Zde naleznete pokyny a informace k průběhu výuky, požadavkům na účast, zadání úkolů a způsobu ukončení.
Asi každý z nás se bohužel někdy ve veřejném prostoru setkal, ať již jako svědek nebo dokonce oběť, s různými nadávkami, výzvami nebo i fyzickými útoky, které byly motivovány předsudky nebo nenávistí vůči lidem, na které mířily nebo jichž se týkaly. S rozmachem moderních technologií a internetu se čím dál častěji s takovými projevy setkáváme v podobě komentářů pod příspěvky na sociálních sítích nebo v diskusích pod články různých online zpravodajských serverů. Jsou takové projevy nějak právně regulované? Mají ti, kdo se jich dopouštějí, pravdu, když tvrdí, že jsou přece při svém počínání chráněni svobodou projevu? Platí právo na internetu stejně jako mimo něj? A jak vlastně souvisí problematika předsudečné nenávisti s diskriminací? To vše a možná i něco více si zkusíme společně odkrýt na našem prvním setkání. Vyučující: Jana Vomelová, zadání prvního úkolu
Ženy mají stejná práva jako muži. Za poslední století dosáhly veškeré formální rovnosti s muži – mohou volit a být voleny, mohou studovat a pracovat, mohou vlastnit majetek. Přesto však tvoří dominantní část populace ohrožené chudobou. Vydělávají v průměru o pětinu méně než muži, přestože dosahují stejné úrovně vzdělání a kvalifikace. Jsou násobně častěji obětmi domácího násilí a sexuálního násilí či obtěžování. Muži zase mají v případě rozvodu či rozchodu problém domoci se srovnatelného podílu péče o vlastní děti. O tom, jak jsou pravidla a instituce nastavené, rozhodují vrcholné mocenské orgány, ve kterých jsou ženy výrazně podreprezentovány. Budeme se bavit o tom, proč tomu tak je a podíváme se na některé případy ochránce, ve kterých hrálo pohlaví či rodičovství hlavní roli. Vyučující: Barbara Kubátová, průběžné dotazy k organizaci a zpracovávání prvního úkolu
"Radši bych skočil z okna, než skončit u stejnopohlavního páru!"... "Transgender lidé jsou mi bytostně odporní!"... Tyto a další urážlivé nebo ponižující výroky (schválně... víte, kteří politici uvedené prohlásili?) slýchají queer lidé v Česku ze strany veřejně činných osob nezřídka. Kdo jsou ale vlastně queer lidé, jak se jim v Česku aktuálně žije a jaké je jejich právní postavení? O tom si budeme povídat na dalším semináři. Zaměříme se přitom především na problematiku právního postavení tzv. homoparentálních (chcete-li "duhových") rodin, ale také na institut změny pohlaví a některé lidskoprávní souvislosti. A nebyla by to klinika, kdybychom si nerozebrali některé řešené případy z praxe. Konečně vám jako milovník historie slibuji exkurz do queer historického bulváru! :) Vyučující: Karel Suda, zadání druhého úkolu
Na tomto setkání se budeme bavit o tom, jak právo chrání lidi s postižením. Přímá diskriminace, nepřímá diskriminace, přiměřená opatření, přístupnost, univerzální design, inkluze. Váháte, co tyto pojmy přesně znamenají a jaký je mezi nimi rozdíl? Po semináři budete mít jasno. Zároveň prozkoumáme, co jako právníci a právničky můžete poradit rodičům dítěte s poruchou pozornosti, které škola neumí vzdělávat, člověku s mentálním postižením, kterému banka brání nakládat s finančními prostředky, nebo zaměstnanci, který ze zdravotních důvodů potřebuje přeložit na pracoviště blíže domovu. Vyučující: Veronika Bazalová, průběžné dotazy k organizaci a zpracovávání druhého úkolu
Podle odhadů žije v Česku asi čtvrt milionu Romů. Ve školách se ale o historii Romů moc nedozvíme a ve společnosti vůči nim panuje spousta předsudků. Jaké to je narodit se jako romské dítě v sociálně vyloučené lokalitě? Jak to ovlivní šance na vzdělání? V jakých dalších oblastech může být etnický původ překážkou? Jaký je vztah mezi romskou etnicitou, sociálním znevýhodněním a chudobou? Co můžeme udělat ke zlepšení situace Romů? Umožňuje český právní řád někoho zvýhodnit na základě etnicity? Všechny tyto otázky se nám spojí v příběhu jedné rodiny. Společně jím projdeme a podíváme se, jaké je být Romem v Česku. Vyučující: Lucie Obrovská a Jana Mikulčická, zadání třetího úkolu
Bez judikatury by to (nejenom) v antidiskriminačním právu nešlo. Interpretovat zákaz diskriminace nám pomáhají rozhodnutí českých, evropských a někdy i zahraničních soudů. Které soudy, o čem a jak rozhodují? A dělají to vůbec správně? To jsou otázky pro naše poslední setkání. Vyučující: Lenka Křičková, průběžné dotazy k organizaci a zpracovávání třetího úkolu