Ahoj surdopedie neboli úvod do světa lidí se sluchovým postižením
Mgr. Marína Štibrányiová
Ahoj surdopedie neboli úvod do světa lidí se sluchovým postižením
Dobrý den, vážení studující, 
jmenuji se Marína Štibrányiová a jsem v cílové rovince obhájit PhD. Kromě akademické činnosti a hledání toho, jak na vysokoškolskou pedagogiku (stále hledám a těším se na vaši aktivitu, podporu a reflexi) jsem si jako bokovku dala neziskový sektor, ze kterého čerpám své zkušennosti. Aktivně jsem deset let působila ve Spolku uživatelů kochleárního implantátu, kde jsem mimo jiné pořádala zotavovací akce pro uživatele kochleárního implantátu. Vyzkoušela jsem si na pár let i projektovou práci, která mě po studiu vrátila zpátky na fakultu. Výsledky mé projektové práce najdete na www.zazitek.zsheureka.cz nebo vyhledáním projektu Zážitkem k porozumění. Nejvíce mi k srdci přirostla cílovka mladých uživatelů kochleárního implantátu, se kterými jsem rostla v rámci akcí SUKI na vlastní triko a EURO-CIU Summer Camp 2024. 

Respektuji formálnost, jako vymezení bezpečných hranic. Třeba Dobrý den, Maríno, je za mě ideální oslovení, pokud mě potřebujete kontaktovat. Prosím, zkuste mi nepsat emaily, ale napište mi do chatu na MS Teams (teamsy jsou preferovanou komunikační platformou MUNI). Odpovídám primárně v pracovní době. 

Těším se na setkávání ve výuce

Marína

Vítejte v kurzu, který vás provede světem lidí se sluchovým postižením. 🦻🤟

Projdeme deseti základními tématy (viz 👇 ), ve kterých se budeme věnovat především porozumění kontextu. 🌍

Nečekejte stálou frontální výuku a opisování z prezentací, to neuznávám. Studijní materiály naleznete zde v interaktivní osnově, ty využijte ke studiu, z těch si tvořte zápisky. Z těchto materiálů bude sestaven závěrečný test, který bude ověřovat především terminologické znalosti. V prezenčních setkáních se však budeme věnovat především pochopení kontextu, diskusi a vašemu zájmu a otázkám, které vás budou napadat. Doporučuji si tedy před setkáním projít téma a nechat se zaujmout

Choďte na setkání, budeme hodně diskutovat, hledat, poznávat a spolupracovat. 

Jak na ukončení kurzu

Kurz je ukončen testem (protože je skupina početně velká a bohužel nemám kapacitu se s vámi setkat osobně). Test je zaškrtávací, jedna správná odpověď, 70% úspěšnost vám zaručí zelené políčko v ISu. Test není snadný, pokud se na něj nebudete připravovat a chodit do výuky. 

Studium je vaše zodpovědnost, dělejte si s vaším časem, co uznáte za vhodné. Pokud chybíte a nechcete a potřebujete se doptat, porozumět, napište mi. Buď vyřešíme po chatu, hovoru nebo se setkáme osobně. 

Test bude mít jeden předtermín a následně tři termíny v řádném zkouškovém období. 

Disability Language Guide
Language is dynamicand nuanced, changing at a rapid pace at along with social norms, perceptions, and opportunities for inclusion. The following, written by Labib Rahman and reviewedand approved by the Stanford Disability Initiative, is a starter guide (non-exhaustive, non-definitive) forconsidering disability equity (and practicing deference to individual experiences) in the words we use as an institutional community.
Sluchové postižení v audiovizuální tvorbě

Dovzdělejte se o problematice z filmů, seriálů a dokumentů. 

Přidejte případně i vy tvorbu, která není uvedena. Dokument je otevřený.

Proč je tohle téma důležité, a to nejen pro ty co se chystají na dráhu specializace logopedie a surdopedie. Co byste vlastně měli o tomhle světě vědět, abyste třeba mohli být nápomocni vašemu okolí.

Chapter contains:
2
Image
3
PDF
1
Study text
1
Web

Tato lekce je zaměřená na anatomii a fyziologii slyšení a proč je důležité znát celou sluchovou dráhu.

Chapter contains:
4
Image
5
Web

V této lekci se podíváme na možnosti technologií, které umožňují zlepšení sluchové percepce. Třeba jak se dá kompenzovat sluch a jak se dá kompenzovat zvuk.

Chapter contains:
9
Image
1
Homework Vault
1
Study text

V této lekci se podíváme na důsledky sluchového postižení, které se projevují v oblasti komunikačních kompetencí, kognitivních funkcí a socializace. Zaměříme se především na ontogenezi řeči a řečový projev ovlivněný sluchovým postižením.

Chapter contains:
9
Image
1
PDF
1
Study text
3
Web

Tato lekce odhaluje široké spektrum možností jak si můžeme vyměňovat myšlenky. Od geneze k porozumění.

Chapter contains:
5
Image
1
PDF
1
Study text
2
Web

V této lekci nahlédneme do systému včasné intervence. Na rozvoj jazyka a tím pádem i myšlení je omezený čas a odborná multioborová intervence je jednou ze základních činností speciálního pedagoga.

Chapter contains:
6
Image
1
Study text
5
Web

V této kapitole navážeme na včasnou intervenci a přeneseme se do systému vzdělávání od mateřské školy po podporu při vysokoškolském studiu

Chapter contains:
6
Image
6
PDF
1
Study Materials
1
Study text
8
Web
Nejen jinakost tvoří komunitu a nahlédnutí do kultury Neslyšících
Duální smyslové postižení je spektrum

Poznání toho proč jsme tady a proč děláme věci tak, jak je děláme je důležitou součástí speciálně pedagogické praxe. Třeba proto, abychom to už nedělali.

Chapter contains:
2
Image
1
PDF
1
Web

🐌🐌🐌 


STW
pracovní list
Previous