Do ISu vždy ve čtvrtek večer (do 24.00) před následnou úterní výukou.
Týden 1: Úvodní organizační hodina
Úvodní informace
Cíle předmětu
Předmět má v rámci kurikula ISK několik cílů:
- seznámit vás s hlubším porozuměním dějinnému vývoji českého knihovnictví v literárně-kulturním a literárně-historickém kontextu;
- umožnit vám získat znalosti významných mezníků a osobností novější historie českého knihovnictví a kriticky je reflektovat v kontextu studia oboru;
- poskytnout vám příležitost kriticky číst a interpretovat literární i institucionální dokumenty vztahující se k jednotlivým etapám vývoje českého knihovnictví od poloviny 19. století do současnosti.
Po absolvování předmětu budete:
- chápat novější dějinný vývoj českého knihovnictví v literárně-kulturním a literárně-historickém kontextu;
- mít znalosti významných mezníků a osobností novější historie českého knihovnictví;
- mít dovednost kriticky číst a interpretovat literární i institucionální dokumenty vztahující se k jednotlivým etapám vývoje českého knihovnictví od poloviny 19. století do současnosti;
- schopni písemnou formou kriticky reflektovat téma, které se k novějším dějinám českého knihovnictví vztahují.
Organizace kurzu
- Předmět bude kombinovat vzdělávací formu přednášky a semináře;
- Aktivizační metody výuky: práce s různorodými informačními zdroji, kritická práce s vybranými texty literární i neliterární povahy, diskuse, verbální prezentace;
- Domácí příprava – četba a kritická reflexe předem zadaných dokumentů kratšího rozsahu
Osnova
- 1. a 2.: 1845-1890 (rozmach časopisectví i na lokální úrovni, časopisy pro literaturu, humor, pro ženy, osobnosti Neruda, Hálek, Sládek, Krásnohorská; časopisy vztahující se ke knihovnám a spolkům, rozrůzněnost typů publikací, vztah ke čtení v kontextu školství);
- 3. a 4.: 1891-1920 (bibliofilie, kultura a styl psaní, moderna, čtenářské publikum, osobnosti Březina, Arnošt Procházka, Šalda, knihovnická činnost pro nevidomé);
- 5. a 6.: 1921-1945 (knihovny a kontext republiky a protektorátu, významní autoři Masaryk, Čapek, Mahen, Deml, Lidové noviny, První knihovní zákon, česko-německý kontext historie oboru);
- 7. a 8.: 1946-1960 (ideologie a její vliv na vývoj, funkci a postavení knihoven, důležité sjezdy spisovatelů a jejich závěry v kontextu literární historie, procesy se spisovateli, problémy intelektuálů, Václav Černý, Knihovnický zákon 1959 a jeho vliv na chod knihoven);
- 9. a 10.: 1961-1989 (ideologie a její vliv na fungování knihovnictví v českých zemích, samizdat, exilová a samizdatová nakladatelství, názorově liberální časopisy, autoři Škvorecký, Hrabal, Šotola, každodennost knihoven – výroční zprávy, cenzura, literatura pro děti a mládež, překladová literatura a knižní kultura jako únik před politickým tlakem);
- 11. a 12.: 1990-současnost (porevoluční kontext, transformace nakladatelského podnikání, internet, digitalizace, osobnosti Havel, Vaculík, Kundera, nový knihovní zákon 2001 a změna pojetí knihovnické práce);
- 13.: Společná reflexe předmětu
Ukončení předmětu
- Zápočet;
- Docházka a aktivní přístup k tématu předmětu;
- Odborný esej na předem dohodnuté téma (v rozsahu 5400-9000 znaků);
- Analytická badatelská práce s digitalizovaným dokumentem;
- Společná rozprava
Docházka
Výuka probíhá hybridně – prezenčně + online v MS Teams. Studující splní podmínky docházky dle formy studia:
- Prezenční: 75 % docházky, z toho 7x účast prezenčně v učebně, 2x prezenčně nebo online
- Kombinovaní: minimálně 5 účastí
Úkoly
1) Literárně-kulturní část výuky:
Vyberte si konkrétní téma z literárně-kulturního diskurzu a na toto téma buď napište odborný esej, nebo zpracujte interpretační prezentaci.
- Rozsah eseje pro jednotlivce: 2,5 normostrany + sekundární literatura (2,5x 1800 znaků)
- Rozsah eseje pro dvojici: 5 normostran + sekundární literatura (5x 1800 znaků)
Pokud si vyberete jako výstup interpretační prezentaci, budete ji prezentovat v té hodině, k jejímuž tematickému okruhu se přihlásíte.
- Délka prezentace pro jednotlivce: maximálně 10 minut
- Délka prezentace pro dvojici: maximálně 20 minut
2) Historicko-knihovnická část výuky:
V rámci tohoto úkolu zpracujete analytickou badatelskou zprávu (viz podklady v ISu - konkrétní dokument / knihovna / … ve zvoleném tematickém okruhu). V hodině, k jejímuž tématu se přihlásíte pro zpracování badatelského textu, budete ústně (prezenčně nebo online) prezentovat výsledky analytické badatelské činnosti a využijete k tomu vizuální dokumentaci – také kvůli sdílení poznatků s ostatními (digitalizovaný text, digitální fotodokumentace, formát prezentace …).
Odevzdání podkladů (badatelská zpráva, různá fotodokumentace k tématu apod.): do ISu vždy ve čtvrtek večer (do 24.00) před následnou úterní výukou.
Pokud si zvolíte formát prezentace k danému tematickému
celku také v části literárně-kulturní, budete mít v jedné hodině dvě prezentace
(tedy z literárně-kulturní části a z knihovnické části).
- Délka jedné prezentace pro jednotlivce: maximálně 10 minut
- Délka jedné prezentace pro dvojici: maximálně 20 minut
3) Recenze
V rámci tohoto úkolu vypracujete písemně a dále budete
prezentovat ústně jeden recenzní příspěvek; vybíráte si z níže uvedených
možností:
- recenzní příspěvek na výstup spolužáka – esej
- recenzní příspěvek na výstup spolužáka – badatelskou zprávu
- recenzní příspěvek na text k četbě od doc. Kudrnáče
- recenzní příspěvek na informace v prezentacích a odborné zdroje v ISu od dr. Mazáčové nebo doc. Kudrnáče
Jednou z variant recenze je recenze na aktuálně (ve výuce) zadaný text k interpretaci; chce-li ji studující napsat a je-li už přihlášen na recenzi jiného textu nebo jiné práce, je vhodné domluvit se s vyučujícím.
Na jeden výstup studující/ho (prezentace, esej, badatelská zpráva) bude zpracován vždy pouze jeden recenzní příspěvek.
Odevzdání recenze: do ISu vždy v neděli (do 24.00) před následnou úterní výukou.
Další informace k ukončení
Upřesňující informace vám poskytnou vyučující na hodině a v hromadném e-mailu.
01 Dejiny ceskeho knihovnictvi uvodni hodina
Kontaktní osoby
e-mailová adresa: kudrnac@phil.muni.cz
e-mailová adresa: mazacova@phil.muni.cz
Klíčové pojmy
Po absolvování kurzu budete schopni porozumět perspektivě literární a kulturní historie. Konkrétní podstatná témata jsou: knihovnictví, kultura, literatura, dokumenty, ediční praxe, literární historie.