Tvorba zákonů a legislativní proces v teorii a praxi (jaro 2024)

Seminář č. 5+6 (10. dubna 2024): Hodnocení dopadů regulace / Meziresortní připomínkové řízení

Cíl a program seminářů:

V seminářích se budeme zabývat problematikou hodnocení dopadů regulace a meziresortního připomínkového řízení, což jsou dle mého čistě osobního názoru jedno z nejzábavnějších (fakt!) témat týkající se legislativy.

Tematické vymezení:

  • připomínkové řízení k návrhům zákonů
  • zásadní a doporučující připomínky
  • vypořádání připomínek
  • RIA - důvody a průběh, organizační zajištění
  • legitimita RIA vs realizace politických priorit vlády a zákonodárce

Otázky k diskusi:

  • Jaký vliv a dopad má připomínkové řízení k návrhům zákonů?
  • Má se zapojovat veřejnost (lobbisté atd.) do připomínkových řízení?
  • Má tvorba legislativy vycházet z objektivních skutečností, nebo je její obsah výsostně politickou otázkou?
  • Nakolik má mít hodnocení sociálních a ekonomických dopadů mít vliv na platnost přijímané legislativy?
  • Podpořili byste širší zavedení sunset a přezkumných klauzulí?

Povinné výukové materiály:

Pro zájemce:

K procesu RIA  (bude efektivnější, když si to projdete doma):

Přečtěte si závěrečnou zprávu RIA k novele zákona o silniční dopravě, jejímž cílem bylo řešit problematiku služby Uber a jí podobných subjektů. Dokument je k dispozici v databázi VeKLEP (část Přílohy). Následně se můžete podívat, jak byla závěrečná zpráva RIA zhodnocena příslušnou komisí.

K připomínkovému řízení (i zde platí co v předchozím případě)

Podívejte se, jak vypadalo ve své době vypořádání připomínek k zákonu o EET, popř. k (nechvalně) známé novele Listiny základních práv a svobod týkající se práva "bránit se ze zbraní".