cílem tohoto semináře je obeznámit se s fázemi vývoje skupiny natolik, abychom byli schopni tyto poznatky účelně využít při své práci s třídními (a jinými) kolektivy.
Seminář nesupluje odbornou literaturu na toto téma, nýbrž je s ní ve vzájemně doplňujícím se vztahu. Jednotlivé úkoly si zpracujte buď na počítači, nebo formou tužka-papír.
Na chvíli se v duchu vraťte do středoškolských časů. Vzpomeňte si, s kým jste kamarádili, jakou muziku jste poslouchali a co vám tehdy přišlo důležité.
Nakreslete nebo najděte obrázek nebo fotku, který by metaforicky vyjadřoval, jak jste se tehdy měli ve třídě? Jaké jste měli vztahy, s jakou náladou jste tam chodili?
Zavolejte nebo napište několika spolužákům a zeptejte se, jak to měli oni. Jejich odpovědi si zaznamenejte.
Patrně jste v rámci předchozího úkolu dostal/a několik odlišných odpovědí.
Pokud ne, zkuste si sám/sama vzpomenout na různé skupiny, jejichž jste (byl/a) členem, a jak jste se v nich cítil/a a jak se vám v nich (spolu)pracovalo.
Pokuste se vytvořit hypotézu, čím mohou být odlišnosti způsobeny.
K zamyšlení
Co ovlivňuje to, jak se v nějaké skupině cítíme, jaké v ní máme vztahy a jak se nám v ní pracuje?
Úkol
Představte si třídu, „ve které to funguje”.
Jaké má znaky?
Co se v ní ne/děje?
Jaké vztahy děti mají?
Jak je to tam s konflikty?
Jaký mají vztah k učiteli?
Odpovědi na všechny předchozí otázky si zapište.
Aby se skupina dostala do stádia, kdy všechno funguje ke spokojenosti všech - tzv. performingu, musí ale projít určitými stádii.
Vaším úkolem je nyní seznámit se s jednotlivými stádii Tuckmanova modelu.
Jak to vypadá, můžete najít např. v tomto videu (doporučuji zejména fanouškům LOTRa)
Co jsou cíle jednotlivých fází? Co se musí stát/odehrát, aby se skupina mohla posunout do další fáze?
Jak dlouho jednotlivé fáze trvají?
Co se stane, pokud skupina prodělá nějakou větší změnu (odejde část členů, změní se vnější autorita, přijde někdo nový…)?
Pokud by jste si s něčím nevěděl/a rady, můžete přidat dotaz do diskuze.
Úkol
Na základě poznatků, které jste v této interaktivní osnově získal/a, a s využitím vlastních zkušeností zkuste navrhnout aktivitu pro každou z fází vývoje skupiny.
Cílem aktivity je pomoci skupině posunout se ve skupinové dynamice tak, aby mohla do další fáze (v případě performingu, aby upevnila své kvality).
U každé aktivity stručně popište princip (případně dej odkaz na popis) a zdůvodněte, proč je vhodná právě do této fáze.
Na základě poznatků, které jste v této interaktivní osnově získal/a, a s využitím vlastních zkušeností zkuste navrhnout aktivitu pro každou z fází vývoje skupiny.
Cílem aktivity je pomoci skupině posunout se ve skupinové dynamice tak, aby mohla do další fáze (v případě performingu, aby upevnila své kvality).
U každé aktivity se zamyslete nad principem princip a zdůvodněte si, proč je vhodná právě do této fáze.
Také si můžete najít materiály (bakalářky, diplomky, metodické materiály různých organizací) popisující adaptační kurzy, jsou to zásobárny aktivit cílených na klima třídy.
K zamyšlení
Zapište si nejdůležitější informace a aha momenty z této interaktivní osnovy. Co Vám už zítra pomůže porozumět třídě a lépe s ní pracovat?
Až budete příště ve třídě, kterou učíte, pozorujte znaky skupinové dynamiky a pokuste se odhadnout, ve které fázi se skupina nachází.
Otázky/myšlenky/připomínky pište do diskuzního fóra nebo si je připravte k diskuzi do online prostoru. Vyučující budou k dispozici na těchto odkazech v uvedené časy: