Osobní setkávání
V průběhu semestru se osobně potkáme na 6 synchronních setkáních. Setkání se konají každý sudý čtvrtek mezi 10:00 – 12:40 v místnosti L32. Kurz je vyučování pouze kontaktní formou. Ta je vhodně doplněna asynchronní spoluprací na platformě MS Teams.
Setkáme se tedy v těchto termínech:
- 20.2.
- 6.3.
- 20.3.
- 3.4.
- 17.4.
- 15.5.
Mezi posledními dvěmi setkáními je téměř měsíční pauza zapříčiněná svátkem práce. I přestože se nepotkáme osobně, v interaktivní osnově se objeví materiály k doporučenému samostudiu. Zároveň v tomto období bude probíhat finalizace týmových projektů a toto časové okno může být pro jejich finalizaci užitečné.
Nejvhodnější nástroj pro komunikaci mimo osobní setkání je dedikovaný kanál v rámci MS Teams.
Průběh osobních setkání
Během osobních setkání budeme kombinovat tři základní módy spolupráce:
- "frontální" probírání témat spojených s tématem kurzu
- vzájemné sdílení průběhu práce na projektech nebo zjištění ze samostudia poskytovaných materiálů
- společná práce na týmových projektech – ať už v rámci stanovených týmů nebo napříč
Rád bych v průběhu kurzu co nejvíce využíval principu flipped classroom a co nejvíce minimalizoval frontální přednášení.
V průběhu semestru se dotkneme témat jako je problem framing, ideace, (AI-asistované) prototypování, agilní řízení týmu a iterativní vývoj produktů, uživatelské testování a jaké role nám přináší tzv. produktové trio při vývoji služeb a produktů.
Podmínky ukončení kurzu
Pro úspěšné ukončení kurzu je potřeba splnit tři podmínky:
- aktivní účast alespoň na 4 z 6 osobních setkáních
- zapojení do týmového projektu a doložení vlastního zapojení na něm
- individuální reflexe na konci semestru cca 2 A4
- první polovina reflektuje spolupráci v týmu, dosažené výsledky a zjištění pro vlastní (profesní) budoucnost
- druhá rozebere nejzajímavější zjištění získaná studiem materiálů a popíše nově nabyté kompetence a znalosti
Týmové projekty a jejich výsledky budeme společně sdílet během posledního setkání 15.5.
V případě, že by pro někoho bylo z různých důvodů (např. nenadálé zdravotní potíže, ...) nemožné splnit výše popsané podmínky pro ukončení kurzu a stále budete mít zájem o úspěšné ukončení, obraťte se na mě co nejdříve.
Termíny kolokvia
Kolokvia se budou moci zúčastnit studenti a studentky, kteří úspěšně splňují podmínky ukončení kurzu. Podmínkou pro účast na kolokviu je odevzdání individuální reflexe nejpozději 48 hodin před jeho konáním.
Termíny kolokvií jsou:
- 29.5. 8:00–9:00
- 29.5. 9:00–10:00
- 5.6. 8:00–9:00
- 5.6. 9:00–10:00
- 12.6. 8:00–9:00
- 12.6. 9:00–10:00
Práce s interaktivní osnovou
V průběhu semestru budu průběžně otevírat v interaktivní osnově tematické bloky spojené s aktuálně probíranými tématy. Udělám maximum pro to bloky otevírat co nejrychleji abyste mohli čerpat znalosti pro své semestrální projekty. Zpřístupnění nového bloku v interaktivní osnově bude vždy oznámeno v kanálu na MS Teams.
Studijní materiály
Interaktivní osnova bude složena z materiálů různých formátů a médií. Od článků na odborných portálech či soukromých webech jednotlivých autorů a autorek, přes doporučenou literaturu, videa na Youtube až po podcasty. Pokusím se pro každý blok zdroje rozdělit na povinné a dobrovolné.
Zároveň budu velice rád pokud budete mít k danému bloku zdroje, které považujete za hodnotné, abyste jej sdíleli jak se spolužáky a spolužačkami, tak i se mnou. Ať už v kanálu na MS Teams nebo jinou vhodnou formou. Cílem je se vzájemně obohatit a inspirovat.
Velká část materiálů bude v anglickém jazyce.
Principy kuzu
Je to workshop
Už z definice se jedná spíše o workshop než o sérií přednášek. Nějaké základní množství znalostí je třeba předat frontální podobou. Moje snaha bude v průběhu kurzu maximalizovat množství času, kdy budeme na věcech pracovat a učit se společně.
Průvodcovství spíš než kázání
Svou roli v kurzu vnímám zejména jako průvodcovskou a ne kazatelskou. Rád předám své znalosti z různých oblastí a domén. Zároveň budu ale rád, pokud mě budete mít chuť doplnit nebo klidně i rozporovat. Budu se snažit kurzem provázet co nejpoctivěji a tak, abyste si odnesli maximum nových kompetencí, znalostí a příjemných zážitků.
Otevřenost a zvídavost
Byl bych rád kdybychom do kurzu všichni přistoupili s otevřeností a zvídavostí. Zvídavost v kombinaci s empatií považuju za jedny z klíčových kompetencí kvalitních designerů a designerek. Pokusme se tak ke společně strávenému času přistoupit.
Týmové projekty
Cílem týmových projektu je si procvičit jednotlivé znalosti a kompetence získávané v průběhu kurzu. Velký důraz bude kladen na vzájemnou spolupráci, smysluplné rozdělování úkolů, dekompozici větších tématických celků na menší části a práci se zpětnou vazbou.
Pro úspěšné ukončení kurzu, úspěšnou prezentaci průběhu práce na projektu a tvorbu závěrečné reflexe je důležitější popsat klíčové poznatky a zjištění z práce na projektu než samotný výsledek. Hlavním cílem není dodat exkluzivní výsldek, ale co nejvíce si z kurzu odnést, zažít a vstřebat pro vlastní praxi. Zároveň v případě poctivě vedeného a řízeného projektu lze očekávat, že kvalitní výsledek přijde jako příjemný postranní benefit.
V průběhu týmového projektu projdete fázemi:
- formulace designové výzvy či příležitosti, kterou se chcete zabývat
- ideace možných řešení
- prioritizace
- prototypování návrhů řešení
- ověření funkčnosti návrhů
- iterace
- tvorba závěrečné zprávy v podobě tzv. business casu
Podklady k jednotlivým osobním setkáním
V průběhu prvního bloku nastavujeme vzájemná očekávání od kurzu, probíráme témata projektů a co nás v průběhu semestru čeká