schopen si zapamatovat a zpětně vybavit i rozsáhlé pasáže textu...
KINESTETICKÝ - pohybový styl učení
učení nejlépe probíhá, pokud je spojeno s aktivitou, tj. pokud je možno si předmět poznávání a učení osahat, manipulovat s ním, pohybovat se, prakticky si ho vyzkoušet...
Každý z nás má tedy určitý styl učení, který mu vyhovuje a i z toho důvodu je dobré tento pro nás vyhovující styl učení identifikovat. pro identifikaci stylu učení je vhodné využít dotazníku VARK. Klidně si to vyzkoušejte :).
Komunikace
Komunikace představuje důležitou dovednost, kompetenci, kterou v životě potřebujeme pro úspěšnou (vlastně jakoukoliv) interakci s ostatními. O to víc využije komunikační dovednosti a správné návyky při komunikaci s jinými manažér, ať již při obchodním jednání, nebo vnitrofiremní komunikaci.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2020/FC6804/105816311/Buchtova_-_Komunikacni_dovednosti.pdf
Vedení a motivování zaměstnanců
Mezi dovednosti, kterými by měl zkušený a schopný vedoucí pracovník, manažér, oplývat, lze nepopíratelně zařadit i schopnost vést a patřičným způsobem ovlivňovat ostatní lidi, zejména své pořízené zaměstnance. V následujícím textu jsou přiblíženy přístupy k motivaci a stimulaci pracovníků a jak tyto poznatky využít v praxi.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2020/FC6804/105816311/Bedrnova_-_Motivace.pdf
Asertivita
V rámci rozvoje komunikačních dovedností a schopnosti vést ostatní pracovníky, za současného vyhovění požadavkům nadřízených, může docházet ke komplikovaným situacím. V těchto situacích pak může docházet k různým, někdy až krizovým, okamžikům a manažer potřebuje využít svých schopností aby nepodléhal panice a dokázal si zachovat určitou míru integrity, bez podléhání tlakům okolí. V této souvislosti lze využít asertivity, která zohledňuje nejen komunikační dovednosti, ale i stabilitu osobnosti. vyžaduje, aby se člověk rozhodoval sám za sebe a za rozhodnutí nesl odpovědnost.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2020/FC6804/105816311/Prasko_-_Asertivita.pdf
Time management
"Čas je nejcennějším zdrojem našeho úspěchu. Potřebujeme čas na práci, čas na přemýšlení, čas na vzdělávání, čas na odpočinek a zábavu i čas na lásku a přátelství. To vše je podmínkou úspěchu. Úspěch však nepřijde sám a kdo o něj chce usilovat, musí se v prvé řadě naučit zacházet efektivně se svým časem."
Tohle, a mnoho dalšího, se dočtete v části níže uvedené knihy, která je věnována problematice Time managementu v rámci širšího rozboru manažerských technik.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2020/FC6804/105816311/Suler_-_Time_management.pdf