Po absolvování kurzu by studenti měli být schopni:
a) popsat specifické techniky a metody používané školním psychologem v praxi při různých zakázkách s různými klienty včetně jejich výhod a možných rizik;
b) analyzovat problémy v oblasti školní praxe a zvolit vhodnou diagnostickou a intervenční techniku při práci s jednotlivcem, třídou i malou skupinou dětí;
c) vytvořit plán práce školního psychologa;
d) zvažovat etické aspekty práce školního psychologa s jednotlivými klienty.
POŽADAVKY NA UKONČENÍ KURZU
Kurz je zakončen skupinovým kolokviem. Kolokvia se mohou zúčastnit pouze studenti, kteří splnili následující podmínky:
Aktivní účastí se rozumí kromě interakce s vyučujícími také případná příprava na blok dle pokynů vyučujícího zadaná v interaktivní osnově k příslušnému bloku.
Jednotlivé bloky probíhají v termínech: 25. 9.; 9.10.; 23.10.; 6. 11.; 20. 11.; 4. 12. 2023.
Seminární práce:
Vaším úkolem bude vypracování seminární práce na zadané téma týkající se praktické situace v oblasti školní psychologie. Zadání jsou vypsána v rozpisu témat a studenti se k nim přihlašují v ISu od 25. 9. od 17:00 do 25. 10 včetně. Jednotlivá zadání vychází z látky probírané v jednotlivých blocích.
Úkolem vaší práce bude navrhnout možný postup práce školního psychologa při dané zakázce, popsat jednotlivé kroky, použité techniky, jejich výhody a možná rizika, zvážit alternativní možnosti postupu práce. Cílem práce je tedy navrhnout a zdůvodnit řešení vybraného školně-psychologického problému.
Cílem je umět aplikovat teoretické i praktické dovednosti získané v tomto i dalších psychologických předmětech na konkrétní oblast školně-psychologického problému.
Minimální a maximální rozsah nejsou omezeny.
Termín pro odevzdání práce je 4. 12. 2023.
Kolokvium:
Kolokvium bude sestávat z rozboru vaší seminární práce a přípravy v podobě seznamu literatury. Vaším úkolem bude najít si ke čtyřem z šesti bloků studii, jejíž výsledky by byly využitelné v praxi školního psychologa, a vymyslet možnou aplikaci těchto poznatků do praxe. Např. u práce s jednotlivcem si zvolíte úzkostné dítě, pokusíte se najít studii, která se tomuto tématu věnuje a která má potencionální praktický dopad na práci s úzkostným dítětem na půdě školy a tento praktický aspekt popíšete.
Kolokvium bude probíhat ve skupinách po 4 - 6 lidech, termíny budou vypsány na konci semestru.
Bonusový úkol:
Jako ŠP budete potřebovat různé “letáčky” na nástěnku, do pracovny nebo pro děti, rodiče či učitele na rozebrání. V praxi z mé zkušenosti na jejich vytváření již není až tak moc času, takže je fajn mít nějaké v zásobě.
Bonusový úkol - vytvořit leták na nějaké vhodné téma (může se jednat o leták pro děti, rodiče i učitele).
Možná témata: Tipy na lepší usínání; Jak se lépe soustředit; Co je a co není žalování; Jak zvládat neúspěch; Jak si najít kamarády; Co říct, když je někdo smutný.
Lze si vymyslet cokoliv dalšího, podmínkou je zapsání do online tabulky zde a odsouhlasení vyučující.
K letáku dostanete zpětnou vazbu od vyučujících a bude následně k dispozici také pro ostatní spolužáky. Potencionálně tak můžete v kurzu získat více praktických letáků do vaší praxe :-)
V případě, že splníte bonusový úkol, stačí vám k závěrečnému kolokviu pouze 3 namísto původních 4 studií :-)
ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ
Student je na základě splnění předchozích požadavků hodnocen prospěl - neprospěl.
Základní literatura ke kurzu: